• Anonym (varför?!)

Arabiska på förskolan?!

Föskolan där mina barn går har nu fått riktlinjer från kommunen att ha tema-veckor! Kul tyckte vi, tills vi fick reda på vad exakt det skulle gå ut på. Det finns några barn med andra nationaliteter på förskolan och nu ska var och en av dessa få lära våra svenska barn om deras hemländer osv. Visst, det är väl ok till viss del, men när jag kommer för att hämta mina barn så berättar min stora tjej att dom fått lära sej några ord på bla arabiska och siffror också. Jag gick fan i taket!! Mina barn ska fan inte präglas av ett språk som arabiska. Jag förklarade detta för fröknarna och sa att mina barn ej fick delta i detta, punkt slut! Hur fan kan kommunen tillåta nåt dylikt? Barnen ska präglas av det svenska språket, då vi faktiskt bor i Sverige. Nån mer som råkat ut för detta?? Jag är rent ut sagt skitförbannad över detta.

• Svar på tråden Arabiska på förskolan?!
  • Mona gbg

Ts är ju riktigt korkad. Att påstå att man ska vänta till högstadiet med språkinlärning? Då kommer ungen inte lära sig språket.

Forskningen är enig om att barn lär sig språk bättre ju tidigare de börjar. Lär du dig både svenska och engelska tidigt får du ett bättre utvecklat språksinne och blir bättre på båda språken. Språk är ingen börda/bestraffning man ska vänta med tills barnen är stora nog.

Och att en vecka på dagis få lära sig ett par ord på arabiska/italienska/whatever kommer inte heller skada barnen - mormor11 får gärna förklara mer vetenskapligt/rationellt vilken skada barnen skulle lida av detta?

• kioskvältare
    Anonym (Mormor 11) skrev 2015-09-27 22:59:08 följande:
    Där ser man barn med behov är en minoritet och ska stå utanför istället för att alla kan hålla sig till ett språk. Ja det händer även att barn med behov har fått i skolorna sitta ute i korridoren för att lärarna inte vill att dem stör andra barn. Barn med behov ska enligt dig inte få finnas......Usch vad lessen man blir på er som inte tar hänsyn till barn med behov. Kallhjärtat.
    Usch vad ledsen man blir på er som inte tar hänsyn till barn med annat ursprung. Kallhjärtat.....

Man börjar med engelska i lågstadiet numera.

Tråden handlade inte om barn med handikapp utan att man har temavecka på en vanlig förskola där man får lära sig några få ord arabiska t ex och höra lite om landet. Det handlar inte om att ha en språkkurs i arabiska. Jag kan inte se något som helst fel med det och det är nog bara främlingsfientliga som kan det.

Det är inte direkt så att man "blandar in ett nytt språk" och det påverkar inte förmågan att lära sig ordentlig svenska över huvud taget.

För övrigt så är handikappade en minoritet - de är ju ingen majoritet, eller hur? De ska få det stöd de behöver men det innebär inte att alla andra barn ska hållas tillbaka på deras nivå, det vore ju inte snällt mot dem.
  • kioskvältare
    Mona gbg skrev 2015-09-28 05:55:04 följande:

Ts är ju riktigt korkad. Att påstå att man ska vänta till högstadiet med språkinlärning? Då kommer ungen inte lära sig språket.

Forskningen är enig om att barn lär sig språk bättre ju tidigare de börjar. Lär du dig både svenska och engelska tidigt får du ett bättre utvecklat språksinne och blir bättre på båda språken. Språk är ingen börda/bestraffning man ska vänta med tills barnen är stora nog.

Och att en vecka på dagis få lära sig ett par ord på arabiska/italienska/whatever kommer inte heller skada barnen - mormor11 får gärna förklara mer vetenskapligt/rationellt vilken skada barnen skulle lida av detta?

Det finns inget vetenskapligt/rationellt svar på den frågan. Jag gissar på att det enbart handlar om att vi absolut inte ska komma för nära araberna.
  • Anonym (Språkpolis)
    Anonym (Mormor 11) skrev 2015-09-28 05:34:19 följande:

Nu menade jag barn med handikapp......Utvecklingsförsening. Barn som inte kan prata. Dem ska då inte höra språk som gör dem än mer förvirrade. Ett språk är viktigt att lära sig för dessa barn.......Men verkar även på dig som jobbar inom yrket att ni inte lägger mer manken på barn som inta kan tala...... 

I ditt modersmål skiljer man på subjekt och objekt? Dvs mellan dem och de, för i svenska gör man det och det fanns en tid då man la resurser på svensk grammatik i skolan, men numera har vi inte ens resurser för att lära ut det lättaste.

Nej jag tycker inte som TS, tycker temaveckor på dagis där ungarna lär sig muntlig framställning och får berätta om sitt hemland är utmärkt. lär man sig dessutom, Goddag/Hej, Tack och några räkneord är det helt utmärkt.
  • elyse

Nu menade jag barn med handikapp......Utvecklingsförsening. Barn som inte kan prata. Dem ska då inte höra språk som gör dem än mer förvirrade. Ett språk är viktigt att lära sig för dessa barn.......Men verkar även på dig som jobbar inom yrket att ni inte lägger mer manken på barn som inta kan tala...... 

