• tonton86

Skaffa barn innan eller efter examen. Fyller 30 nästa år.

Hej på er!

Det är så att jag har precis påbörjat mitt andra år av tre på en byggingenjörsutbildning (KTH).

Jag och min sambo är sugna på att bli föräldrar, och jag är 29 år (86:a). Min sambo är 35 år.

Jag har PCO, dvs ej naturliga ägglossningar, och kommer behöva hormoner och andra piller för att ev kunna bli gravid. Min gynekolog säger att jag har ägg som väntar i stockarna iaf.

Vi har inga ekonomiska svårigheter, och det kommer inte råda ngn arbetsbrist inom byggbranschen efter examen.

Detta var förutsättningarna, och nu till frågorna:

Är det bra att vänta med att skaffa barn tills jag tagit examen, dvs till jag är 32-33 år? Eller ska vi försöka få barn till när jag har ett halvår av studierna kvar, dvs drygt 30 år gammal? Alternativt direkt efter examen.

Fördelar med att vänta till efter studierna är ju helt klart att jag då pluggat klart, fått jobb, och jobbat i nåt år eller två. Dvs kommit in på arbetsmarknaden ordentligt.

Nackdelen är ju då att jag är runt 32-33 år gammal då när vårt första barn föds. Vid barn nr 2 kommer jag vara 35-36 år... inte purung och superfertil då. Dessutom fler risker då än som yngre... Samt vem vet hur livet ser ut då...

Fördelar med att få barn innan examen är ju helt klart den "unga" åldern.

Nackdelar är att jag inte pluggat klart, och inte kommit in på arbetsmarknaden ordentligt. Kanske glömmer mycket av plugget också under detta mamma-år.

Men en ytterligare fördel är ju att när jag lyckats ta upp studierna igen, kommer jag ha färska kunskaper när jag söker jobb efter examen, istället för glömda kunskaper om jag skulle vara ledig ett år direkt efter examen. Många som tycker det går bra att plugga med barn också.

Och fördelar med att få barn direkt efter examen är ju att jag hunnit plugga klart samt är i helt okej ålder. Den stora nackdelen är ju då som sagt att jag inte kommer in på arbetsmarknaden förns drygt ett år efter examen. Risk att glömma allt då.

Finns det någon som haft samma tankar, varit i samma situation, eller någon som har något tips?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Skaffa barn innan eller efter examen. Fyller 30 nästa år.
  • tonton86
    Kawinna skrev 2015-09-25 21:23:56 följande:

Vi har en son som är sex månader. Pappa har just börjat plugga och jag pluggar på halvtid.

Måste säga att det är väldigt krävande! Svårt att få tid till plugget, för det är alltid något annat som pockar på uppmärksamhet.

Rent tidsmässigt är det nog smidigt att satsa på att du är gravid sista terminen, det ska iaf vi göra :p

Glömde svara... ;)

Tack för ditt svar!

Jo kan tänka mig att det är svårt att koncentrera sig på plugget samtidigt. Jag får klura på hur jag lägger upp plugget om vi bestämmer oss för att tuta och köra...

Ha det bra! :)
  • tonton86
    Annaelisabeth skrev 2015-09-26 07:12:11 följande:

Här är det känslan av att vi lever en gång som faktiskt styr. Jag är fortfarande ung (22 år), pluggar tredje året på juristprogrammet. Vi har pratat om barn i ett år, och väntat i nio månader på att vara helt säkra på att det känns rätt och även för att det ska passa med mina studier, dvs. så att jag hinner gå klart tredje året och få en kandidatexamen åtminstone. 

OM vi skulle vänta till jag var klar med studierna, vilket jag precis som du resonerar, är det bästa alternativet, handlar det om cirka 3 år innan vi kan börja försöka (2,5 års studier till + minst ett halvår på arbetsmarknaden). För mig är det visserligen ingen brådska på grund av åldern, men vi längtar så mycket. Varför vänta när man längtar så mycket att det gör ont i hjärtat av att tänka på det? Vi, precis som ni, vet inte hur förutsättningarna ser ut när jag väl är färdigutbildad. För min del handlar det nog mer om att jag bör arbeta en tid för att komma in på arbetsmarknaden. Att vara jurist är otroligt brett, vilket kan göra att jag får hoppa runt på olika arbetsplatser innan jag hittar något som passar mig. 

