• sextiotalist

Med tanke på en annan tråd där man var snål om man inte hade lämplig utrustning i köket

Hur snåla är ni, eller hur generösa är ni. Dvs om man mäter dessa egenskaper i hur man utrustar sitt kök.

Få se, jag räknas nog som snål
    Hemma har vi en tevattenkokare (minst 15 år gammal, men fungerar fortfarande), användes ofta
    Brödrost (den är ny), används ofta
    Micro, gammal och fungerar knappt, används rätt sällan
    Elvisp (också rätt ny), används rätt sällan
    Våffeljärn (används periodvis ofta)
    Smörgåsjärn (present, används sällan)
    citruspress (present och används sällan)
    Matberedare (30 år gammal, används när jag gör paj och leverpastej)
    En mixer (present används sällan)
    En mindre mixer, mer behändig, inköpt själv
    Mixerstav, present, användes när grabben var liten och när jag gör soppor (över 20 år gammal)
    En kaffebryggare (används ytterst sällan)
    En perkulator (används sällan, då ingen av oss dricker kaffe i vardagen)

Däremot funderar jag på att köpa en hushållassistent, men än så länge bara funderingar.
    Ska väl lägga till att jag är 50+ och det är vad jag "samlat" på mig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-30 14:11
    Här är länken till den andra tråden

www.familjeliv.se/forum/thread/75809988-ar-han-snal

• Svar på tråden Med tanke på en annan tråd där man var snål om man inte hade lämplig utrustning i köket
  • T W

oj, i så fall blev jag väldigt snål när jag flyttade till 1a..

• K grrl

Man klarar ju sig hur bra som helst på lite utrustning, men jag tycker ju att det är rätt trevligt med mycket utrustning i köket. Nu hade ju både jag och min man fullt utrustade kök när vi flyttade ihop, så mycket har vi haft dubbelt och somligt hade han som inte jag hade och vice versa.

Sånt som används ofta är t ex micro, mixerstav, riskokare, vattenkokare, kaffebryggare, smörgåsgrill, elvisp, brödrost, pepparkvarn och digital våg.

Sedan har jag också matberedare, rivjärn, köksassistent (nödvändig att ha eftersom vi finstyckar kött och maler egen färs av fisk, fågel, vilt och lamm och gör egen korv), glassmaskin, våffeljärn, mandolin, kaffe- och kryddkvarn, potatispress, mortel, citruspress, råsaftscentrifug. Allt det utom matberedaren används frekvent men inte lika ofta som det ovanstående. 

Vi har dessutom bygelkavel, randkavel, några uppsättningar släta kavlar, brödspjälka, ugnsspade, nagg etc.

• sextiotalist
    K grrl skrev 2015-10-01 11:13:42 följande:

Man klarar ju sig hur bra som helst på lite utrustning, men jag tycker ju att det är rätt trevligt med mycket utrustning i köket. Nu hade ju både jag och min man fullt utrustade kök när vi flyttade ihop, så mycket har vi haft dubbelt och somligt hade han som inte jag hade och vice versa.

Sånt som används ofta är t ex micro, mixerstav, riskokare, vattenkokare, kaffebryggare, smörgåsgrill, elvisp, brödrost, pepparkvarn och digital våg.

Sedan har jag också matberedare, rivjärn, köksassistent (nödvändig att ha eftersom vi finstyckar kött och maler egen färs av fisk, fågel, vilt och lamm och gör egen korv), glassmaskin, våffeljärn, mandolin, kaffe- och kryddkvarn, potatispress, mortel, citruspress, råsaftscentrifug. Allt det utom matberedaren används frekvent men inte lika ofta som det ovanstående. 

Vi har dessutom bygelkavel, randkavel, några uppsättningar släta kavlar, brödspjälka, ugnsspade, nagg etc.

Jag tänkte inte på mina icke eldrivna hushållsaker. Men jag har självklart en våg, brödkavel, måttsatser till förbannelse (men hittar ändå inte kryddmåttet när jag behöver det, men tre dagar senare)
    Rivjärn, potatispress, formar och annat smått och gott som man behöver. Jag borde rensa ut, men det blir aldrig av.

Det som används sällan (typ kaffebryggare) är nödvändiga att ha kvar, för man har ju kaffedrickande gäster.
    Vi var ju också två hushåll som flyttade ihop och även äldre, så det har blivit lite dubbelt av allting.
    Något som står på "det vill jag ha" är den nya typen av knivar i något keramiskt material, de verkar klara det mesta av misshandel
  • j a d e
    M r a u skrev 2015-10-01 00:01:17 följande:

Jag har för mig det finns någon vattenkokare i förrådet med, har aldrig fattat vitsen med dylikt.

Man kokar vatten till snabbkaffet...

Själv har jag högst sannolikt ett snålt (?) kök, eldrivna grejor är väl;

Vattenkokare

Mikro

Brödrost

Stavmixer

Matberedare

Elvisp
  • M r a u
    j a d e skrev 2015-10-01 13:30:24 följande:

Själv har jag högst sannolikt ett snålt (?) kök, eldrivna grejor är väl;

Vattenkokare

Mikro

Brödrost

Stavmixer

Matberedare

Elvisp

Hurv. Men jag har en kokpanna till sånt, vilken jag även kokade kaffe i tills grannen inte stod ut längre och bar in kaffebryggaren..

Jag är med andra ord jättesnål då, tydligen.
  • Hanky Panky

Sen jag började leva mer kolhydratfattigt är det många grejer som inte används så ofta. Våffeljärn, brödrost och smörgåsjärn tex. Men dom finns där och kommer användas, bara mer sällan.

