• haka

Lönesättning efter föräldraledighet

Jag har varit föräldraledig länge, med två barn sammanhängande. När jag kom tillbaka hade jag väldigt dålig lön så jag lämnade in ett löneanspråk där jag önskade en höjning på 1300kr.

Sen fick jag svar och en lönehöjning på 200kr. Hon sa även att jag hade troligtvis legat på lönen jag önskade om jag inte varit FL och att det är ju något jag har valt själv.

Får man säga och göra så? Man ska ju inte få det sämre eller så för att man varit fl.

Nån som vet?

• Svar på tråden Lönesättning efter föräldraledighet
  • Kslfnf

Vi brukar ge den fackliga höjningen, men ingen del av den individuella potten. Du har ju inte varit där under perioden det avser.

• nnnnnnnn

Det är ju enda gången man är garanterad att få en viss lönehöjning (känns det som...) eftersom de bara har att gå på hur man jobbade före FL.
    Så du bör ju få minst samma nivå som du hade förra löneförhöjningen.

Har de hoppat över dej under FL har de begått ett lagbrott. Du ska ha fått löneförhöjning varje gång de andra fått det - så du kan rapportera in din nya lön varje år (eller så ofta som de ändrar) och få höjt FP.

Prata med ditt fack!
    På mitt förra jobb satte de i system att sköta detta felaktigt och facket ordnade upp det hela.
    De fel som de gjorde var:
    1) Om man fick löneförhöjning så var den lägre än personen fått före. Tex om man före FL fått 3 % någon/några gånger (ex 2% allmän pott och lite extra i individuell pott) så fick de bara allmän pott.

SÅ får man inte göra!

2) Många "glömdes bort" särskilt om de tex berättat att de inte tänkte komma tillbaka efter FL. Vissa blev uppmanade att komma in med lönekrav efter FL och då få en större höjning.

SÅ får man inte göra!

Svar på tråden Lönesättning efter föräldraledighet