• HenryIronstead

1 grön varning för Off topic - får inte vara anonym på en vecka

Ska det vara såhär? Får det verkligen gå till såhär?

Fick ett PM från moderator:
    "Ett inlägg som du skrivit under rubriken "trådnamn" har plockats bort. Det är viktigt att respektera trådens ämne. Inlägg som anses Off topic i det allmänna forumet kan komma att tas bort om det anses störande för tråden. (Off-topic är inte tillåtet i Känsliga Rummet)"
    Sju (7) dagars anonym-block pga ett endaste ot-inlägg. Rimligt. Verkligen.

• Svar på tråden 1 grön varning för Off topic - får inte vara anonym på en vecka
  • Konservativ
    Anton Chigurh skrev 2015-09-28 08:42:48 följande:
    FAMILJELIV är en privatägd sajt, dom sköter forumet som dom behagar - så länge svensk lag följs vad gäller förtal, hot osv osv - alltså inte ett skit någon kan göra. Bara å tugga i sig allt vad "moderering" heter. 

Nu är jag för egen del så jädra snäll och tillmötesgående så jag kan inte minnas när jag senast blev avstängd, eller ens fick ett inlägg plockat. Det måste vara flera timmar sen sist.

Kram, för helvete //Anton 
    Visst är det så. Starta en egen site om du inte är nöjd med denna. Någon som har förslag på andra sajter att gå till?
  • HenryIronstead
    Konservativ skrev 2015-09-28 14:18:25 följande:
    Visst är det så. Starta en egen site om du inte är nöjd med denna. Någon som har förslag på andra sajter att gå till?

Men vadå "starta egen sajt", har du någon aning om vilket ramaskri det skulle bli om moderatoeerna på flashback.org, bukefalos, fragbite, sweclockers etc skulle bete sig på samma sätt? De kommer bara undan med det pga att FL är så stort vilket gör det mer anonymt och svårare att skapa kontakt folk emellan.
  • Konservativ

Moderereingen har varit helt obefintlig på FL förut. Jag hoppas att de försöker nu. Men det absolut sämsta vore om de anlitade en firma. Moderering fungerar bäst med entusiaster.

• Anton Chigurh
    Konservativ skrev 2015-09-28 14:31:52 följande:
    Moderereingen har varit helt obefintlig på FL förut. Jag hoppas att de försöker nu. Men det absolut sämsta vore om de anlitade en firma. Moderering fungerar bäst med entusiaster.
    Jag fundera på att söka till Huvudmoderator. Jag vet jag skulle bli ännu mer älskad än vad jag redan är. Av medlemmarna då.

Mvh //Anton Glad
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Aniiee
    Konservativ skrev 2015-09-28 14:31:52 följande:

Det absolut sämsta är redan verklighet. Det är nämligen en extern firma (och ett par gamla familjelivare) som modererar FL.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anton Chigurh
    Aniiee skrev 2015-09-28 15:36:56 följande:
    Det absolut sämsta är redan verklighet. Det är nämligen en extern firma (och ett par gamla familjelivare) som modererar FL.
    Ett externt företag som sköter modereringen......

Det var som fan !!!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Konservativ
    Aniiee skrev 2015-09-28 15:36:56 följande:
    Jag anade det. Som sagt så är det inte och kan inte vara bra. Men FL är ett företag......
  • Lonlely Wolf
    Aikido skrev 2015-09-28 08:48:46 följande:
    Det var inte så att tråden hade flyttats till ett annat ställe som inte hade möjligheten till anonyma svar?
    Nej det var inte så att den flyttats. Det flesta som skriver där nu är anonyma så det verkar bara vara jag som fått borttaget på den gråa "svara i tråden" borttaget knappen med anonym. Knappen ska vara mellan Svara i tråden och Välj symbol för inlägget.
  • EnAnonumius
    HenryIronstead skrev 2015-09-28 14:21:28 följande:

Men vadå "starta egen sajt", har du någon aning om vilket ramaskri det skulle bli om moderatoeerna på flashback.org, bukefalos, fragbite, sweclockers etc skulle bete sig på samma sätt? De kommer bara undan med det pga att FL är så stort vilket gör det mer anonymt och svårare att skapa kontakt folk emellan.
    Skall man se till forum så är Flashback mycket större än Familjeliv. 
    Flashback har 991 639 medlemmar i skrivandets stund. 
    Hur många medlemmar har Familjeliv?

Ja jag pratar om medlemmar.
    Inte "unika besökare". Då besökare kan skriva som "gäst" utan att vara medlem.  

Jag måste säga att Familjeliv har en jäkla inkonsekvent moderering.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Smecker
    HenryIronstead skrev 2015-09-28 00:44:54 följande:

Det här är verkligen inte okej, det är ju helt sjukt. Rätta mig om jag har fel, men visst var det så att anonymiteten drogs först efter en röd varning?

Du har fel. Röd varning ger en avstängning. Bli av med anonymiteten kan du bli när du får en grön tillsägelse, och moderatorn bedömt att du missbrukat anonymiteten eller att ditt klavertramp är större än vad som ger en tillsägelse, men mindre än att föranleda en avstängning.