Micron används ofta, sen är den så snygg så var jag bara tvungen att köpa. OBH nordicas chiliröda Hjärta
    Dricker mycket te, så vattenkokare är ett måste. Har inget tålamod till att vänta på spisen, och i micro blir det faktiskt inte lika gott.

Äger en äggkokare som ett ex glömt. Har en mixer om jag skulle få för mig att göra smoothies, sen finns det nog en el-visp i gömmorna med. Sen köpte jag mig en liiiiten kaffebryggare som gör två koppar max, för att mina vänner ska kunna dricka kaffe hos mig Glad

That's it.

Vet knappt varför jag svarar i tråden egentligen, jag lagar ju sällan mat smile2.gif

• snedtak
    j a d e skrev 2015-10-01 13:30:24 följande:
    Om man inte har induktionshäll så går det mycket snabbare (och är mer energieffektivt) att koka vatten till pasta, ris, potatis osv. i vattenkokare (även induktionshäll drar något mer tror jag) innan man häller det i kastrullen.

+ att det passar bra för tevatten. Alla dricker inte kaffe vettu
  • Abbe83

De eldrivna hushållsapparater vi har:
    Brödrost
    Micro
    Våffeljärn
    Smörgåsgrill
    Citronpress
    Chokladsmältare
    Vattenkokare
    Mixer
    Stavmixer
    Kaffebryggare
    Elvisp

Jag har ett stort intresse för matlagning och bakning så använder de flesta apparaterna och prylarna ganska ofta. Vill skaffa en köksassistent och glassmaskin.

Andra prylar som finns i vårt kök:
    Kolsyremaskin
    Bakredskap 
    Bakbord i trä
    Rivjärn
    Potatispress
    Digital våg
    Kökstermometer
    Knivar
    Mandelkvarn
    Olika sorters spritsar och spritstyllar
    Godisformar i silikon och papp
    Springformar
    m.m 

• scanmia

Först och främst diskmaskinen: används ett par gånger om dagen.
    Spis och ugn: dagligen.
    Kyl och frys används hela tiden förstås.
    Dessa är de enda som är nödvändiga.

Vattenkokaren: dagligen.
    Espressomaskin: dagligen.
    Brödrost: flera gånger i veckan.
    Micro: flera gånger i veckan.
    Mixer: några gånger i veckan (smoothies!!!).
    Hushållsmaskin: bakar bröd två gånger i veckan så minst det.
    Elvisp: någon gång i månaden.
    Kaffekokare: åker fram några gånger om året när vi har kaffemostrar på besök.

Jag har inte bestämt mig för om jag ska ersätta den riskokare/slowcooker/steamer som gick sönder för några månader sedan. Superpraktisk, men det blir gärna lite vattnigare än jag vill ha det jämfört med tillagning på spisen. Vi använde den några gånger i veckan.

Matberedaren gick sönder för nått år sedan och den ska ersättas. Det blir inte av att vi lagar vissa maträtter annars.

Barnen vill ha popcornmaskin och glassmaskin och pastamaskin och tuggummimaskin. Treåringen tyckte att det vore praktiskt med en bankautomat i köket.Solig

Jag vill ha en råsaftcentrifug och en matvåg. Jag känner på mig att vi nog inte skulle använda dem särskilt flitigt och det finns begränsat skåputrymme.

• LaLola

Jag utgick från Ts lista.

Vattenkokare - inköpt då kommunen drabbades av parasiter i vattnet, används efter det nån gång per år när jag kokar upp vatten när jag ska frosta av frysen.
    Brödrost - typ 15 år gammal, används nån gång i månaden
    Micro - 15-16 år gammal. Används för att värma mat/tina mat i
    Elvisp - 1 år gammal (lämnade den gamla hos exet när jag flyttade), används varannan månad kanske
    Våffeljärn - äger inget men ska nog köpa ett
    Smörgåsjärn - äger inget men saknar ibland
    citruspress - aldrig haft ett
    Matberedare - 20+ år gammal och används ett par gånger om år
    En mixer - äger ingen
    Mixerstav - typ 15 år gammal, används med tillbehör för att hacka lök nån gång i månaden
    En kaffebryggare - äger ingen
    En perkulator - minst 17 år gammal (pappa o mammas gamla o de dog för 17 år sen), används flera gånger i veckan

Lägger till på listan:
    Äggkokare - typ 15 år gammal o används till jul för att koka ägg i
    samt mammas gamla Kenwood från -78 som  fortfarande klarar av att knåda deg. Den låter som fan men funkar.

• amia01
    snedtak skrev 2015-10-01 17:28:49 följande:
    Om man inte har induktionshäll så går det mycket snabbare (och är mer energieffektivt) att koka vatten till pasta, ris, potatis osv. i vattenkokare (även induktionshäll drar något mer tror jag) innan man häller det i kastrullen.

+ att det passar bra för tevatten. Alla dricker inte kaffe vettu
    Vi använder vår vattenkokare flera gånger om dagen till kaffet. Brygger i melitta filter direkt i termos. Inget som slår bryggkaffe på riktigt hett vatten, och så håller det sig bra på termos när det bryggs riktigt varmt.

Dessutom så används den till allt det andra du räknar upp + diskvatten när vi inte har varmvatten.

Är nog kökets mest använda sladd-pryl, men te har vi aldrig kokat i den - eftersom det inte finns någon i huset som dricker det
Svar på tråden Med tanke på en annan tråd där man var snål om man inte hade lämplig utrustning i köket