• Svartasaga

Traderabedragerska, vad göra?

Budade hem en fjällräven kånken från tradera, fick betala 500kr + frakt.

Väskan anlände igår, Det är en uppenbar kopia. Dåliga sömmar, inga fjällrävenknappar, ingen tvättrådslapp (ser inte ut att ha funnits heller), fjällrävenreflexen glittrig... Det finns inte många rätt med väskan.

På långt håll och på bild ser den äkta ut, jag var dum och budade utan att be om någon detaljnärbild.

Mailade säljaren direkt vid upptäckten, hon försökte snacka bort mig och låtsas om att hon inte förstod. Att hon inte vet vilken väska jag menar, sedan att hon köpt den i svensk butik men inte minns vilken, därefter att den är jättegammal (väskan verkar nästan oanvänd). Jag stod på mig och sade att väskan är en riktigt dålig kopia och att jag förväntar mig full ersättning för väska och frakt - att jag då skickar tillbaka väskan. Hon slutar svara på mail och jag tappar tålamodet och ringer henne.

Säljaren hävdar under samtalet att hon inte visste väskan var fake att hon fått den i present av sin mamma för många år sedan. Återigen så står jag på mig och säger att jag vill ha pengarna tillbaka. Säljaren säger att jag isånnafall får stå för returfrakten och att hon för över pengar i slutet av månaden.

Vid det laget är jag rätt irriterad (inte otrevlig, men bestämd) och säger att jag inte tänker betala frakt för hennes misstag. Då berättar säljaren att hon är arbetslös och redan har använt pengarna hon fått för väskan (jag vann auktionen och överförde pengarna i fredags den 25/9, jag fick väskan igår den 29/9). Jag går med på att vänta med återbetalning till slutet av oktober men säger att jag fortfarande inte tänker betala frakt pågrund av hennes misstag/lurendrejeri. Att jag är student och har sparat pengar för att kunna köpa just en kånkenväska.

Tillslut efter många turer i diskussionen, säljaren hävdar att hon gjort detta "i god tro" något jag är övertygad om att är bullshit med tanke på hur hon svarat på mina mail om väskans ursprung - jag väljer dock att inte ta upp det, utan säger att det är synd om hon fått en fakeväska, att hon får till nästa månadsskifte på sig att betala och att jag skickar väskan så fort jag fått tillbaka mina pengar.

Då börjar säljaren argumentera för att jag ska skicka henne väskan och att hon sedan kommer betala tillbaka. Att "eftersom jag litat på henne en gång så kan jag väl göra det igen". Jag vägrar såklart. Hon kollar min traderasida och medger att jag bara har positiva omdömen. Men tänker ändå inte skicka pengar innan hon fått åter sin väska.

Ny diskussion.. Tillslut går hon med på att Betala tillbaka innan jag skickar väskan och vi avslutar samtalet.

Jag mailar henne kontouppgifter och skriver att jag polisanmäler henne ifall hon inte betalar tillbaka, att jag inte skickar någon väska innan dess, att jag inte är så dum att jag riskerar att bli lurad 2 gånger av henne, att hon uppenbarligen är desperat då hon har så lite pengar med så mycket månad kvar. Samt att jag sparat alla våra konversationer. Inget svar efter det..

Ursäkta min roman samt eventuella stavfel och ifall det känns osammanhängande. Sitter på en buss och skriver från mobilen.

Så till min fundering: finns det någon annan som upplevt något liknande?

Är det någon som vet ifall polisen brukar göra något åt den här typen av ärenden?

Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Traderabedragerska, vad göra?
  • 91Jenny

Kanske inte samma sak men vi köpte något som aldrig skickades till oss. Hörde av oss till polisen, fick göra en anmälan men de sa till oss att vi skulle gå till Tradera och ta upp detta då dom inte kunde göra så mycket. Sa att de gällde alla anmälningar från Tradera. Men du har ju iof haft kontakt med personen så då kanske de kan göra något iaf

• viseversa
    micromat skrev 2015-09-30 06:08:22 följande:

Vänd dig till tradera, man får inte sälja fejk saker där.

Håller med. Klart du ska få tillbaka dina pengar ts.
  • Anonym (R)

Så oförskämt. 
    Håller med övriga, klart du ska ha tillbaka pengarna.
    Vänd dig till Tradera i första hand och polisen i andra hand. 

• Anonym (K)

Finns inget som heter "i god tro" längre.

Men som flera sagt. Kontakta Tradera.

Hoppas du får dina pengar tillbaka!

Lycka till!

• Anonym (K)

Finns inget som heter "i god tro" längre.

Men som flera sagt. Kontakta Tradera.

Hoppas du får dina pengar tillbaka!

Lycka till!

• Svartasaga

Har nu pratat med tradera som mailat säljaren. Kommer skicka ryggsäcken spårbart Så hon inte kan hävda att den inte kommit fram.

Tradera rekommenderar att jag skickar innan jag fått betalning, känns rimligt nu när det är ett ärende skapat så det finns dokumenterat hos tradera. Väntar bara på svar från henne om när hon återbetalar så att jag har det i ett mail vid eventuellt krångel från hennes sida.

• jur13

Polisen lär inte ta tag i det, men gör en anmälan ändå. Jag rekommenderar en civilprocess i fall som detta.

Svar på tråden Traderabedragerska, vad göra?