Jag skulle säga såhär: Ta en riktigt funderare på hur mycket ni vill ha barn, orkar ni vänta tills du är 32-33 år och har kommit in på arbetsmarknaden, eller skulle det vara väldigt jobbigt psykiskt? Om ni känner att ni vill börja nu, spara så mycket ni kan! Vi har redan börjar spara och den här månaden gör vi vårt första försök. Detta för att slippa pengastressen sedan, och båda kan vara hemma en tid om ni vill det. Vår plan är att jag ska vara hemma med bebis 1 år (kanske 1,5 beroende på hur läget ser ut), sambon är chef och kommer ha svårt med föräldraledighet, men har lovat ta så mycket som det krävs i alla fall, men planen är cirka 3-4 dgr i veckan i 3 månader, men att jag kan vara hemma 1-2 dagar samma vecka. Nu vet inte jag hur din utbildning ser ut, men på min är det inte så många obligatoriska moment, att jag har ändå tanken att börja plugga efter ett år. (Lyckas vi bli gravida direkt och får barn i juni blir jag hemma i 14 månader, så försök tänka på den bästa tiden också, även om det inte alltid går att styra). 

Tänkt även såhär, vad är det värsta som kan hända?

Att du får svårigheter att bli gravid när ni väl ska börja efter din examen? Antar att du då kommer ångra att ni inte började tidigare.  

Att du inte kan komma in på arbetsmarknaden efter bebis? Vi ska jobba tills vi är 65 år, och kommer ha tid att komma in på arbetsmarknaden, även om vi får ta ett jobb vi egentligen inte vill ha till att börja med. 

Kort och got i denna röriga textt: Vi lever här och nu. Vill ni, så kör! :) 

Tack för ditt utfarliga svar! :)

Och förlåt för mitt sena svar!

Vi tänker precis lika! Och precis... kommer ångra mig om jag inte börjar nu OM det kommer ta tid...

Om vi bestämmer oss för att köra nu, så säger mina matematiska hjärna att det också blir ett sommar/höstbarn. ;) Då är planen att ta ledigt de två sista terminerna, och sedan vara hemma ett år. OM man får ta ut dela föräldrapenningen tillsammans med min fästman, och samtidigt vara kursregistrerad på heltid, kanske jag överväger att fortsätta plugget fullt ut. För jag har ju som du få obligatoriska moment i min utbildning. Men risken är ju då att jag behöver vara mer ledig efter plugget ett tag till, och då inte ha en färsk examen när jag söker arbete. Men färskare än om jag får barnet vid examen iofs.

Alternativt är jag hemma utan plugg ett helt år med en liten krabat och bara myser! Man lever ju bara en gång. :) Plugget med få obligatoriska moment kommer ju funka bra då efter ett år också. Och då är ju barnet hela två år när det blir dags för dagis. :)

Så! Summa summarum: vi längtar ju efter barn, har ekonomin ordnad, plugget kommer gå bra, jag har delvis åldern emot mig. Det lutar helt enkelt åt att vi tutar och kör! :D

Hoppas allt allt går bra för dig!

Önskar dig all lycka och allt gott! :)
  • schober

Jag pluggar just nu och har 2.5 år kvar av en 3.5årig utbildning. Vi har försökt sen jag började skolan i januari, och än så länge har vi bara ett missfall i ryggen och inga barn så det kan ju ta tid...
    Jag föder gärna INNAN jag är klar i skolan, så att jag har, som några säger i tråden, en färsk examen med mig ut i arbetslivet istället för det långa glappet som det annars kan bli med mammaledighet.. och hur gör man om man hinner bli färdig och är gravid när man behöver jobb. inte så lätt att bli anställd med en stor mage i vädret... Vissa arbetsgivare kan vara fula också och säga upp dig innan du blivit provanställd när du begär mammaledighet. De kan alltid hitta på andra anledningar... har sett det på min förra arbetsplats.

