• Äldre 23 Sep 15:46
    5194 visningar
    22 svar
    22
    5194

    Blöjfri

    Min son är drygt 3 1/2 år och har fram till nu inte varit intresserad av att sluta med blöja, han har dessutom gått och gömt sig när han ska bajsa då han inte alls vill bajsa på toaletten. Han har av och till visat att han tycker att det är lite roligt att kissa på toaletten. Nu sedan i fredags när vi sa att hans bästa vänner på förskolan har kalsonger vill han också det. Det går jättebra att kissa på toaletten och han säger till när det kommer kiss. Svårare är det med bajsandet som gärna kommer i kalsongerna då han inte är van att säga till och ofta inte hinner. Har försökt att förklara men det verkar inte gå fram. Tips om hur man går vidare mottages gärna då vi verkligen vill att det lyckas nu när det går så bra med kissandet ????

  • Svar på tråden Blöjfri
  • Äldre 24 Sep 12:56
    #11
    zelda skrev 2015-09-24 10:30:26 följande:

    Oftast är han en morgonbajsare men kan även bli på eftermiddagen, problemet är att han ofta går undan när han ska bajsa så det är svårt att hinna med. Han vill inte gå på potta utan har sittring på toaletten. Försöker på morgonen att han ska sitta kvar på toan men han är en grabb med mycket spring i benen, har inte ro att sitta kvar.

    Tack för stöttning när det gäller kommentarer!


    Har du provat med telefon/ipad på toan? Favoritfilmen på och dig på pall bredvid toan. Försök att ha stenkoll på signaler att bajs är på gång och ta med honom på toa då. Nu hade inte jag en son som gömde sig när det var bajsdags, han sprang omkring och pep och höll sig för rumpan istället Drömmer.

    Kan dela med mig av mina tankar om hur jag skulle gjort i din situation:

    Om han smygit undan t.ex, hade jag sagt nej, man bajsar på toaletten. Kom nu så följer mamma med. Jag hade nog varit ganska bestämd med just den grejen och lett/burit barnet till toan trots protester. Vill han vara ifred kan han be dig gå ut från toan istället. Att gömma sig bakom soffan ska liksom inte vara en "utväg".

    Jag hade samtidigt mutat till förbannelse så att han åtminstone gav det en rimlig chans att komma i toan. Typ en chokladbit om han sitter på toaletten och tittar på ett helt avsnitt av Mascha och björnen t.ex (7 min långt). Sen om det inte kommer något är inte det hela världen, steg nr ett är att bara få honom att stanna kvar på toan en liten stund.

    Hemligheten tror jag också är att inte tjata för mycket eller för ofta. Utan hålla koll så att du tar honom när det verkligen är på gång om du förstår vad jag menar.

    Hoppas det löser sig på vettigt vis för er Glad
  • Äldre 24 Sep 13:12
    #12

    Ts,
    försök att få din son att sitta på pottan direkt efter sömn,

    och sedan direkt efter frukost.

    Har har inte bajsat - då får han sitta på potan även efter maten hemma.

    Säg till på dagis att påminna honom gå på toa efter mat och före utevistelse.

    Kom ihåg tiden då bajset kom i pottan och gör det till en rutin.

    en annan sak: ts, har du märkt att du valt fel kategori? här diskuterar man ec, blöjfria bebisar eller bebisar som pottas. Det är fel kategori om barnet är äldre än 1 år.

  • Äldre 24 Sep 17:42
    #13

    Tack för tipsen, tar dom till mig och kämpar vidare! Funderar på om muta vore något att testa då han älskar kakor :)

    Förlåt! Visste inte att detta va fel forum

  • Äldre 24 Sep 17:48
    #14

    Min grabb drog själv av sig blöjan och gick och satte sig på pottan, redan vid 1,5 års ålder.

    Jag hade visserligen haft honom på pottan kring frukost, lunch, middag ända sedan 6 månaders ålder. Men slutade med det vid ungefär 15 månaders ålder. Cirka tre månader senare så tar han alltså själv av sig blöjan och gör det han ska. Sedan dess har han aldrig haft blöja.

    Det är väldigt olika. Dock kan jag inte ro för att jag hajar till varje gång ett barn äldre än typ 2,5-3 år, har blöja. Det är märkligt, tycker jag. Iaf om det inte finns någon medicinsk orsak bakom det.

  • Äldre 24 Sep 20:49
    #15

    Är du ute för att såra någon så har du verkligen lyckats!!!! GRATTIS!!!!!!!!

