• Hejjahoppa

"Förbjudet att rasta hund"

Hej.

Vi bor i en liten by och rastar våran hundar vid en liten väg som går mellan vårat hus och en skog. Det går sällan folk på denna väg och gräset är oftast ganska högt i vägkanten.

Nu helt plötligt har någon satt upp en skyllt där det står att man inte får rasta hunden där/att man måste plocka upp efter sin hund... på denna lilla väg där det inte ligger något hus och där knappt någon går.

Vi plockar inte upp efter våra hundar om dem bajsar i det höga gräset/vid skogen... Annars plockar vi ju självklart upp.

Vi undrar nu vad folk har för rätt att sätta upp såna skyltar? Om dom inte "äger" den delen? (för det är ju liksom inte ens nära någons tomt)

• Svar på tråden "Förbjudet att rasta hund"
  • Jag är bara jag

Är det inte helt privat väg får man inte sätta upp en sån skylt. Allemansrätt råder och då får man gå med hund nästan överallt.

• Satra

Det enda jag kan tänka mig är att det är väl någon som har stört sig på att det ligger hundbajs där. Det kanske går andra där med hundar också som inte ni har sett och då blir det mycket högar, enligt personen som har satt upp skylten.

Kan också vara någon som inte tycker om hundar och får ut sin frustration över det genom att skylta....

• EnGladPingvin

Om det inte är privat tomtmark, mark som kan liknas vid tomtmark eller park behöver du inte bry dig. Även om det är privat väg/mark har du rätt att gå där med din hund så länge det inte är på tomtmark, dvs nära bostad. Du bör dock ta upp hundbajset om det är synligt från vägen eller någon riskerar att trampa i det.

Sen kan även tilläggas att även om det är förbud att rasta hund har man rätt att passera med hund. Man ska då gå raka vägen och inte låta hunden utföra sina behov.

• gahadas

Man kan äga vägar trots att det inte är nära ens tomt. Kolla upp så det inte är privat väg

• EnGladPingvin
    gahadas skrev 2015-09-28 22:05:23 följande:

Man kan äga vägar trots att det inte är nära ens tomt. Kolla upp så det inte är privat väg

Allemansrätten gäller även på privata vägar. Man kan förbjuda biltrafik, men så länge det inte är tomtmark eller liknande har allmänheten rätt att röra sig där och ta med sina hundar om de vill.
  • elyse

Det är uppenbarligen någon som drabbats sv att du inte plockat upp efter din hund. Någons barn eller barnbarn som trampat i det, kanske?

Svar på tråden "Förbjudet att rasta hund"