Med lite tur så kan jag vara mammaledig ett halvår eller ett år och sen dela upp det med karln så att jag kan plugga och han ta över föräldraledigheten när jag måste vara i skolan. Min utbildning har få obligatoriska dagar, och få heldagar så ibland har jag hela dagar med "eget arbete" eller korta dagar på några timmar och då kan ju karln ta över, eller min mamma. Man får pussla, men som sagt: hellre det med en färsk examen än mammaledighet och en examen som har några år på nacken när jag väl ska ut och få jobb :)

Lycka till!

• tonton86
    schober skrev 2015-10-22 12:01:43 följande:

Jag pluggar just nu och har 2.5 år kvar av en 3.5årig utbildning. Vi har försökt sen jag började skolan i januari, och än så länge har vi bara ett missfall i ryggen och inga barn så det kan ju ta tid...

Jag föder gärna INNAN jag är klar i skolan, så att jag har, som några säger i tråden, en färsk examen med mig ut i arbetslivet istället för det långa glappet som det annars kan bli med mammaledighet.. och hur gör man om man hinner bli färdig och är gravid när man behöver jobb. inte så lätt att bli anställd med en stor mage i vädret... Vissa arbetsgivare kan vara fula också och säga upp dig innan du blivit provanställd när du begär mammaledighet. De kan alltid hitta på andra anledningar... har sett det på min förra arbetsplats.

Med lite tur så kan jag vara mammaledig ett halvår eller ett år och sen dela upp det med karln så att jag kan plugga och han ta över föräldraledigheten när jag måste vara i skolan. Min utbildning har få obligatoriska dagar, och få heldagar så ibland har jag hela dagar med "eget arbete" eller korta dagar på några timmar och då kan ju karln ta över, eller min mamma. Man får pussla, men som sagt: hellre det med en färsk examen än mammaledighet och en examen som har några år på nacken när jag väl ska ut och få jobb :)

Lycka till!

Haha har missat att svara dig! Förlåt!!

Tack för ditt svar!

Ja det där med att de absoluuuut "inte" säger upp en, eller inte anställer en, är tyvärr ett drömtänk på många arbetsplatser misstänker jag. Alltid går det väl att hitta nåt kryphål för rekryteraren eller chefen att tack nej... :p

Håller med ditt resonemang till fullo! Och att kunna dela upp ledigheten lite, om någon kurs är mer krävande än ngn annan är ju också toppen! Hörde btw med en pappa i plugget som har en son på 2-3 år. Han tycker det är toppen att plugga samtidigt. Då är det pappa-tajm fram till typ 19 på kvällen då det är sovdags för sonen. Sedan därifrån är det plugg-tajm! Jätteskönt tycker han, eftersom då slipper han ha dåligt samvete att han inte pluggar den övriga tiden. Och det blir lättare att komma igång också när det finns ett klockslag att gå efter! :)

Som du säkert misstänker från en annan nystartad tråd här på FL ;) (världen är liten!) så har vi nu kört igång för fulla muggar! Väntar på att det ska lyckas!

Lycka till sålänge, så hörs vi vidare i den andra tråden! ;D
  • Anonym (H)

Jag pluggar tredje året på juristprogrammet och är 28 år, min sambo är 35 och jobbar. Satt också och funderade på om det var värt att vänta tills efter examen + minst 1 år på arbetsmarknaden. Som många andra sagt i tråden känns en färsk examen som mer attraktivt för en arbetsgivare. För det andra så vet man aldrig hur lång tid det tar att bli gravid, kanske en månad, ett år eller mer än så.

