• Beebii

Oplanerat gravid, han vill inte...

Jag och min gubbe har varit tillsammans i 15 år nu och med en flicka på 8 år och en på 3 år ville han inte ha en till! Jag vet inte hur jag känner, osäker om jag så gärna vill ha en till för att jag haft så enkla graviditeter, 2 dröm förlossningar (1:a i v34 på 4 timmar, 2:a blev en 20min hemförlossning) relativt lugna snälla barn eller bara för att trots honom... har ej haft skydd sen 2 år innan första barnet och känner mig osäker vilket och om jag vill ha skydd. Han har kört avbrutet sen 2an kom. Så hände det sig nu då....kände det nästan direkt, fått massa symptom - utebliven mens, ömma stora bröstvårtor, magvärk, lös i magen, konstant kissnödig och overklig trötthet. Räknade lite och insåg att mensen var en vecka sen så jag tog ett test på em...relativt svagt men tydligt gravid. Väntade 2 dagar och tog ett till på em - kraftigare streck. Ville inte bara berätta så där då jag vet att han inte vill verkligen inte vill ha fler. (Gick med på 2an pga att jag i ett ögonblick hotat att lämna honom om jag inte fick fler barn - något jag troligen inte skulle gjort iaf) planerade att berätta på lördag kvällen, när han förhoppningsvis var lite lullig efter kalas och vi skulle slappna av i badtunnan. Berätta att den "tråkiga" nyheten var att jag var gravid (inte tråkig för mig då...) men den goda var att jag nu kan tänka mig att flytta till hans familjehem då vi saknar utrymme för en till... Något han tjatat om länge och jag vägrat - win-win situation för båda tänkte jag. Glad över pyret och nyheten sket sig planen förstås. Badtunnan trasig, han nykter och båda trötta efter kalaset.

Dagen efter är jag som vanligt uppe först och gör ännu ett test (fick ett tidigt mf före barn nr 2 och vill vara säker på att denna stannar om jag nu ska berätta) skrikröda streck på testet. Jag lämnar det i badrummet åt honom att se.

När han kollat frågar han vad det betyder? -är du gravid? Jag svarar ja och sen pratar han inte med mig på 2 dagar. Bara angående barnen och hemmet. När barnen somnat sitter vi knäpptysta och jag smågråter...

Idag skrev han på sms från jobbet att han inte vet vad han ska säga och att han är arg på sig själv som låter mig gå igenom detta. Att han inte orkar ett till barn, tycker vi bråkar mycket redan nu och att han inte har någon fritid....

Jag försöker förklara min sida, stötta honom och ger förslag på hur han kan få mer fritid bara han planerar dagar lite. Just nu är det lugnt men han har fortfarande inte sagt om han vill behålla barnet. ...

Så trött stressad och ledsen.... får aldrig njuta av graviditeter känns det som då han inte alls "bryr" sig. Vill inte känna eller prata med eller om barnet i magen. (Inte heller de andra två) känner mig ensamstående och utnyttjad på ett sätt...ensam....

• Svar på tråden Oplanerat gravid, han vill inte...
  • Nayaa

Skyddade ni er?

Jag kan tycka att det blir lite skillnad när man väl är gravid och jag antar att många ändrar sig då eftersom det blir så konkret.

Hur tänker du, gör du abort om han står fast vid den han säger eller lämnar du honom?

• Anonym (Val)

Om ni bråkar redan nu så är det ju ganska dödsdömt. Du tjatade dig till ett andra barn trots att han inte ville och nu är det ett tredje på väg.

Jag förstår att du vill ha fler, men försök förstå honom. Han ville bara ha ett och nu får han tre..

Vill du behålla barnet så får du ställa dig in på att bli ensamstående. Vill du vara ensamstående med tre barn? Eventuellt varannan vecka och styvmamma, styvsyskon osv?

Det funkar bra för många. Men det gäller att bara realistisk och kunna pussla.

Vill du behålla din man och försöka ge de befintliga barnen en trygg familj så får du nog göra abort.

Även om han inte lämnar dig nu så kommer stressen och hans olyckliga situation bara öka era gräl. Det lider era barn av.

• Nayaa

Frågan är hur bra deras förhållande skulle vara efter en påtvingad abort om dom redan nu bråkar ofta.

• Anonym (Val)
    Nayaa skrev 2015-09-29 17:44:06 följande:

Frågan är hur bra deras förhållande skulle vara efter en påtvingad abort om dom redan nu bråkar ofta.

Jo men dom har ett påtvingat barn som blev till pga ultimatum. (Kanske därför dom grälar så mkt)Kan ännu ett påtvingat barn vara bättre än en abort?
  • Nayaa

Nej men ett liv ensam kanske. Hellre det än att antingen skilja sig ändå och leva med att man gjorde abort mot sin vilja eller leva i ett halvdåligt förhållande.

Ja inte vet jag, det är en väldigt svår situation jag vet bara att jag personligen antagligen hade ångrat en abort resten av mitt liv.

• Tecum

Vilket är värst, ångra ett barn eller ångra en abort...

• Annelie 76

Han är ju dum i huvudet om han tror att avbrutet samlag är en säker preventivmetod. Vill en karl absolut inte ha barn borde han använda kondom allra minst. Som det är nu tycker iaf jag att han indirekt godkänt denna graviditet. Abort är ingen preventivmetod.

