Pima skrev 2015-09-29 20:47:14 följande:
Hej
Helt klart spelar det i LAGENS mening ingen roll vad det är för hund, jakthund eller ledbruten fet pudel, ung uppkäftig grabb eller snäll gammal tant. Min fråga gällde inte om hunden måste vara kopplad eller inte - det måste den enlig lag eftersom det är ett naturreservat.
Frågan gäller vad tillsynsmannen har för rättigheter? Kan han utdela böter eller måste det göras av polis? Om hundägare vägra uppge sin identitet, har då tillsynsmannen rätt att med våld kvarhålla hundägaren? Eller kan han endast ringa efter polis - och invänta att de har tid att åka dit, och traska ett par km ut i skogen och leta efter hundägaren? Eller är det bara snälla hundägare som snällt står kvar och meddelar sitt personnummer till tillsynsmannen, som riskerar att få böter? T ex gamla skrajsna tanter i exemplet ovan. Min fråga gäller alltså vad tillsynsmannen egentligen har för rättigheter om hundägaren helt enkelt bara struntar i honom och går därifrån?
Nej just det. Hundens övervikt är totalt irrelevant för frågeställningen du hade. Även damens ålder, och att hon plockade svamp, är totalt irrelevant för din frågeställningen du hade.
Nej det är inget krav att bära leg på sig ständigt i Sverige.
Inte ens om du skall till krogen.
Dock så skall du ha i minnet att denna lag gäller alla som vistas i landet så det spelar ingen roll om du är Svensk medborgare, flykting, invandrare eller turist.
Så det är också ovidkommande med damens medborgarskap för frågeställningen.
Då det inte finns något formellt "krav" att bära leg i Sverige, oavsett om man är Svensk medborgare, flykting, invandrare eller turist så är det ändå rekommendabelt att ha leg på sig.
Det är för att i fall man blir misstänkt för ett brott bara för att man råkar ha oturen att stämma in på signalement på någon person som begått ett brott och brottslingen är lyst. DÅ kan de ju vara bra att kunna legitimera sig och bevisa sin oskuld.
Tillsyningsmannen har rätt att hindra en person från att fly i invänta av en polis om polisen är inkallad.
Även en vanlig civilist har rätt att hindra en person från att "fly undan" i väntan på polis. Det man KAN vända sig emot är hur lämpligt det är att använda "våld (mild våld)" på en äldre dam. Där kan ju jag säga att han överdriver rejält.
Det räcker med fasthållning utan ens med minimalt acceptabelt våld för att förhindra flykt på äldre personer i normalfallet.
Sedan som en personlig åsikt. Så kan jag ju säga så här. OM jag hade jobbat som tillsyningsman och sett en äldre dam/herre med en hund som gick i hälarna på sin ägare så hade jag inte brytt mig. För jag vet att vissa får sådan hundar vars personlighet (eh... hm... "hundlighet") är att aldrig gå mer än maximalt 2-3 meter från matte husse och blir helt i från sig om de inte skulle se matte/husse.