Med tanke på att jag var 28 och min kille ändå var 35 så valde vi att försöka under studietiden. Det är ju inte bara ens egen ålder som är avgörande även om kvinnors fertilitet minskar tidigare än mäns. Men det finns ju andra faktorer som kan påverkas av mäns ålder såsom risk för adhd, autism och vissa psykiska sjukdomar kolla: www.dn.se/nyheter/vetenskap/aldre-pappa-da-okar-risken-for-barnets-halsa/
    Men jag var nog mest rädd för att vi skulle ha svårt för att bli gravida eftersom jag aldrig varit det förut och var därför beredd på att det skulle ta tid. Och då ville vi absolut inte vänta för länge om vi skulle behöva genomgå utredning och efterföljande behandlingar eller kanske försöka ta in siktet på adoption istället. 

Just nu är jag gravid i vecka 29 och har mått bra under hela min graviditet. Inte mått illa en enda gång, ingen märkbar foglossning och ingenting annat jobbigt heller. Det är ju tur det. Vissa har inte den turen och då kan det ju vara svårt med studier. Planen är att jag ska vara föräldraledig så att jag missar ungefär en mitten på denna termin + sommarlov. Sedan kommer min kille ta ut sin föräldraledighet och jag kommer kunna vara hemma ganska mycket ändå eftersom mina dagar är ganska korta. 
    Skulle det kännas som om jag behöver vara hemma längre, så skulle jag försöka plugga in minst en kurs på distans samtidigt (det påverkar ju inte föräldrapenningen). 

Så, om ni vill ha barn och har en god ekonomi, varför vänta? Kör!

• lollip0p
    Anonym (Vi) skrev 2015-09-25 14:03:49 följande:
    Mina besvär berodde enligt läkaren troligtvis på att jag tävlingsrider :) Hade ingenting med åldern att göra :) Jag blev gravid med tvåan som 36 åring (även det tog sig på första försöket) och fick då en problemfri graviditet.

Ofta så är det dom äldre, välutbildade mammorna som mår bäst under graviditeten. Det är för att välutbildade kvinnor över 30 dricker mindre, inte rökar, motionerar mer och äter bättre än yngre kvinnor och därför har en hälsosammare kropp som orkar mer.
    Det där sista är ju rent skitsnack. Det är alltid bättre rent fysiskt att skaffa barn så tidigt som möjligt. Varför måste du försvara ditt val att skaffa barn sent om du är så nöjd med det?
  • Anonym (Vi)
    lollip0p skrev 2016-01-06 13:37:45 följande:

Det där sista är ju rent skitsnack. Det är alltid bättre rent fysiskt att skaffa barn så tidigt som möjligt. Varför måste du försvara ditt val att skaffa barn sent om du är så nöjd med det?

Det är inget skitsnack. Sjukskrivningarna är statistiskt sett färrre vid graviditeter hos äldre, välutbildade kvinnor. Dom som är sjukskrivna mest under graviditeten är unga och lågutbildade kvinnor.

Barn så tidigt som möjligt är inte heller bättre för kroppen. En graviditet hos en kvinna under 20 år innebär ökad risk för för tidig födsel, låg födelsevikt och sena missfall.

Dom barn som statistisk sett mår bäst fysiskt och psykiskt är dom som har har välutbildade föräldrar som är över 30 :) Läs lite på SCB.se. Där finns statistik och forskning som är solklar :)

Jag behöver inte försvara mitt val av att skaffa barn senare. Jag är mycket nöjd och min livssituation, hälsa, äktenskap och mina barns hälsa och framsteg är facit nog på att jag gjorde rätt:)

Jag vill bara poängtera för alla som tror att man inte kan skaffa barn efter 30 att det finns klara, dokumenterade fördelar att vänta.
  • lollip0p
    Anonym (Vi) skrev 2016-01-06 18:26:20 följande:
    Det är inget skitsnack. Sjukskrivningarna är statistiskt sett färrre vid graviditeter hos äldre, välutbildade kvinnor. Dom som är sjukskrivna mest under graviditeten är unga och lågutbildade kvinnor.

Barn så tidigt som möjligt är inte heller bättre för kroppen. En graviditet hos en kvinna under 20 år innebär ökad risk för för tidig födsel, låg födelsevikt och sena missfall.

