• HepaticaNobilis

Foglossning TIDIGT

Finns det någon mer som jag därute, med foglossning from hell redan i v 7?

Detta är min andra graviditet, den första blev jag heltidssjukskriven v 14 och då hade jag grinat varje dag på jobbet i flera veckor utan att förstå vad det var som gjorde så ont. Det var en låång smärtsam graviditet som lyckligtvis slutade med en superfin välmående bebis som idag är 8 år.

Jag har känt av foglossning vid varje mens efter förlossningen (var även sjukskriven första veckorna efter).

Nu har jag träffat mitt livs kärlek och tänkte väl lite väl optimistiskt att det nog inte blir lika illa denna gång. Inatt låg jag vaken flera timmar för den molande värken i ryggslutet. Idag kunde jag inte gå till jobbet, kom knappt ur sängen och högra benet vek sig när jag skulle gå vanligt. Helvetes jävla faan!

Jag ska till sjukgymnasten på tisdag..

• Svar på tråden Foglossning TIDIGT
  • HepaticaNobilis

Ska såklart tillägga att bebisen är mycket önskad och jag älskar redan det lilla fröet där inne, det är min egen kropp jag svär över;)

• Milleman

Lider med dig! Min första graviditet förstördes av all foglossning, heltids sjukskriven från v 8. Också känt av det sen vid varje mens eller vid fel rörelser. Kan tex inte ligga på rygg på golvet etc.

Nu är jag gravid igen. Vi har väntat länge med andra barnet för att inte ha ett litet barn att ta hand om också.
    Jag hann ju knappt plussa innan foglossningen kom. Har helt fel arbete för det också. I vecka 7 blev jag 50% sjukskriven. Hade då varit hemma en vecka redan.
    Ställde in mig på ett likadant helvete som sist. Men till min förvåning och stora glädje så verkar det som att vila hittills räcker. Klarar inte av mina arbetsuppgifter men är sjukskriven 100% nu pga migränanfall.
    Tror att alla migränanfall har fått mig att ändra syn på foglossningen också.
    Min foglossning kommer ju bli värre men jag vill att du ska veta att det finns de som den (hittills) är bättre på i andra graviditeten, men där graviditeten började med rejält ryggont.
    Gör ingenting som gör ont, vila mycket!!

• HepaticaNobilis

Åh tack för pepp och uppmuntran!

Jag håller tummar och tår för att det kan bli så att jag åtminstone kanske inte har såhär ont av att göra knappt ingenting som jag har nu.

Jag har ett tvärdåligt jobb för foglossning, måste prata med verksamhetschefen på måndag för att se om det går att anpassa arbetsuppgifterna. Som det är nu kan jag inte jobba, tror inte ens att jag hade klarat att köra bilen de 2,5 milen till arbetsplatsen imorse.. :(

Min mor och båda mina systrar som har barn har haft ordentlig till svår foglossning vid alla graviditeter, en läkare trodde att vi överproducerar relaxin, det hormon som styr skiten.

Vilken vecka är du i nu? Jag hade migrän i tonåren, det är ett eget helvete.. Jag har sluppit det under och sedan efter min första graviditet, hoppas verkligen att du får må så bra du bara kan resten av graviditeten! Det är ju underbart att vänta en liten <3

• Milleman
    HepaticaNobilis skrev 2015-09-26 22:45:54 följande:

Åh tack för pepp och uppmuntran!

Jag håller tummar och tår för att det kan bli så att jag åtminstone kanske inte har såhär ont av att göra knappt ingenting som jag har nu.

Jag har ett tvärdåligt jobb för foglossning, måste prata med verksamhetschefen på måndag för att se om det går att anpassa arbetsuppgifterna. Som det är nu kan jag inte jobba, tror inte ens att jag hade klarat att köra bilen de 2,5 milen till arbetsplatsen imorse.. :(

Min mor och båda mina systrar som har barn har haft ordentlig till svår foglossning vid alla graviditeter, en läkare trodde att vi överproducerar relaxin, det hormon som styr skiten.

Vilken vecka är du i nu? Jag hade migrän i tonåren, det är ett eget helvete.. Jag har sluppit det under och sedan efter min första graviditet, hoppas verkligen att du får må så bra du bara kan resten av graviditeten! Det är ju underbart att vänta en liten <3

Men åk till läkaren. Helst via mvc. Där tycker jag inte det är svårt att få till sjukskrivning för foglossning.

Jag är i vecka 11. Vanlig migrän brukar lätta vid graviditet medan aura-migrän, som jag då har, blir värre. Jag får väldiga synbortfall, domnar i händer och ansikte och tunga och igår trodde jag att huvudet skulle explodera.
    Och till råga på allt var det nån workshop nere på vår gård så alla ungar gjorde trummor och bonkade för fullt. Gissa om jag var glad :P
    Nu på kvällen började jag känns mig normal igen.
  • HepaticaNobilis

Jag skulle så gärna kunna jobba lite grann iaf om det är möjligt. Graviditeten blir så otroligt jättelåång annars..

Men det är väl kanske att gilla läget och göra ingenting som gäller även om man vill så mycket. Jag har som tur är en syster som är hemma och föräldraledig som jag kan hänga med, vi bor bara 500m ifrån varandra :)

Usch vad hemskt det låter! Jag hade ordentliga synbortfall men inga domningar. . Under anfall vill man ju ha det tyst, mörkt och gärna ganska svalt, hemskt med oljud då! Hur går det med ert första barn, hur gammal är han/hon?

• Bf29okt

Jag började också känna av det vid vecka 7 .. Kunde knappt gå i tappor och visste inte vad det var .. Min barnmorska sa även till mig att man inte kunde få problem med foglossning så tidigt .. Men jo det kan man! Har haft tur att smärtan stannade av och inte blev värre men visst har det hållt i sig och nu e jag i vecka 37 .. Hoppas att det inte blir värre för dig och att du får rätt hjälp!

• Milleman
    HepaticaNobilis skrev 2015-09-27 10:21:13 följande:

Jag skulle så gärna kunna jobba lite grann iaf om det är möjligt. Graviditeten blir så otroligt jättelåång annars..

Men det är väl kanske att gilla läget och göra ingenting som gäller även om man vill så mycket. Jag har som tur är en syster som är hemma och föräldraledig som jag kan hänga med, vi bor bara 500m ifrån varandra :)

Usch vad hemskt det låter! Jag hade ordentliga synbortfall men inga domningar. . Under anfall vill man ju ha det tyst, mörkt och gärna ganska svalt, hemskt med oljud då! Hur går det med ert första barn, hur gammal är han/hon?

Jag blev sjukskriven 50% just för att prova jobba litegrann.
    Du får börja sy barnkläder, det gjorde jag när jag var sjukskriven :)

Vår son är 4,5 år :)
Svar på tråden Foglossning TIDIGT