• Drottningens juvelsmycke

Affären lovade ersätta men... vad skulle ni ha gjort?

Vid ett besök i affären Leklust i Västerås så gick jag runt ett hörn för att snubbla rakt in i en hink man hade placerat ut, utan varning eller avspärrning. Hinken, tillsammans med många andra hinkar hade placerats ut för att fånga upp vatten som läckte från taket (troligen avloppsvatten då det var smutsigt vatten). Det skvätte över på mina skor som blev helt förstörda. Jag sträckte mig också i ryggen samt fick droppar på kavajen, vilket dock gick bort i kemtvätt. 

Jag skrev då till butiken att det var väldigt oansvarigt placera ut hinkar på det sättet utan varning eller avspärrning. Jag anser att det faktum att det är en leksaksbutik gör saken än värre då ett barn hade kunnat falla i  någon av hinkarna eller så hade ett barn kunnat springa dit och ta med händerna, stoppa händerna i munnen och bli sjuk. Butiken svarade med att påstå att de senare under dagen hade satt ut avspärrningar och haft personal som stått och varnat osv. Detta är enligt mig högst troligen fabricerat då jag var där så pass sent på dagen och när jag var där fanns det inte tillstymmelse till varningsskylt, avspärrning och flera i personalen befann sig vid kassan, det vill säga ingen var i närheten av hinkarna för att varna folk. I alla fall så lovade de att ersätta mig för skorna så jag tänkte att jag kunde släppa det andra då men nu har det gått nästan två veckor och de har fortfarande inte betalt mig för skorna och efter att de lovade göra det har de heller ej svarat på mina senaste e-mail. 

Frågan är, vad gör jag nu? Jag överväger att stämma dem, det vill säga väcka talan i ett civilrättsligt mål. Jag tror att jag har goda chanser att vinna då jag dels har fotobevis på skorna. Jag har en mobil som kan visa på vilken tid jag befann mig vid butiken. Jag var inte ensam på besök i butiken och jag har namn på vittnen.Skadan uppstod antagligen då en firma höll på att högtrycksspola i våningarna ovanför. Enligt personalen från Leklust som jag talat med så ville inte firman först inse att de hade något med det spruckna röret att göra och därmed ville de inte avbryta arbetet. Jag vet vilken saneringsfirma som utförde högtrycksspolningen så jag kan även be dem lämna deras vittnesuppgifter. Bevismässigt känner jag alltså att jag har goda chanser i ett mål, dock är det ju rätt mycket arbeta att lägga ner och frågan är om det är värt det rent pengamässigt? Jag känner dock att det blivit lite av en principsak nu också då det är så extremt dåligt lova att betala och sedan strunta i det och jag tror jag kommer att ha svårt att släppa detta. Jag är dessutom väldigt driven om jag ger mig in i en sådan här process. Jag har tidigare drivit frågor mot både ett bostadsbolag och ett telebolag, varav det senare varade i knappt två år - och det lönade sig bägge gångerna. Vid ett stämning kan jag dessutom yrka på ersättning för den tid jag lagt ned på arbetat kring "fallet". 

Hur hade du gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-28 20:37
    Det har löst sig. Går det att radera tråden då det känns onödigt att den finns kvar när frågeställningen inte längre är aktuell.
  • Svar på tråden Affären lovade ersätta men... vad skulle ni ha gjort?
  • XEmmabus

Jag hade sänt en skriftlig betalningsanmaning till butiken med kopia av kvitto på inköp av skorna och skrivit "ersättning enligt överenskommelse efter händelse i butik xx i xx-stad 2015-xx-xx kl xx.xx då mina skor förstördes av avloppsvatten i hink". Ge dem en tidsfrist att betala om minst 10 dagar och ange ditt konto/swish.

Känns lite stort att göra ett civilrättsligt mål direkt utav det. Ge dem chansen enligt ovan att betala för sig först.

• Drottningens juvelsmycke

XEmmabus: Jag kanske var otydlig. Jag har redan talat med dem och de sa att de skulle betala för skorna. Kvitto och kontonummer fick de för knappt två veckor sedan.

MammaHela: Jag anser inte att det är normalt att behöva gå och kolla i golvet hela tiden. Jag har även koll på vad som gäller juridiskt i detta fall och butiker har faktiskt ett ansvar för att kunder inte skadar sig i deras butik. Det gäller till och med om det inte är butikens eget fel, om t ex en annan kund har haft ner varor på golvet och personal underlåter sig att ta upp dessa och en annan kund skadar sig så kan den kunden som skadar sig kräva skadestånd. Det gäller här i Sverige, sedan att få väljer att gå vidare civilrättsligt är en annan sak. En del kanske har lätt att släppa sådana saker, eller inte kan sina rättigheter men jag är, som jag skrev, van att driva saker sedan tidigare och det här var väldigt speciella skor. Sedan handlar det inte bara om pengarna utan att de faktiskt sagt att de ska betala och sedan inte gör det.

• sck

Detta regleras i skadeståndslagen. Låter som mycket ord mot ord. Antagligen är inte affären så sugna på att betala dina skor. Även om det är tråkigt så har kunden ett ansvar att se vart man går, men även affären i fråga ett ansvar att märka ut eller göra en bättre läsning.

Det regleras i hur stor affären är, utrymme mellan hyllorna etc. Lycka till!

• sck

Dessutom, om du har koll på skadeståndslagen, så berätta det för affären. Det sätter en annan press och vet att du inte släpper detta. Sök dig högre upp annars (chefer).

• XEmmabus

Meddela affären ett sistadatum för betalning. Hur mycket pengar rör det sig om?

• Tom Araya

Jag hade skrivit ut mailet där de säger att de ska betala och sedan gått till butiken med det och kvitto på skorna.

• lillis s

Det kostar ju 900 kronor att stämma på krav under ett halvt basbelopp nu är det verkligen värt det? Vad kostade skorna? Att du skulle få ersättning för den tid du arbetat med fallet är ganska osannolikt om du stämmer under ett halvt basbelopp eftersom varje part betalar sina egna kostnader i ett sånt mål . Stämmer du på mer än ett halvt basbelopp så kostar det 2700 kronor i ansökningsavgift och du kan åka på motpartens rättegångskostnader. Inte värt tiden och energin förmodligen.

• Topcom

Jösses, stämningsansökan för ett par skor? Inte lite väl magstarkt va?

Som någon annan sade, skriv ut mejlet där de säger att de ska ersätta dig och gå till butiken, så är saken ur världen.

Svar på tråden Affären lovade ersätta men... vad skulle ni ha gjort?