• AnnaUmeå

Valpen skäller ut oss

Undrar om något har tips på vad vi kan ta oss till med våran 7 månaders valp och om någon har nån teori om varför hon gör som hon gör?

Låt säga att vi går ut på promenad med henne och allt är frid och fröjd tills vi börjar närma oss huset igen... Då börjar hon skälla ut oss (verkligen skälla ut oss) och hoppa mot kopplet och försöka bita i det. Jag har försökt klura ut vad hon vill men har inte kommit fram till något. Det är som att det spelar ingen roll hur lång promenad vi har varit på hon skäller ut oss 9 av 10 gånger. Tips mottages gärna på vad vi kan göra? Jag har provat säga "Nej", att inte låtsas om henne, att stanna och vända ryggen till men inget har blivit bättre...

Sen har vi en annan grej som är och det är att hon skäller innan vi ska går in i tunnlar (viadukter) men det gissar jag väl är att hon blir rädd. Kan man lära om henne från det?

Hon är en norrbottensspets så sambon vill ju som inte att hon ska sluta skälla då han ska jaga med henne men jag är den som går ut med henne mest och börjar bli ordentligt trött på att hon skäller ut mig... (Hon skäller även ut sambon så det är inte bara mig)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Valpen skäller ut oss
  • Gizmo

Stanna varje gång hunden skäller & gå inte vidare förrän hon har tystnat, så fort hon skäller igen så stanna, osv.

Du behöver ha massor av tålamod, jag passade en boxer 6 mån, det tog ca 6 månader innan han förstod. Så våra promenader tog jättelång tid, men som sagt tålamod.

• AnnaUmeå

Tack för ditt svar. Får försöka det. Har försökt stanna ett antal gånger men inte varit konsekvent varje promenad. Är ju värst på morgnarna och kvällarna för man vill ju ogärna att hon ska skälla kl 06 en lördagmorgon och då väcka grannarna... 

• Dexter dot com

Det finns ju många tänkbara orsaker till skällandet tex att hon inte vill gå hem,att hon är uttråkad dvs promenaderna utmanar inte hennes behov av mental aktivering, att hon bara är leksugen osv.... oavsett så får du helt enkelt avleda med bästa leksaken/ gottet . Släpp kopplet så hon inte får motstånd om hon biter i det och bara gå ifrån henne och var superskojig och belöna ordentligt när hon kommer utan att skälla. Kan du inte släppa henne så ha henne i långlina.

Hur tröttar du ut henne under promenaderna och kör ni någon mental aktivering förövrigt ?

• StinaTess

Eftersom hon verkar skälla vid ungefär samma plats när ni kommer tillbaka hem igen, kan hon ha förknippat platsen med något roligt/tråkigt. Var beredd och börja lek med henne straxt innan ni kommer dit eller avled henne med en leksak/godis innan hon börjar skälla. Hitta sedan på olika saker även på andra platser när ni är ute så att hon inte alltid förknippar en viss plats med en viss sak.

Gör samma sak med tunnlarna också, många hundar tycker att de är lite läskiga så gör dem roliga istället. Flört
    En jättebra sida som handlar om skällande hundar hittar du på: glanna.se/Hundsidan/hundar_hundskall/ 

Svar på tråden Valpen skäller ut oss