• Anonym (Förvirrad!)

Komplikation vid abort, fortfarande gravid!

Lite bakgrundsfakta:

Är 36 år gammal med 4 barn sedan tidigare. En på 13, en på 10, en på 7 och en på 4. Vårt tredje barn föddes blind och det fjärde barnet föddes med en utvecklingsstörning så de kräver mer omvårdnad. 

Redan när vi var gravida med vårt fjärde barn övervägde vi abort, just för att vår blinda son krävde så mycket jobb och vi ville ge honom all tid vi kunde. Dock valde vi att behålla det fjärde barnet och fick då en handikappad liten flicka. Älskar alla mina barn och är så evigt tacksamma över dem, och det spelar egentligen ingen roll för mig att vissa kräver mer "jobb" än andra. 

Men nu till ämnet i sig... Jag och min man separerade för två år sedan. Jag började för ett tag sedan träffa en annan man väldigt sporadiskt. Vi hade sex en gång och jag blev då gravid. Jag tyckte att abort kändes fruktansvärt men med tanke på situtationen bestämde jag mig för abort. Jag åkte in till sjukhuset och gjorde abort i vecka 11 för 3 veckor sedan, trodde jag. Jag gjorde en kirurgisk abort, men under aborten blev det komplikationer och jag började blöda. Det hela slutade ju bra som tur var, men efter att jag kommit hem fortsatte mina gravidsymptom så för 5 dagar sedan ringde jag  mvc och krävde ett ultraljud och efter mycket tjat fick jag komma in. Igår fick jag reda på att jag fortfarande är gravid och att inkompetenta läkare helt enkelt "glömt bort" att göra aborten när det uppstod komplikationer. 

Här sitter jag nu, och ju mer jag känner efter så känns det lite som ödet. Jag borde inte välja bort ett barn när jag har valt de 4 tidigare. Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Borde vara förbannad på sjukhuset, men just nu ligger allt mitt fokus på vad jag ska göra med det lilla pyret som ligger och växer i min mage. HJÄLP

• Svar på tråden Komplikation vid abort, fortfarande gravid!
  • Anonym (Beslut)

Du har redan fyra barn, varav två med särskilda behov. Varför menar du att du inte "borde" avsluta denna graviditet på grund av att du valde att fullfölja de tidigare? Jag förstår att det handlar om känslor för dig för särskilt rationellt låter det inte.

Om du väljer att avsluta eller behålla är ditt val. Om det gällde mig själv skulle jag inte se någon anledning att inte slutföra den abort jag redan bestämt mig för samt inlett.

Du har redan gått igenom en jobbig beslutsprocess, behöver du verkligen ompröva den? Finns det några omständigheter som ändrats de senaste veckorna som fått dig att se annorlunda på hur era förutsättningar är för att ta hand om ett femte barn?

Jag beklagar verkligen det du råkade ut för på sjukhuset. Sånt ska ju bara inte hända, sanslöst!

• Anonym (v. 14)

förstår att det e jobbigt för dig!
    men om du gjorde en "abort" i  vecka 11, och nu tre veckor efter, får veta att du fortfarande är gravid, så är du ju i vecka 14!
    då får man inte ens göra en abort.....inte på vanligt sett ialla fall.
    hoppas det löser sig!

• Anonym (?)
    Anonym (v. 14) skrev 2015-09-27 10:58:14 följande:

förstår att det e jobbigt för dig!
    men om du gjorde en "abort" i  vecka 11, och nu tre veckor efter, får veta att du fortfarande är gravid, så är du ju i vecka 14!
    då får man inte ens göra en abort.....inte på vanligt sett ialla fall.
    hoppas det löser sig!

Man får göra abort upp till vecka 18.
  • Anonym (Förvirrad!)
    Anonym (Beslut) skrev 2015-09-27 00:39:06 följande:

Du har redan fyra barn, varav två med särskilda behov. Varför menar du att du inte "borde" avsluta denna graviditet på grund av att du valde att fullfölja de tidigare? Jag förstår att det handlar om känslor för dig för särskilt rationellt låter det inte.

Om du väljer att avsluta eller behålla är ditt val. Om det gällde mig själv skulle jag inte se någon anledning att inte slutföra den abort jag redan bestämt mig för samt inlett.

Du har redan gått igenom en jobbig beslutsprocess, behöver du verkligen ompröva den? Finns det några omständigheter som ändrats de senaste veckorna som fått dig att se annorlunda på hur era förutsättningar är för att ta hand om ett femte barn?

Jag beklagar verkligen det du råkade ut för på sjukhuset. Sånt ska ju bara inte hända, sanslöst!

Det är ju just problemet, nu när jag haft tid och tänka, och känt hur hemskt det känts att göra en "abort" och får veta att barnet fortfarande finns, då känns det som mina känslor trumfar mitt rationella tänkande.

Tyvärr har inga omständigheter förändrats dock.

• Anonym (Beslut)
    Anonym (Förvirrad!) skrev 2015-09-27 17:54:27 följande:

Det är ju just problemet, nu när jag haft tid och tänka, och känt hur hemskt det känts att göra en "abort" och får veta att barnet fortfarande finns, då känns det som mina känslor trumfar mitt rationella tänkande.

Tyvärr har inga omständigheter förändrats dock.

Jag förstår att det är jobbigt för dig och att du har behov att ventilera dina tankar och känslor med andra men ingen annan kan ta själva beslutet åt dig. Det vet du förstås :)

Detta är en stor känslomässig prövning för dig och vore jag i dina kläder och skulle ge mig själv ett råd så vore det att lita till det beslutet jag tog tidigare när jag förmådde tänka mer rationellt och inte var liiika mycket påverkad av känslor och graviditetshormoner.
  • Anonym (J)

Vet fadern om detta. Skull du bli ensam eller skulle han finnas där?

• Anonym (Förvirrad!)
    Anonym (J) skrev 2015-09-29 11:40:05 följande:

Vet fadern om detta. Skull du bli ensam eller skulle han finnas där?

Fadern vet om allting, han var stöttande i början men visar mer och mer att han verkligen vill att allt ska vara klart så han kan gå vidare, tyvärr.
Svar på tråden Komplikation vid abort, fortfarande gravid!