Anonym (fri vilja) skrev 2015-11-19 14:19:29 följande:
Man har rätt att ha sex.
Man har rätt att välja skydd eller ej.
Man har rätt till att välja abort om man vill.
Väldigt mycket rättigheter. Oftast!
Men om ett fåtal vill välja att inte få utföra aborter i olika skeden så är det genast fel. Preventivmedel är förebyggande. Abort är inte det. Och för alla handlar det inte om religion.
Ofta kommer det upp i diskussioner att tänk om nån blivit våldtagen eller om det är något fel på fostret mm. Extremt få är nog för att låta graviditet fortsätta då och jag kan inte minnas att hon sagt annat?
Jag är för att bm ska kunna slippa utföra aborter om de faktiskt har hållbara skäl. Inte bara ett "jag vill inte" utan precisa skäl som avdelningarnas chefer ska besluta om.
Bra människor som vill jobba inom vård mm riskerar att stängas ute och förlusten är patientens. Finns så många ragator rent ut sagt inom mödravården och förlossningsvården. Kalla, hjärtlösa och burdusa som behandlar kvinnor illa inför beslut om abort, behålla ett barn, oro under graviditeten eller förlossningen.
Hellre en bm med hjärta än en utan som ser patienter som besvär!
Det är inga bra människor som väljer att bara utföra vissa insatser inom ramen för hälso och sjukvårdslagen. Det är människor som drivs av sin egen övertygelse av hur saker ska vara, inte av övertygelsen om allas rätt till likvärdigt bemötande inom vården.
Det är ingen varm och vänlig själ som dömer andra utifrån sitt eget samvete utan att se till motpartens verklighet.
Om man vill jobba som barnmorska, men inte delta i något som har med aborter att göra, får man söka en sådan tjänst. Inte söka en tjänst där arbete med aborter ingår i arbetsbeskrivningen och sedan bli sur när den eventuella arbetsgivaren säger nej tack.
Ingen hindrar en barnmorska att vägra utföra aborter. Men hon kan inte arbeta på en tjänst där de uppgifterna ingår i arbetet. Det är inte sjukvårdens ansvar att ge henne ett arbete där hon kan praktisera en exkluderande verksamhet gentemot en viss kategori patienter.
Det får hon göra utanför den offentliga vårdens ramar. Där kan hennes samvete vara rent och obesudlat av andra människor tillkortakommanden och misstag.