Dom barn som statistisk sett mår bäst fysiskt och psykiskt är dom som har har välutbildade föräldrar som är över 30 :) Läs lite på SCB.se. Där finns statistik och forskning som är solklar :)

Jag behöver inte försvara mitt val av att skaffa barn senare. Jag är mycket nöjd och min livssituation, hälsa, äktenskap och mina barns hälsa och framsteg är facit nog på att jag gjorde rätt:)

Jag vill bara poängtera för alla som tror att man inte kan skaffa barn efter 30 att det finns klara, dokumenterade fördelar att vänta.
    Det går inte att bara applicera generell statistik (på populationsnivå) på enskilda individer, men det förstår du säkert själv. :)
  • Anonym (Vi)
    lollip0p skrev 2016-01-06 18:45:06 följande:

Det går inte att bara applicera generell statistik (på populationsnivå) på enskilda individer, men det förstår du säkert själv. :)

Så.. Vad består statistiken av om det inte baseras på flera enskilda individer?

Men självklart så är inte alla outbildade eller unga kvinnor rökare, lidande av övervikt, psykiskt eller fysiskt sjuka eller på annat sätt mindre lämpade för graviditeter. Själv har jag alltid varit hälsosam trots min arbetarbakgrund ;) Men statisktken talar ju tydligt om att kvinnor ökar sin hälsa och förbättrar livsvillkoren för sig själv, sin graviditet och sin blivande familj med ökad ålder och utbildning.
  • HOBBE49

Hej! Jag arbetar som studierektor på universitet och jag tycker absolut att du ska skaffa barn innan examen. Ta föräldraledigt ett år och njut för att sen plugga och gå ut på arbetsmarknaden med färsk examen. Föräldraledighet ger studieuppehåll med garanterad studieplats efteråt. Om ekonomin är bra kan ni snåla med dagarna länge. Planera dock inte att försöka plugga samtidigt som du är hemma med barn. Det kan absolut gå men det är inte säkert att du får ett barn som är nöjt, glatt och tyst, sover hela nätter och två timmar på dan...

Om det är exceptionellt lätt att få jobb kanske inte ett års ledighet efter examen spelar så stor roll men ofta gör det det. En ny kull studenter med färsk examen ger ju en del konkurrens.

• tonton86
    Anonym (H) skrev 2016-01-06 13:29:00 följande:

Jag pluggar tredje året på juristprogrammet och är 28 år, min sambo är 35 och jobbar. Satt också och funderade på om det var värt att vänta tills efter examen + minst 1 år på arbetsmarknaden. Som många andra sagt i tråden känns en färsk examen som mer attraktivt för en arbetsgivare. För det andra så vet man aldrig hur lång tid det tar att bli gravid, kanske en månad, ett år eller mer än så.

Med tanke på att jag var 28 och min kille ändå var 35 så valde vi att försöka under studietiden. Det är ju inte bara ens egen ålder som är avgörande även om kvinnors fertilitet minskar tidigare än mäns. Men det finns ju andra faktorer som kan påverkas av mäns ålder såsom risk för adhd, autism och vissa psykiska sjukdomar kolla: www.dn.se/nyheter/vetenskap/aldre-pappa-da-okar-risken-for-barnets-halsa/

Men jag var nog mest rädd för att vi skulle ha svårt för att bli gravida eftersom jag aldrig varit det förut och var därför beredd på att det skulle ta tid. Och då ville vi absolut inte vänta för länge om vi skulle behöva genomgå utredning och efterföljande behandlingar eller kanske försöka ta in siktet på adoption istället. 

Just nu är jag gravid i vecka 29 och har mått bra under hela min graviditet. Inte mått illa en enda gång, ingen märkbar foglossning och ingenting annat jobbigt heller. Det är ju tur det. Vissa har inte den turen och då kan det ju vara svårt med studier. Planen är att jag ska vara föräldraledig så att jag missar ungefär en mitten på denna termin + sommarlov. Sedan kommer min kille ta ut sin föräldraledighet och jag kommer kunna vara hemma ganska mycket ändå eftersom mina dagar är ganska korta. 

