Affären lovade ersätta men... vad skulle ni ha gjort?
Vid ett besök i affären Leklust i Västerås så gick jag runt ett hörn för att snubbla rakt in i en hink man hade placerat ut, utan varning eller avspärrning. Hinken, tillsammans med många andra hinkar hade placerats ut för att fånga upp vatten som läckte från taket (troligen avloppsvatten då det var smutsigt vatten). Det skvätte över på mina skor som blev helt förstörda. Jag sträckte mig också i ryggen samt fick droppar på kavajen, vilket dock gick bort i kemtvätt.
Jag skrev då till butiken att det var väldigt oansvarigt placera ut hinkar på det sättet utan varning eller avspärrning. Jag anser att det faktum att det är en leksaksbutik gör saken än värre då ett barn hade kunnat falla i någon av hinkarna eller så hade ett barn kunnat springa dit och ta med händerna, stoppa händerna i munnen och bli sjuk. Butiken svarade med att påstå att de senare under dagen hade satt ut avspärrningar och haft personal som stått och varnat osv. Detta är enligt mig högst troligen fabricerat då jag var där så pass sent på dagen och när jag var där fanns det inte tillstymmelse till varningsskylt, avspärrning och flera i personalen befann sig vid kassan, det vill säga ingen var i närheten av hinkarna för att varna folk. I alla fall så lovade de att ersätta mig för skorna så jag tänkte att jag kunde släppa det andra då men nu har det gått nästan två veckor och de har fortfarande inte betalt mig för skorna och efter att de lovade göra det har de heller ej svarat på mina senaste e-mail.
Frågan är, vad gör jag nu? Jag överväger att stämma dem, det vill säga väcka talan i ett civilrättsligt mål. Jag tror att jag har goda chanser att vinna då jag dels har fotobevis på skorna. Jag har en mobil som kan visa på vilken tid jag befann mig vid butiken. Jag var inte ensam på besök i butiken och jag har namn på vittnen.Skadan uppstod antagligen då en firma höll på att högtrycksspola i våningarna ovanför. Enligt personalen från Leklust som jag talat med så ville inte firman först inse att de hade något med det spruckna röret att göra och därmed ville de inte avbryta arbetet. Jag vet vilken saneringsfirma som utförde högtrycksspolningen så jag kan även be dem lämna deras vittnesuppgifter. Bevismässigt känner jag alltså att jag har goda chanser i ett mål, dock är det ju rätt mycket arbeta att lägga ner och frågan är om det är värt det rent pengamässigt? Jag känner dock att det blivit lite av en principsak nu också då det är så extremt dåligt lova att betala och sedan strunta i det och jag tror jag kommer att ha svårt att släppa detta. Jag är dessutom väldigt driven om jag ger mig in i en sådan här process. Jag har tidigare drivit frågor mot både ett bostadsbolag och ett telebolag, varav det senare varade i knappt två år - och det lönade sig bägge gångerna. Vid ett stämning kan jag dessutom yrka på ersättning för den tid jag lagt ned på arbetat kring "fallet".
Hur hade du gjort?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-28 20:37
Det har löst sig. Går det att radera tråden då det känns onödigt att den finns kvar när frågeställningen inte längre är aktuell.