4-åring utan kompisar på förskolan
Behöver input från kloka föräldrar / pedagoger därute...
Min 4-åring är smart, rolig, snäll och påhittig, inga konstigheter helt enkelt. Hon har haft en bästis länge men bästisen har nu bytt förskola. Detta sammanföll med att mitt barns avdelning slogs ihop med en annan avdelning, vilket gör att hon nu går på en större avdelning med barn mellan ungefär 3-5 år, dock följde pedagogerna med så ungefär hälften av pedagogerna känner henne väl.
Efter sammanslagningen i början av höstterminen sa vårt barn att hon inte hade någon vän där. Vi pratade med pedagogerna och det blev bättre, hon kom hem och berättade att hon hade lekt med olika barn så vi tänkte att hon nog skulle få en ny bästis snart. Men icke - nu har samma sak börjat hända igen. Vårt barn har till och med bett oss prata med pedagogerna om att hon inte har någon att leka med på förskolan, de har sagt att de ska hålla koll men hon fortsätter säga samma sak.
Hon berättar saker som att hon frågat ett barn om de är vänner och barnet sa nej. Eller att hon frågat två flickor om hon får vara med och de har sagt nej.
Hon har vänner i huset och bästisen har inte flyttat så de umgås fortfarande på helgerna. Men det skär i hjärtat när hon gråter över att hon inte fått vara med.
Jag har frågat om hon vill bjuda hem nåt barn från förskolan så de kan bli bättre kompisar men hon kan inte komma på någon.
Och samtidigt. Frågar man henne om hon tycker förskolan är rolig eller tråkig säger hon rolig. Och hon är alltid glad när man lämnar och hämtar, säger bara enstaka gånger att hon inte vill gå dit.
Vet att hon är en känslig själ och att hon säkert tar åt sig mycket när hon inte får vara med. Vi pratar med henne mycket om det här och förklarar att hon är bra och fin och att påminner om att hon har andra vänner men vill ju att hon ska ha det toppen på fsk med.
Vad ska vi göra? Är det vanligt att det är såhär i den här åldern? Be att få vara med en dag så vi ser hur det är? Bli arga på pedagogerna ? Ha möte?
Vill gärna ha konkreta tips och era erfarenheter.