    Kommer nog ALDRIG att be om hjälp här då man bara får skitsvar!!!!!! Du har ingen aning om hur min familj ser ut och hur min son fungerar!!!


    Världsvanesvane skrev 2015-09-24 17:48:01 följande:

    Min grabb drog själv av sig blöjan och gick och satte sig på pottan, redan vid 1,5 års ålder.

    Jag hade visserligen haft honom på pottan kring frukost, lunch, middag ända sedan 6 månaders ålder. Men slutade med det vid ungefär 15 månaders ålder. Cirka tre månader senare så tar han alltså själv av sig blöjan och gör det han ska. Sedan dess har han aldrig haft blöja.

    Det är väldigt olika. Dock kan jag inte ro för att jag hajar till varje gång ett barn äldre än typ 2,5-3 år, har blöja. Det är märkligt, tycker jag. Iaf om det inte finns någon medicinsk orsak bakom det.


  • Äldre 25 Sep 11:52
    #16

    Min äldsta har nyligen blivit blöjfri på dagen. Hon är nästan 3 år och har varit helt ointresserad av att sitta på toaletten, har tyckt det varit läskigt osv. Första veckan utan blöja så bajsade hon i trosorna och ville inte sitta på toaletten tillräckligt länge. Jag tänkte att det här kommer aldrig gå. Hon kommer ha blöja för alltid typ, haha. Men vi gjorde så att vi sa bara typ "oj, nu har det kommit bajs. Nästa gång kanske vi kan prova att sitta på toaletten istället". Och så fick vi vara extra uppmärksamma och leda henne till toaletten när vi misstänkte att bajs var på väg. Jag tror det är viktigt att inte skälla eller tjata. Utan bara hålla koll och försöka hinna på toaletten. Barnet märker väl efter ett tag att det är bekvämare att bajsa på toaletten än att behöva byta om och tvätta sig. Så det kommer nog av sig själv. Försök att inte tjata eller så för då kan barnet kanske "låsa sig" och inte vilja gå på toa. Lycka till!

  • Äldre 25 Sep 12:04
    #17
    zelda skrev 2015-09-24 20:49:42 följande:

    Är du ute för att såra någon så har du verkligen lyckats!!!! GRATTIS!!!!!!!!

    Kommer nog ALDRIG att be om hjälp här då man bara får skitsvar!!!!!! Du har ingen aning om hur min familj ser ut och hur min son fungerar!!!


    wow..Spöke
  • Äldre 25 Sep 12:16
    #18
    Tokfrans skrev 2015-09-25 12:04:57 följande:
    wow..Spöke
    ja ellerr hur!?

    hur har fått en massa bra svar men nedvärderar alla som skitsvar. tack för det!
  • Äldre 25 Sep 12:27
    #19

    Jag hade exakt samma problem med min son när han var i den åldern! Jag började till slut notera vilka tider olyckorna hände så att jag kunnde förekomma genom att säga till honom att sätta sig på toaletten och försöka. Det tog ändå ca. tre veckor innan han började bajsa på toaletten självmant, men det kommer fungera!


    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • Äldre 25 Sep 13:55
    #20
    Dasha skrev 2015-09-25 12:16:57 följande:
    ja ellerr hur!?

    hur har fått en massa bra svar men nedvärderar alla som skitsvar. tack för det!
    nja funderar mer varför du tog de som ett skit svar, för hennes personliga åsikt?
    och din reaktion va ju mer dramatiserat än vad som behövdes..där med "wow..Spöke"
  • Äldre 25 Sep 15:43
    #21

    [quote=75799504][quote-nick]Dasha skrev 2015-09-25 12:16:57 följande:[/quote-nick]

    ja ellerr hur!?

    hur har fått en massa bra svar men nedvärderar alla som skitsvar. tack för det!

    Jag citerade en specifik kommentar som sårade mig, alla andra tips och råd tar jag tacksamt emot!!!

  • Äldre 25 Sep 16:05
    #22

    Känner att jag drar mig ur den här diskussionen nu, har blivit för många missförstånd. Jag är jätteglad för de kommentarer som verkligen velat hjälpa och stötta!!! Det jag blivit ledsen på är de kommentarer som fokuserat på min sons ålder och att han skulle vara "onormal" som fortfarande har blöja, de kommentarerna sårar mer än de hjälper. Jag mår inte bättre av att veta att era barn var så tidiga med att sluta med blöja, vi är där vi är och är jätteglada över att han nu vill ha kalsonger.

Svar på tråden Blöjfri