För övrigt är jag nöjd med modereringen. Vill man inte råka illa ut så är det bara att sköta sig, svårare än så är det inte.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Lonlely Wolf
    Smecker skrev 2015-09-29 19:46:33 följande:
    Du har fel. Röd varning ger en avstängning. Bli av med anonymiteten kan du bli när du får en grön tillsägelse, och moderatorn bedömt att du missbrukat anonymiteten eller att ditt klavertramp är större än vad som ger en tillsägelse, men mindre än att föranleda en avstängning.

För övrigt är jag nöjd med modereringen. Vill man inte råka illa ut så är det bara att sköta sig, svårare än så är det inte.
    Men om man inte gjort något fel ska man inte drabbas. Jag mejlade FL och det sa att jag inte gjort något fel och att jag skulle kunna fortsätta som anonym, men hur ska man kunna göra det när knappen anonym inte finns kvar????
  • Haskel

Håller med om att all moderering är under all kritik. (Men, som Kära AntonHjärta säger: privat företag/sida...de bestämmer)

Dock anser jag att möjligheten till anonymitet skulle tas bort. Bortsett från Trådstartaren.

• Aniiee
    Lonlely Wolf skrev 2015-09-28 22:19:11 följande:
    Nej det var inte så att den flyttats. Det flesta som skriver där nu är anonyma så det verkar bara vara jag som fått borttaget på den gråa "svara i tråden" borttaget knappen med anonym. Knappen ska vara mellan Svara i tråden och Välj symbol för inlägget.
    Om knappen är borta så har tråden blivit flyttad till en kategori som inte tillåter anonyma svar. Om TS varit anonym får dock TS fortsatt vara anonym ibland (beroende på trådens art, antar jag). Det kan även vara så att andra som redan varit anonyma får fortsätta vara det. om det känns påkallat, annars tas anonymiteten ifrån även dem. 

Om du ids så kan du ju inboxa mig med en länk, så kan jag undersöka saken....
  • Aniiee
    Lonlely Wolf skrev 2015-09-29 23:45:58 följande:

gamla.familjeliv.se/Forum-26-65/m75779642.html

Detta är tråden oh det är många som är anonyma.

Jag förstår... det är diskrepansen mellan nya och gamla FL som spökar. Du sitter på gamla, där får ingen vara anonym i allmänna forumet (utom under Samhälle - anonyma diskussioner). Tråden ligger i Samhälle - Politik (men, har jag för mig, startades i KR? Minns inte) . På Nya FL kan trådstataren välja om anonyma svar är tillåtna när tråd skapas i Samhällsforumet. Det är DET som spökar för dig.
  • Lonlely Wolf
    Aniiee skrev 2015-09-29 23:58:14 följande:
    Jag förstår... det är diskrepansen mellan nya och gamla FL som spökar. Du sitter på gamla, där får ingen vara anonym i allmänna forumet (utom under Samhälle - anonyma diskussioner). Tråden ligger i Samhälle - Politik (men, har jag för mig, startades i KR? Minns inte) . På Nya FL kan trådstataren välja om anonyma svar är tillåtna när tråd skapas i Samhällsforumet. Det är DET som spökar för dig.
    Jag kunde vara anonym till en början flera sidor, men sen var den knappen borta utan förvarning.
  • Aniiee
    Lonlely Wolf skrev 2015-09-30 00:13:41 följande:
    Jag kunde vara anonym till en början flera sidor, men sen var den knappen borta utan förvarning.
    Som sagt, för att tråden flyttades från KR.
  • Lonlely Wolf
    Aniiee skrev 2015-09-30 00:17:54 följande:
    Som sagt, för att tråden flyttades från KR.
    Vad menar du med KR?.....Andra kan skriva anonymt....är dom i nya FL allihopa?
  • Aniiee
    Lonlely Wolf skrev 2015-09-30 00:29:07 följande:
    Vad menar du med KR?.....Andra kan skriva anonymt....är dom i nya FL allihopa?
    KR=Känsliga rummet

Med största sannolikhet är alla anonyma i tråden på nya FL, eftersom när trådar flyttas från KR till Samhälle så är anonymiseringen fortfarande "godkänd" på nya FL, pga att politik kan vara känsligt, även om det inte hör hemma i KR.
  • Lonlely Wolf
    Aniiee skrev 2015-09-30 00:55:20 följande:
    KR=Känsliga rummet

Med största sannolikhet är alla anonyma i tråden på nya FL, eftersom när trådar flyttas från KR till Samhälle så är anonymiseringen fortfarande "godkänd" på nya FL, pga att politik kan vara känsligt, även om det inte hör hemma i KR.
    Konstigt att när jag mailade med FL så sa dem inget om detta utan enligt dem så kunde jag skriva anonymt och dem borde ju se att jag är på gamla forumet eftersom dem hade tittat in på min sida.
Svar på tråden 1 grön varning för Off topic - får inte vara anonym på en vecka