• Anonym (Frågvis)

Uteliggare vs flyktingar, vilka hjälper du helst?

Eller vill ni hjälpa bäggedera? Du som inte vill hjälpa flyktingar, samt du som inte vill hjälpa uteliggare (narkomaner/utslagna), vad har du för motiv?

Är den ena gruppen mindre värd än den andra, och varför?

• Svar på tråden Uteliggare vs flyktingar, vilka hjälper du helst?
  • Anonym (me)

Varför måste man ställa två behövande grupper mot varandra? För mig är alla människor lika värda och förtjänar hjälp. Även om de själv försatt sig i situationen genom självdestruktiva val.

• ullis cedeberg

Jag skulle nog helst hjälpa gatumusikanter. Tycker dom är värda pengar för dom höjer livskvalitet på tunnelbanan.

Hade önskat man kunde Swisha dom. För jag har inte ofta kontanter. Vi måste påminna varandra om att ta ut mer kontanter för att kunna ge dom. Det är viktigt för valfärden och för musikanter självförtroende. Jag tror det ökar till mindre arbetslöshet. Mvh Ullis Cederquist

• Anonym (hemma)
    Anonym (me) skrev 2015-09-30 20:09:25 följande:

Varför måste man ställa två behövande grupper mot varandra? För mig är alla människor lika värda och förtjänar hjälp. Även om de själv försatt sig i situationen genom självdestruktiva val.

FÖR att svenska uteliggare blir inte inkvarterade i lägenheter som kan kosta upp mot 60 000 månad, 720 000 om året.

Tycker vi bör ta hand om egna problem innan vi låtsas hjälpa andra, vi har gigantiska problem i vården skolan våldet på gatan, ja mycket riktigt uteliggare för att inte ens svänga in på att vi är flera hundra tusen lägenheter korta.

Varför ska lyxasylanter få ta del av den svenska välfärden när det finns svenskar som har mera rätt till den men bortses ifrån, ser du nån logik i det?

• Anonym (J)

Jag vill inte hjälpa någon förrän jag själv har råd med tandläkare. De får ju sånt nästan gratis iallafall.

• jenny99

Jag hjälper aldrig människor som inte behöver det.Dom får ju mycket/allt gratis ändå.Det handlar inte om att dom är mindre värda.Endel av mina pengar går till hemlösa och djur istället.Sen är jag jätte trött på all prat om flyktingar.

• Anonym (våra egna)

Tycker att vi borde hjälpa vårt eget folk först! Dvs hemlösa och att dem äldre har det bättre mm. Varför ta hit massa andra när inte alla svenska har bostad ens?!?

• Anonym (hh)

Jag hjälper hellre flyktingar. Det är större chans att de kommer ut i arbetslivet och börjar betala skatt. En missbrukare återfaller oftast i missbruk och bidrar inte till någonting. I så fall vill jag skänka till behandling, inte till att hen får några kronor till att sila för.

• Virriga Vera

Jag lämnar kläder, hygienprodukter, sovsäckar, handdukar och liggunderlag till hemlösa och skänker pengar till olika föreningar som hjälper flyktingar, krigsdrabbade m.m

Så jag ger till bägge.

• Anonym (M)

Jag hjälper människor i nöd, sen bryr jag mig inte om vilken grupp dom tillhör. 
    Det är ointressant för mig. 
    Behovet styr, inte grupptillhörighet. 

• Anonym (Mia)

Hjälper de som behöver hjälp. Bakgrund eller ursprung spelar inge roll. Tvingas jag välja så hjälper jag hellre en flykting än en missbrukande uteliggare som oftast fått chans på chans i många år men aldrig tagit den.

• Anonym (Mia)

Hjälper de som behöver hjälp. Bakgrund eller ursprung spelar inge roll. Tvingas jag välja så hjälper jag hellre en flykting än en missbrukande uteliggare som oftast fått chans på chans i många år men aldrig tagit den.

• Anonym (ojdå)

Ojdå!
    Här frodas både fördomar och okunskap.

Ni tror på allvar att missbruk är frivilligt?

• nernu

Efter att ha volontärarbetat utomlands har jag fått svårt att hjälpa missbrukare. De har fått hundra valmöjligheter och alternativ. Sen finns det barn som lever på gatan och som inte kan göra nånting för att förbättra sina liv. Det finns ingen som helst hjälp att få.

• Dr Nail

Nej, jag tycker att båda grupperna är lika värda. Därför hjälper jag ingen av dem :)

• Anonym (J 2)
    Anonym (ojdå) skrev 2015-10-01 19:25:56 följande:
    Ojdå!
    Här frodas både fördomar och okunskap.

Ni tror på allvar att missbruk är frivilligt?
    Att  hävda att missbrukare inte kan ta till sig hjälp är ju inte samma sak som att påstå att missbruk är frivilligt.

Självklart är det inte frivilligt och självklart hade missbrukare valt att komma ur skiten, om dom kunde. Men det är ingen hemlighet att det är i princip omöjligt och att dom flesta inte klarar av att ta emot hjälpen. Det är så klart inte deras fel (eller jo, det är det ju, men man kan inte klandra dom när dom väl är där)
    Jag hade en släkting som knarkade ner sig och även fast det t.o.m fanns närstående som försökte hjälpa så gick det helt enkelt inte.
    Jag förstår absolut att folk inte tycker att det är värt att "slösa" pengar på dessa, även om det kanske är en dum inställning eftersom det faktiskt finns dom som blir hjälpta även om majoriteten inte blir det. 
  • Anonym (ingen)

Så länge jag inte själv har råd att gå till tandläkaren hjälper jag ingen. Ingen främling i alla fall.

Skulle jag själv ha det gott ställt skulle jag däremot kunna tänka mig att hjälpa båda.

• Anonym (SD-hjälp)

Jag hjälper helst de som är mest behövande - våra sverigedemokrater. Problemett är bara att det är svårt att veta vem som är SD och jag känner ingen privat.

Tycker de kunde gå ut på gator och torg och sälja SD-litteratur, ungefär som hemlösa gör med Situation Stockholm, alltså att den som säljer får en del av priset. På så vis skulle också många som är isolerade och bara umgås på nätet komma ut bland vanligt folk.

• Cenedra

Frågvis: Hjälper du själv någon av grupperna i praktiken eller vill du bara ställa grupper mot varandra och sprida dålig stämning?

Svar på tråden Uteliggare vs flyktingar, vilka hjälper du helst?