• MissEmJ

Tidiga gravidsymptom. Vilka hade ni och hur tidigt kom det?

Hur tidigt kände ni av era allra första graviditetssymptom och vad hade ni för symptom?

Jag är på äl plus fem i dag och är så trött. Får hjärtklappning för ingenting. Har haft en stickande smärta i magen på vänster sida hela dagen. Är proppmätt och saknar matlust trots att jag knappt får i mig mat. Vet inte om det är inbillning, början till sjukdom eller graviditet. Kan man verkligen känna något så här tidigt?

• Svar på tråden Tidiga gravidsymptom. Vilka hade ni och hur tidigt kom det?
  • Lakritsglassen

Är gravid med nummer 3.

De andra 2 har jag mått illa från morgon till kväll knappt kunnat äta ngt och mått väldigt olustigt i kroppen.

Denna gg har jag mått väldigt diffust illa olika tider på dygnet haft mkt huvudvärk hormon svängningar trötthet och molande värk i axlarna.

Även några blödningar.

Helt normalt att känna symtom tidigt.

• Anonym (me)

ont i bröstvårtorna och sedan brösten ca 4 dagar efter äl....! som höll i sig fram till bim så jag misstänkte att jag var gravid redan innan jag testade på bim -3 och fick ett plus!
    Fick också nån plötslig attack där jag blev sjuuukt trött och var tvungen att sova mitt på dagen! (händer aldrig).  :) går snart in i vecka 12!

• Mira14

Jag kände mig precis som vanligt och var stensäker på att det inte tagit sig den här månaden heller (lyckades på 13:e försöket) men det visade sig att jag var gravid. Jag fick första symtomet runt vecka 6-7 så hade svårt att förstå att jag var gravid men det var jag, är i vecka 40 nu :)

Vissa känner ju av det väldigt tidigt så jag håller tummarna för ett plus!

• amalie79

Jag fattade ju inte förrän v 9 att jag var gravid. Kom på inskrivning några veckor senare o fick se ett 12-veckors foster plaska runt därinne, ul för fastställande av grav längd innan kub.

I efterhand: trötthet efter jobbet, inte sugen på te på kvällarna, spända bröst, lite molvärk. Precis som innan mens, det enda som tillkom var tröttheten.

V 26 nu och symtom halsbränna ibland och trött i ryggen efter jobbet vissa dagar. Annars känner jag mig rätt normal trots ganska stor mage. Ber om att få fortsätta må bra resten med!

Lite ot kanske, men min poäng är, man kan vara hur gravid som helst utan att reagera :) eller så är jag bara en pappskalle!

• phelangie

Jag fick väldigt ömma bröst och bröstvårtor, plus att området mellan höftbenen (tror det kallas mellangärdet?) Var väldigt svullet och uppblåst, är vanligtvis platt där. Sen var jag också rätt så trött och lättirriterad. Gick och testade mig och det visade sig att jag var gravid i v.6! :)

• Anonym (Mamma)

Denna graviditet kände jag genom fick olidlig foglossningen.. Tänkte att det måste vara på g. Några dagar senare kom de mer vanliga symtomen.. Men känt med alla redan innan första dagen för beräknad mens att jag är gravid.

• Spartacus

Nr 1 och 2 började med extremt känsligt luktsinne. Samt emotionell bergochdalbana

Nr 3 kände jag när ägget fäste. Ja jag vet, omöjligt, men en vecka efter ägglossning så fick jag knivhuggssmärtor i livmodern... det höll i sig ett par timmar och sen blev det molvärk. En vecka senare plus

• KattenH81

7-10 dar efter ÄL började brösten kännas lite större och hade en känsla som om det spände o drog i dem. Hade även diffus mensvärk o det som var annorlunda än i vanlig cykel var att denna värk var en hel vecka för tidig. Lite hungrigare än vanligt, trött o smågrinig. Är nu i vecka 6 så hoppas den lilla stannar!

• MissEmJ

Intressant att läsa era symptom. I dag bom minus fem och så trött och tung i kroppen. Får se hur detta slutar :)

• Elisabeth83

Är gravid med nr 3 som var en hoppsan så jag hade ju ingen aning om att jag var gravid och hade inte känt efter. Nu i efterhand har vissa saker blivit "aha.." Jag hade ont i bröstvårtorna, jag var trött och en dag när vi skulle iväg och äta på resturang så blev jag otroligt åksjuk i bilen och det ville inte ge med sig. Nu vet jag ju att det berodde på graviditet och inte åksjuka dock ;) Symptomen kom nog någon gång i samband med att jag borde ha haft mens. Med de andra två minns jag tydligt att jag var tvungen upp att kissa på natten i början. Det var då jag misstänkte med dem..

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Nattsmurf

Kändes precis som vanligt dag 1-10 efter äl. Svullna bröst och lite molvärk. Symtomen försvann dag 11-12 som de brukar. Det som skilde åt var att jag dag 13-14 åter fick svullna bröst. Samt ont i nedre delen av magen när jag reste mig hastigt från sängen. (Ligamentkänning)

Jag tror att det vanligaste är att man känner sig som vanligt förutom möjligtvis något annorlunda precis dagarna innan man skulle ha sin mens. Dvs när hormonerna börjar stiga.

• Sommarsolen

Ont i brösten, ont i om det var höger eller vänster "äggstock", molande mensvärk... Detta i väldigt tidigt skede av graviditeten har jag insett nu efter, redan 1-2 veckan

• Anonym (J)

Denna tredje gång var jag väldigt kissnödig hela tiden, det började tre veckor efter ÄL. Molvärken började två veckor efter ÄL. Fick även mensvärk vid orgasm. Illamående och trötthet kom inte förrän vecka 8.

• Anonym (Linda)

Innan bim kände jag absolut ingenting. Några dagar innan beräknad mens fick jag mensvärk som vanligt och utgick från att mensen skulle komma närsomhelst. Dagarna gick och värken fanns kvar, men ingen mens. Plussade på bim + 5. Illamående, ömma bröst och trötthet kom i vecka 7, ungefär då började jag också stiga upp och kissa varje natt. Det var väl de första symptomen, rätt klassiskt. Är i vecka 19 nu och mår bra bortsett från foglossningar och ryggont ibland.
    Kan ju tillägga att det tog sig på försök nr 20 för oss, och flera av försöken innan har jag nog haft betydligt mer (inbillade) symptom än nu till sist då det faktiskt tog sig. Tror nog det är rätt vanligt att inte känna något alls innan bim. I efterhand minns jag dock att jag blev väldigt andfådd under min joggingrundor redan innan bim, det var säkert ett symptom utan att jag visste om det.

Svar på tråden Tidiga gravidsymptom. Vilka hade ni och hur tidigt kom det?