• Anonym (rädd)
    Äldre 26 Sep 00:44
    1951 visningar
    2 svar
    2
    1951

    hur göra för att inte vara rädd?

    Hejsan,
    jag börjar bli litet till åren (snart 37) och känner att klockan tickar och jag vill ha barn. Tror jag. En del av mig vill inte missa möjligheten att få barn, men jag har väldigt svårt att få min självbild att gå ihop med mammarollen. Samt att jag är rädd att jag inte blir någon bra förälder, att jag inte har den tryggheten i mig själv som jag vill kunna ge till ett barn. Så en del av mig vill skjuta upp det hela tills att det känns mer rätt (dvs att jag blir någon annan än den jag är), medan en annan del av mig är stressad och inte vill missa den ev möjligheten.
    (En anledning att jag inte bildat familj tidigare har berott på att jag inte haft någon att bilda familj med, men nu är jag lyckligt gift.)
    Hur ska jag tänka?
    Antar att en barnmorska kanske inte är den som kan svara på den frågan, men alla andra verkar "inaktiverade".
    Hälsningar Rädd

  • Svar på tråden hur göra för att inte vara rädd?
  • Äldre 28 Oct 13:45
    #1

    Hej!

    det är helt normalt att känna som du gör. Jag tror att de flesta har er eller mindre de funderingarna du har. Jag tror som så att de flesta blir bra föräldrar speciellt de som har de funderingarna du har. I och med att din klocka börjar ticka tycker jag att du kanske ska ta och boka en tid för samtal hos en kurator. Din bm på mödravårdscentralen kan hjälpa dig komma i kontakt med en kurator på MVC som är bra insatt i dina frågor och tankar.

    lycka till

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 07:23
    #2

    Hej, tack för dina råd! Ska se vad jag kan göra åt saken. Ha en fin vecka!

Svar på tråden hur göra för att inte vara rädd?