• Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget
  • Tow2Mater

".....ett av hennes juridiska ombud, Ruth Nordström.
    Ruth Nordström menar att rätten inte prövat frågan om samvetsfrihet utan bara rätten till religionsfrihet.
    ? Det är en stor brist att man över huvud taget inte prövat Europakonventionen, utan gått enbart på diskrimineringslagen säger hon.
    Ruth Nordström uppger att hon och advokat Jörgen Olson, som också företräder Ellinor Grimmark, ska fortsätta diskutera domen med sin klient men att mycket talar för att de kommer att överklaga den.
    ? Europakonventionen står över svensk lagstiftning och ska gälla före. Om målet går vidare till Europadomstolen blir det väldigt svårt för Sverige att visa att vi har ett så unikt vårdsystem, som skiljer sig från de skandinaviska grannländerna och majoriteten av de andra europeiska länderna att det är helt omöjligt för oss att inte respektera samvetsfriheten, säger hon....."
    www.aftonbladet.se/nyheter/article21750849.ab

• ica
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-12 17:06:03 följande:

Rimligen borde denna barnmorska sökt arbete på större sjukhus i hela landet för då hade hon sannolikt fått en tjänst vid en ren förlossningsklinik där det bara sker förlossningar. 

Nu har hon väl gjort sig känd för att vara en bråkstake så hon har säkert svårt att få ett jobb.
  • Anonym (fri vilja)

Man har rätt att ha sex.

Man har rätt att välja skydd eller ej.

Man har rätt till att välja abort om man vill.

Väldigt mycket rättigheter. Oftast!

Men om ett fåtal vill välja att inte få utföra aborter i olika skeden så är det genast fel. Preventivmedel är förebyggande. Abort är inte det. Och för alla handlar det inte om religion.

Ofta kommer det upp i diskussioner att tänk om nån blivit våldtagen eller om det är något fel på fostret mm. Extremt få är nog för att låta graviditet fortsätta då och jag kan inte minnas att hon sagt annat?

Jag är för att bm ska kunna slippa utföra aborter om de faktiskt har hållbara skäl. Inte bara ett "jag vill inte" utan precisa skäl som avdelningarnas chefer ska besluta om.

Bra människor som vill jobba inom vård mm riskerar att stängas ute och förlusten är patientens. Finns så många ragator rent ut sagt inom mödravården och förlossningsvården. Kalla, hjärtlösa och burdusa som behandlar kvinnor illa inför beslut om abort, behålla ett barn, oro under graviditeten eller förlossningen.

Hellre en bm med hjärta än en utan som ser patienter som besvär!

• Anonym (anonym)
    Anonym (fri vilja) skrev 2015-11-19 14:19:29 följande:
    Man har rätt att ha sex.

Men om ett fåtal vill välja att inte få utföra aborter i olika skeden så är det genast fel. Preventivmedel är förebyggande. Abort är inte det. Och för alla handlar det inte om religion.

Ofta kommer det upp i diskussioner att tänk om nån blivit våldtagen eller om det är något fel på fostret mm. Extremt få är nog för att låta graviditet fortsätta då och jag kan inte minnas att hon sagt annat?

Jag är för att bm ska kunna slippa utföra aborter om de faktiskt har hållbara skäl. Inte bara ett "jag vill inte" utan precisa skäl som avdelningarnas chefer ska besluta om.

Bra människor som vill jobba inom vård mm riskerar att stängas ute och förlusten är patientens. Finns så många ragator rent ut sagt inom mödravården och förlossningsvården. Kalla, hjärtlösa och burdusa som behandlar kvinnor illa inför beslut om abort, behålla ett barn, oro under graviditeten eller förlossningen.

Denna barnmorska har bara sökt arbeten på arbetsplatser där de har rotation för barnmorskorna, det ena sjukhuset hade tex. bara sex förlossningsplatser så det förstår ju vem som att det inte går att anställa någon som inte vill rotera och som dessutom inte vill befatta sig med dagen-efter-piller eller kopparspiral. Hade hon sökt en tjänst som bara gällde en förlossningsavdelning hade hon kanske blivit anställd.
  • ica

Man har rätt att ha sex.

Då är det bara att söka en tjänst där det inte ingår.
  • Tow2Mater
    ica skrev 2015-11-20 17:25:03 följande:
    Då är det bara att söka en tjänst där det inte ingår.
    Med Sveriges lavinartade befolkningsexplosion kommer dessa tjänster sannolikt öka markant. En erfaren BM kommer värderas långt högre än en BM som moraliskt kan utföra abort.
  • ica
    Tow2Mater skrev 2015-11-20 17:42:33 följande:
    Med Sveriges lavinartade befolkningsexplosion kommer dessa tjänster sannolikt öka markant. En erfaren BM kommer värderas långt högre än en BM som moraliskt kan utföra abort.
    Men har hon fått en barnmorske
    ttjänst? Det var väl det som var problemet. Hon jobbar väl som sjuksköterska. då får hon ingen erfarenhet som barnmorska.
  • Anonym (anonym)
    Tow2Mater skrev 2015-11-20 17:42:33 följande:
    Denna barnmorska är ingen erfaren barnmorska utan har precis blivit färdig med sin utbildning, en av tjänsterna hon sökte var som sommarvikarie och som vikarie sätter man inte in en helt ny BM på förlossning.
  • Kofot
    Man har rätt att ha sex.

