• crsmejl

Selektiv mutism och sensomotorisk träning

Min son har selektiv mutism sedan ett år tillbaka. Han fyller fem snart.

Jag har hört talas om en facebook-grupp som finns. Är det någon som kan bjuda in mig till den?

Jag undrar även om någon har tips på hur vi ska hjälpa honom. Fungerar sensomotorisk träning? 

Vi har kontakt med BUP, men får inte så mycket råd som vi hade önskat. 

• Svar på tråden Selektiv mutism och sensomotorisk träning
  • Magdalena03

Vi har testat sensomotorisk träning för vår dotter med fonologisk språkstörning, med positiva resultat. Vet inte om det hjälper för selektiv mutism, är lite osäker på denna diagnos. Innebär det tex att man inte talar på dagis? Det gjorde inte vår dotter heller, men det ser jag mer som en fråga om blyghet. Förstår inte riktigt begreppet selektiv mutism. Många barn talar ju inte på förskolan, det beror ju antagligen på att de inte känner sig tillräckligt hemma på förskolan. Men jag vet ju inte i vilka sammanhang ditt barns selektiva mutism yttrar sig. Om det bara är på förskolan som barnet inte vill tala skulle jag rekommendera att man byter förskola, till en med mindre barngrupper eller till dagmamma, det är nog allra bäst. Alternativt stannar hemma något år till själv om det är möjligt.

• crsmejl

Tack, för info.
    Hur fick ni hjälp med sensomotorisk träning? Jag hittar inget i södra Sverige.

• Magdalena03

Vi anlitade Sensomove i Garpenberg. Mycket bra.

• Liliana

ni borde få hjälp av barn och ungdoms habiliteringen! komma i kontakt med en logoped och barn psykolog som kan hjälpa er med vad som kan tänkas vara ett bra träningsalternativ. Också som stöd för er föräldrar. Leta efter den habilitering som är kopplat till er region. Hoppas att ni få den hjälp ni behöver! 

Svar på tråden Selektiv mutism och sensomotorisk träning