• Beebii

Ja alltså allt är inte svart och vitt! Vissa av er vill ju gärna "döma ut" direkt. ???? undrar om det beror mest på egna erfarenheter?

Trodde aldrig det skulle vara så svårt med en abort men nu känner jag mest ångest inför det och han skulle aldrig tvinga mig till det. Inte heller skulle han lämna mig det vet jag oxå. Den grund vi har är för stabil och trygg, att han trodde det (och att jag ens sa det!!) var bara ord för mig och en missuppfattning av honom.

Jag förstår att han är orolig för framtiden men jag tar på mig mer, ger honom mer fritid och vi kan skapa ett schema på det mesta så vi vet var tiden tar vägen.

För er som undrar ja jag skulle klara mig själv med 3 barn men det är ju inte aktuellt. Frågan är hur man kan ta hjälp och stöd av varandra, man är två i sex och händer det så händer det, nu måste vi lösa det här ihop. Låter inte det som ett vettigt beslut? ????

• Anonym (C)

Alltså vill man verkligen inte ha barn så ska man skydda sig, han får med andra ord skylla sig själv.

• Anonym (Val)
    Beebii skrev 2015-09-29 22:54:13 följande:

Ja alltså allt är inte svart och vitt! Vissa av er vill ju gärna "döma ut" direkt. ???? undrar om det beror mest på egna erfarenheter?

Trodde aldrig det skulle vara så svårt med en abort men nu känner jag mest ångest inför det och han skulle aldrig tvinga mig till det. Inte heller skulle han lämna mig det vet jag oxå. Den grund vi har är för stabil och trygg, att han trodde det (och att jag ens sa det!!) var bara ord för mig och en missuppfattning av honom.

Jag förstår att han är orolig för framtiden men jag tar på mig mer, ger honom mer fritid och vi kan skapa ett schema på det mesta så vi vet var tiden tar vägen.

För er som undrar ja jag skulle klara mig själv med 3 barn men det är ju inte aktuellt. Frågan är hur man kan ta hjälp och stöd av varandra, man är två i sex och händer det så händer det, nu måste vi lösa det här ihop. Låter inte det som ett vettigt beslut? ????

Vi dömmer kanske ut pga dom saker du skriver. Själv har jag inga egna erfarenheter då jag är lyckligt gift med välplanerade barn som varit önskade av min make redan innan dom blev till. Men jag ser kvinnor som tvingar sig till barn efter barn. Deras relationer håller aldrig.

Du skriver att ni aldrig kommer separera för att er relation är stabil och trygg. Men det du skriver tyder på en relation som verkligen inte mår bra. Ni grälar ofta, du fick tvinga dig till ett barn med ultimatum, du har känt dig ensam i dina graviditeter, du känner dig stressad och ensamstående, han känner sig stressad och ni vill helt olika saker i livet.

Det är inte normalt eller tryggt alls. Kanske har du sänkt dina krav på en relation allt för mycket i din önskan att ha många barn?

Hur blir det om graviditeten blir komplicerad och han får ta hela ansvaret för barnet och dig? Orkar han det? Orkar du det? Tål er relation att han får sköta om dig, barnen och huset själv i ett år?

Jag blev dålig i min första graviditet. Kunde inte röra mig i sammanlagt ett år. Min kära make tog ledig från jobb och skötte om allt. Han såg graviditeten som vår och ansvaret som gemensamt. Jag hade aldrig orkat vara inlagd på sjukhus så länge så jag är så glad över att jag inte var ensam.

Dessutom, förtjänar era befintliga barn att uppleva fler gräl, mer stressade föräldrar och en ännu mer distanserad pappa?

Att han får skylla sig själv är lätt att säga... Det är ju inte bara han som blir lidande utan även barnen... Och TS. Men barnen kanske man inte behöver tänka på om pappa inte använder ett säkert preventivmedel? Mammor har väl inga skyldigheter om pappan är lågbegåvad?
  • Tecum
    Annelie 76 skrev 2015-09-29 19:22:49 följande:

Han är ju dum i huvudet om han tror att avbrutet samlag är en säker preventivmetod. Vill en karl absolut inte ha barn borde han använda kondom allra minst. Som det är nu tycker iaf jag att han indirekt godkänt denna graviditet. Abort är ingen preventivmetod.

Om man använder så osäker p-metod som avbrutet borde man gå ett steg till och diskutera "hur gör vi om..." INNAN det händer. Men både TS och hennes man tycks ägna sig åt önsketänkande, fast med helt olika utgångspunkter. 

Men relationen är inte bra, de grälar ofta och TS känner sig ensam under graviditeterna. Varför vill hon då ha ett barn till - med den mannen? Så man kan undra vem av dem som är "dum i huvudet", för att använda ditt språkbruk. Jag har svårt att tro att relationen blir bättre av ett barn till. Så min tolkning är att barnet är viktigare än relationen för TS.
  • Anonym (Yy)

Du utpressar honom på fler barn... Han gick med på förra, då är det väl du som ska gedigna denna gång?! Han VILL inte ha fler barn, hur du än ber honom planera sina dagar.

Skydda er för Guds skull.

Svar på tråden Oplanerat gravid, han vill inte...