Skulle det kännas som om jag behöver vara hemma längre, så skulle jag försöka plugga in minst en kurs på distans samtidigt (det påverkar ju inte föräldrapenningen). 

Så, om ni vill ha barn och har en god ekonomi, varför vänta? Kör!

Åh grattis! Vad roligt för er! :D Och framför allt skönt att det gått så bra!

Och tack för utförligt svar!

Precis, har också hört det där om att männen inte bör bara för gamla heller. Ännu ett argument för att tuta och köra i tid! Och som du skiver, att man inte vet hur länge man får försöka heller. I synnerhet nu när jag passerar 30 också. Det låter helt enkelt som att jag tagit rätt beslut då vi redan har börjat våra försök! :)

Tack igen! Och lycka till med allt!
  • tonton86
    HOBBE49 skrev 2016-01-06 19:18:53 följande:

Hej! Jag arbetar som studierektor på universitet och jag tycker absolut att du ska skaffa barn innan examen. Ta föräldraledigt ett år och njut för att sen plugga och gå ut på arbetsmarknaden med färsk examen. Föräldraledighet ger studieuppehåll med garanterad studieplats efteråt. Om ekonomin är bra kan ni snåla med dagarna länge. Planera dock inte att försöka plugga samtidigt som du är hemma med barn. Det kan absolut gå men det är inte säkert att du får ett barn som är nöjt, glatt och tyst, sover hela nätter och två timmar på dan...

Om det är exceptionellt lätt att få jobb kanske inte ett års ledighet efter examen spelar så stor roll men ofta gör det det. En ny kull studenter med färsk examen ger ju en del konkurrens.

Hej!

Tack för ditt expertutlåtande!

Nu känns det vekligen mer rätt att vi har beslutat att börja försöka!

Ska vara tacksam att man bor i ett sånt bra land där detta är fullt möjligt!

Kommer nog (beroende hur fort det går) ta sista året helt ledigt, för att sedan komma tillbaka och läsa fyra kurser och göra ett examensarbete. Bra med tipset att snåla med föräldradagarna! Då blir det ju möjligt att min fästman kan vara ledig en längre tid också då jag gått tillbaka till studierna igen.

Som du säger, så är det nog generellt förtur på arbetsmarknaden för alla nyutexaminerade, framför en ett år gammal examen.

Tack igen!
  • Anonym ((go 4 it))

Vi skaffade vår tvåa mitt i min högskoleutbildning. Tanken var att när jag var klar med studierna så ville jag ut o jobba direkt och inte låter min examen bli ett år gammal. Man är liksom inte med i racet på samma sätt då. Så vi skaffade barn och jag läste halva utbildningen med 2 småbarn. Det var tufft men med en förstående make och disciplin så gick det. Viktigt för mig var att få in mina "arbetstimmar" under veckan så jag kunde ta det lugnt på helgerna. När det inte var tenta p förstås.

Nu har jag min examen, har jobbat ett par år och börjat jobba på 3an.

Lycka till!

• tonton86
    Anonym ((go 4 it)) skrev 2016-01-12 12:38:17 följande:

Vi skaffade vår tvåa mitt i min högskoleutbildning. Tanken var att när jag var klar med studierna så ville jag ut o jobba direkt och inte låter min examen bli ett år gammal. Man är liksom inte med i racet på samma sätt då. Så vi skaffade barn och jag läste halva utbildningen med 2 småbarn. Det var tufft men med en förstående make och disciplin så gick det. Viktigt för mig var att få in mina "arbetstimmar" under veckan så jag kunde ta det lugnt på helgerna. När det inte var tenta p förstås.

Nu har jag min examen, har jobbat ett par år och börjat jobba på 3an.

Lycka till!

Fantastiskt! :) Roligt att höra! Då kommer det nog gå bra för mig också. Roligt att så många är/varit i samma sits som jag, och att det gått alldeles strålande!

Tack! Och lycka till själv med 3:an! ;)
Svar på tråden Skaffa barn innan eller efter examen. Fyller 30 nästa år.