Fast det är ingen mänsklig rättighet att vara barnmorska däremot så är det en rättighet i Sverige att få adekvat vård och där ingår abortvård.
  • Anonym (jamen....)
    Man har rätt att ha sex.

Det är inga bra människor som väljer att bara utföra vissa insatser inom ramen för hälso och sjukvårdslagen. Det är människor som drivs av sin egen övertygelse av hur saker ska vara, inte av övertygelsen om  allas rätt till likvärdigt bemötande inom vården.
    Det är ingen varm och vänlig själ som dömer andra utifrån sitt eget samvete utan att se till motpartens verklighet.

Om man vill jobba som barnmorska, men inte delta i något som har med aborter att göra, får man söka en sådan tjänst. Inte söka en tjänst där arbete med aborter ingår i arbetsbeskrivningen och sedan bli sur när den eventuella arbetsgivaren säger nej tack.

Ingen hindrar en barnmorska att vägra utföra aborter. Men hon kan inte arbeta på en tjänst där de uppgifterna ingår i arbetet. Det är inte sjukvårdens ansvar att ge henne ett arbete där hon kan praktisera en exkluderande verksamhet gentemot en viss kategori patienter.
    Det får hon göra utanför den offentliga vårdens ramar. Där kan hennes samvete vara rent och obesudlat av andra människor tillkortakommanden och misstag.
  • Anonym (Anonymus)
    Anonym (jamen....) skrev 2015-11-23 12:09:48 följande:
    Det är inga bra människor som väljer att bara utföra vissa insatser inom ramen för hälso och sjukvårdslagen. Det är människor som drivs av sin egen övertygelse av hur saker ska vara, inte av övertygelsen om  allas rätt till likvärdigt bemötande inom vården.
    Det är ingen varm och vänlig själ som dömer andra utifrån sitt eget samvete utan att se till motpartens verklighet.

Om man vill jobba som barnmorska, men inte delta i något som har med aborter att göra, får man söka en sådan tjänst. Inte söka en tjänst där arbete med aborter ingår i arbetsbeskrivningen och sedan bli sur när den eventuella arbetsgivaren säger nej tack.

Ingen hindrar en barnmorska att vägra utföra aborter. Men hon kan inte arbeta på en tjänst där de uppgifterna ingår i arbetet. Det är inte sjukvårdens ansvar att ge henne ett arbete där hon kan praktisera en exkluderande verksamhet gentemot en viss kategori patienter.
    Det får hon göra utanför den offentliga vårdens ramar. Där kan hennes samvete vara rent och obesudlat av andra människor tillkortakommanden och misstag.
    Håller med. Jag jobbar på operation och jag gillar ej amputationer. Ska jag då vägra det?
    Vart hamnar vi då?
  • Anonym (U)
    Anonym (Anonymus) skrev 2016-01-03 07:23:59 följande:
    Håller med. Jag jobbar på operation och jag gillar ej amputationer. Ska jag då vägra det?
    Vart hamnar vi då?
    Exakt, det är inte hållbart för fem öre om var och en ska välja vilka arbetsuppgifter dom ska utföra.
    Jag är usk, ska jag välja bort att vårda sverigedemokrater.
    Ska en rasistisk lärare kunna välja bort att undervisa andra barn än dom vita barnen. 
    Ska en kvinnohatande busschaufför vägra köra kvinnor. 
    Vi har alla olika saker vi brinner för och var och en av oss anser att just vårt motiv är giltigt.
    Ska den här barnmorska få välja ska alla få välja och som du skriver vart hamnar vi då? 
  • ica
    Anonym (U) skrev 2016-01-03 07:31:16 följande:
    Exakt, det är inte hållbart för fem öre om var och en ska välja vilka arbetsuppgifter dom ska utföra.
    Jag är usk, ska jag välja bort att vårda sverigedemokrater.
    Ska en rasistisk lärare kunna välja bort att undervisa andra barn än dom vita barnen. 
    Ska en kvinnohatande busschaufför vägra köra kvinnor. 
    Vi har alla olika saker vi brinner för och var och en av oss anser att just vårt motiv är giltigt.
    Ska den här barnmorska få välja ska alla få välja och som du skriver vart hamnar vi då? 
    Exakt!
    Vi har alla valt vårt yrke och vår arbetsplats och då får vi utföra arbetet.
  • Tyrfing

Hur tog hon sig genom barnmorskeutbildningen utan att befatta sig med abort eller preventivmedel? Ingår inte sånt?

• Anonym (Nico)
    Tyrfing skrev 2016-01-06 19:32:20 följande:

Hur tog hon sig genom barnmorskeutbildningen utan att befatta sig med abort eller preventivmedel? Ingår inte sånt?

Det gjorde hon inte, då hon vägrade utföra praktiken och vissa arbetsmoment som ingick. Hon må arbeta som barnmorska i Norge men någon legitimation har hon ej. Norge har inte lika höga krav som Sverige.
Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget