• Pink Bunny

Ignorerad av sonen vid hämtning hos farmor

Jag är föräldraledig med vår son på snart 16 månader. Det är inte ofta som jag är ifrån honom, oftast blir det bara någon timme/några timmar åt gången tex om jag sticker iväg och handlar eller liknande när sambon kommit hem från jobbet.

Men så nu ikväll så lämnade vi sonen hos sin farmor för att gå ut och äta. Det är andra gången vi är ute tillsammans sen sonen föddes så inget som tillhör vanligheterna. Vi var borta i ca 3 timmar och när vi sen kom tillbaka för att hämta honom verkade han glad av att se oss båda. Men sen var det precis som att sonen ignorerade mig. Han ville ha uppmärksamhet av min sambo och av farmorn och ville vara i deras famn men gick bara förbi mig precis som att jag inte fanns.

Så nu är jag lite förbryllad över varför han betedde sig så? Någon form av protest kanske? Det var precis som att jag inte existerade för honom ????

• Svar på tråden Ignorerad av sonen vid hämtning hos farmor
  • Birgitta02

Var tacksam att han inte klängde kring benen när du kom. Han är trygg. Rid på den vågen :)

• Mortisfru83

Sådär är min son också. 1,5 år. Jag har hand om honom mest då pappan har ett väldigt intensivt arbete. Så fort jag är hemifrån och kommer hem igen så ignoreras jag och pappan föredras. Han e pappas pojke ut i fingerspetsarna. Skulle man titta på sonens beteende gentemot mig när pappan är i närheten så skulle man nog inte tro att han är min son ens och definitivt inte att vi har en jättefin relation när pappan inte är i närheten. Vi skrattar åt det, jag och min man men visst sticker det till lite i hjärtat när sonen alltid föredrar min man som spenderar så lite tid med sonen.

• Birgitta02

Sen är det vissa faser där söner är pappiga och döttrar är mammiga.

• Pink Bunny
    Ferr skrev 2015-09-25 23:05:17 följande:
    Kan tyvärr inte se din kommentar :/
  • Pink Bunny

Tack för alla svar! Vad skönt att höra att ni tycker att han verkar vara trygg. Började undra lite om han kanske inte är redo att bli bortlämnad eller nåt...

• Pink Bunny
    Mortisfru83 skrev 2015-09-25 23:11:53 följande:

Sådär är min son också. 1,5 år. Jag har hand om honom mest då pappan har ett väldigt intensivt arbete. Så fort jag är hemifrån och kommer hem igen så ignoreras jag och pappan föredras. Han e pappas pojke ut i fingerspetsarna. Skulle man titta på sonens beteende gentemot mig när pappan är i närheten så skulle man nog inte tro att han är min son ens och definitivt inte att vi har en jättefin relation när pappan inte är i närheten. Vi skrattar åt det, jag och min man men visst sticker det till lite i hjärtat när sonen alltid föredrar min man som spenderar så lite tid med sonen.

Jag känner igen det där ja! Jag försöker se det som att han saknat sin pappa och att han vill leka och vara med sin pappa när han är hemma från jobbet. Men ibland är det svårt när det som du säger sticker lite i hjärtat när man blir nummer 2. 
  • BCH52

Du har lyckats med det som alla föräldrar strävar efter, att få ett tryggt barn. Han ser att du finns där så världen är trygg och han gör det han ska i hans ålder, han utforskar och upplever andra människor. Han behöver inte komma upp i din famn, han är trygg ändå.

• Ferr

Jag skrev inget, ville bara följa tråden då jag har exakt samma bekymmer. Sonen föredrar pappa och mormor framför mig ð??? är jätteledsen över detta men vet inte hur jag ska göra. Ville bara se vad du hade fått för svar.

• Dijon

Min dotter på 14 månader gjorde något liknande både igår och idag. Hon har vart med min man på en grej ett par timmar både igår och idag och när hon kommer hem går hon förbi mig rakt till sitt rum och leker

Tar det som hon är trygg.

• mammalovis

Jag har en dotter på 2 år och 4 månader som blivit pappas flicka sedan jag blev gravid. På ett vis är det ganska skönt att han får dra det stora lasset då jag var så trött i början, framför allt nu när hon är envis och bestämd som få. Sedan vände det av att jag hade barnen själv en helg och då började mamma duga mer igen. Så nu söker hon mer tröst hos mig eller vill titta på bebiskort på datorn. Så låt barnen hållas, det går ingen nöd på dem, du finns ju ändå där på dagarna.

Svar på tråden Ignorerad av sonen vid hämtning hos farmor