Du verkar ha bestämt dig för att just de barn du brinner för är och blir exkluderade. Barn med uttalade handikapp och språkstörningar brukar få någon form av resurs eller gå i speciella språkförskolor. Men förskolan är till för alla barn och olika behov ställs ibland emot varandra och då speciellt när inga extra resurser sätts in trots behov. Har man ett barn med svåra språkstörningar i en grupp med många olika språk så tror jag att de flesta pedagoger väljer att sätta det barnet i en liten grupp där man bara talar svenska.
  • Anonym (Mormor 11)
    elyse skrev 2015-09-28 12:52:36 följande:
    Du verkar ha bestämt dig för att just de barn du brinner för är och blir exkluderade. Barn med uttalade handikapp och språkstörningar brukar få någon form av resurs eller gå i speciella språkförskolor. Men förskolan är till för alla barn och olika behov ställs ibland emot varandra och då speciellt när inga extra resurser sätts in trots behov. Har man ett barn med svåra språkstörningar i en grupp med många olika språk så tror jag att de flesta pedagoger väljer att sätta det barnet i en liten grupp där man bara talar svenska.
    Ja barnet har resurs, men ingen speciell språkförskola och grupperna är på tok för stora. Pedagogerna har inte möjlighet att sätta i mindre grupp då hela området är propp fullt av barn.
  • elyse
    Anonym (Mormor 11) skrev 2015-09-28 22:27:13 följande:

Ja barnet har resurs, men ingen speciell språkförskola och grupperna är på tok för stora. Pedagogerna har inte möjlighet att sätta i mindre grupp då hela området är propp fullt av barn.

Kanske kan ändå en liten prioritering göras, t. ex. ett barn mindre i just det här barnets lilla lärgrupp? Att den ansvariga pedagogen har 5 barn istället för 6-7?
  • Anonym (Men va?)

Men vad har dessa barn med speciella behov med den här tråden att göra? Detta handlade ju om "normal begåvade" barn vars föräldrar inte vill att dom lär sig om andra kulturer/länder och absolut inte nått/några ord på arabiska.
  • Anonym (Mormor 11)
    Anonym (Men va?) skrev 2015-09-28 22:44:46 följande:
    Men vad har dessa barn med speciella behov med den här tråden att göra? Detta handlade ju om "normal begåvade" barn vars föräldrar inte vill att dom lär sig om andra kulturer/länder och absolut inte nått/några ord på arabiska.
    Varför jag skrev i denna tråd är för att barnet går i en så kallad normal förskola.....Du verkar vela att alla barn med behov ska inte vara tillsammans med "NORMALA" barn. Och i den gruppen så är det precis som TS beskriver. Och nej jag vill inte heller att barnet ska behöva några ord på arabiska, ej heller på andra språk.

Tror att ni som är för arabiska, syrianska eller andra språk skulle sätta er fot ner om man skulle säga att era barn ska lära sig finska.
  • Anonym (Men va?)
    Anonym (Mormor 11) skrev 2015-09-28 23:05:27 följande:

Varför jag skrev i denna tråd är för att barnet går i en så kallad normal förskola.....Du verkar vela att alla barn med behov ska inte vara tillsammans med "NORMALA" barn. Och i den gruppen så är det precis som TS beskriver. Och nej jag vill inte heller att barnet ska behöva några ord på arabiska, ej heller på andra språk.

Tror att ni som är för arabiska, syrianska eller andra språk skulle sätta er fot ner om man skulle säga att era barn ska lära sig finska.

Du tolkar lite som du vill. Jag jobbar med barn med speciella behov. Jag slås med kommuner och regeringen för deras rättigheter varje dag. Så sitt inte och snacka skit.

Men i ts finns inget problem med barn med speciella behov nämnd. Detta handlar om ett "normal begåvat" barn med en inskränkt mamma.

Åh jag skulle absolut inte ha något emot att dagis hade en finsk vecka och min dotter kom hem och kunde säga hej och 1,2,3 på finska. Språkkunskaper är aldrig fel. Att lära sig om andra länder och kulturer är inte fel. Detta handlar ju inte om att dagis varje dag printar in arabiska i barnen. Dom hade EN vecka med tema inom arabiska länder, bland andra länder.
  • elyse

Fast vad jag förstått så handlar det inte om att "lära sig" ett annat språk utan möjlighet att använda några få ord på ett språk som en kompis talar.
  • Anonym (...)

Men Vad babblar du om? Att utsättas för flera språk som barn är bara positivt!

Mina barn går på en trespråkig förskola. Det är bara fördelar. Och barnen mår verkligen inte dåligt av detta. Inte heller påverkar det deras utveckling negativt, snarare tvärtom. Så att en veckas tema med inslag av arabiska lär ju inte göra någon som helst skillnad.

Jag hade välkomnat det och tyckt det var roligt. Oavsett om det handlar om arabiska, finska eller tyska. Vi hade faktiskt temavecka om Afrika förra året. Då fick barnen lära sig lite olika sånger och instrument bl.a. Hur trevligt som helst!

Så sluta tramsa nu!!
  • fluu

Har inte mer eller mindre samma tråd funnits förut btw?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Arabiska på förskolan?!