• WochE

Ständiga bråk

Hej. Jag har en blivande 7 åring en kille och en blivande 5 åring en tjej.

De är helt underbara. Killen är dock av den energiska sorten och har ett humör man får passa sig för det blir ofta sammanbrott och tårar, han har ingen diagnos i dagsläget men vi har varit hos barnpsykolog när han bara var 5 men då sa de avvakta.

Nu till mitt problem. Barnen är aldrig sams, jo korta stunder men är de en hel dag med varann börjar och slutar dagen i totalt kaos. Det spelar ingen roll om vi försöker oss på uteaktiviteter eller inne. De bråkar om allt kallar varandra elaka saker och gör dagarna nästintill outhärdliga för mig.

Jag har en hjärtåkomma som heter Hjärtsvikt , mår idag mycket bättre men äter mediciner som delvis gör att min energinivå är begränsad, jag orkar inte hålla igång hela tiden och jag blir lätt trött psykiskt.

Går insamtalsgrupp för att få ordning på vårat liv men det är jätte svårt att genomföra de saker vi pratar om när man väl kommer hem just för barnens ständiga bråk.

Jag tror ibland de verkligen inte tycker om varann.

Är ofta ute då vi bor trångt men ute har vi stora ytor att leka på utforska och bygga kojor.

Just nu är det den lilla som retas mest och den stora blir fly förbannad.

Jag har nog provat allt samt gjort alla fel och försökt vara bästa mamman trots sviktande hjärta och mående ibland.

Bråkar alla syskon, kanske är för jag ej mår hundra själv som jag känner så här. Deras pappa säger dock samma som jag vi vet ärligt inte vad vi ska göra. Om de är på varsitt ställe är det olika då är de hur snälla som helst men inte ihop då är det bråk skrik och gap konstant.

Hjälp... Vill ju bara kunna mysa med barnen hitta på roliga saker utan bråk och framförallt att de lyssnar på mig för det är hemskt att inte våga göra saker med barnen just för att de inte lyssnar.mjag har jätte mycket idéer som jag kunde tänkas orka men jag gör dem inte just för att de när de är tillsammans konstant bråkar och retas och då inte lyssnar på mig alls när jag försöker prata med dem.

Den stora har mycket svårt att lyssna och ta till sig vad man säger har även hans lärare sagt, han är i sin egen värld och lyssnar om han vill och pratar hellre traktorer än lyssnar på fröken som vill prata matte ????

• Svar på tråden Ständiga bråk
  • En blå giraff

Känner igen mig lite då mina två söner på 4 och 8 år bråkar och även slåss mycket periodvis. Det händer inte att de är sams en hel dag utan det är alltid flera större konflikter med slagsmål. Min 8-åring är liknande som din TS, ingen diagnos men är "speciell". Misstänker lite autistiska drag hos honom. Han tolkar allt bokstavligen och allt som vi andra säger måste vara "rätt" annars blir han orolig och irriterad. Lillebror fantiserar mycket och retas även medvetet genom att säga "fel" vilket skapar mycket tjafs.

De tips som jag har är att försöka förutse konflikter. Mina blir mycket värre vid hunger och trötthet. Försöker därför separera dem vid vissa situationer då det är kritiskt tex då vi nyss kommit hem sent på em. Stora kan då få ta surfplattan och få lägga sig i min säng och kolla Netflix om den lilla får hjälpa mig med något. Och likaså att man särar dem då man kan om man är två vuxna hemma.

• WochE

Jag försöker att förutse men här pågår det nog mer konstant än sällan. Storebror blir helt tokrasande på henne han skriker att han hatar henne och ska flytta, han kan ofta springa iväg och vill vara ensam. Vi bor på landet så ofta får han "försvinna" ett tag men jag vill oftast ha ett hum om vart han är. Han har en speciell plats dit han brukar gå sen kommer han tillbaka när han svalnat av lite.

Men som du säger sonen tar det mesta bokstavligt han tänder till för minsta lilla och blir extremt frustrerad om vi övriga i familjen inte gör som han tänkt.

Då lillasyster fått nos om att man inte alls behöver göra som vare sig storebror eller mamma vill så gör hon som hon vill och då blir konflikterna större.

Jag har och är fortfarande sjuk i en hjärtsjukdom. Mår avsevärt mycket bättre men de senaste åren har varit turbulenta för alla så jag vet inte om det bidragit till bråken för barnen känner sig osäkra. Vi går hos ett Familjeteam som ska försöka hjälpa oss att hitta någon form av balans i det hela.

Men det är oerhört frustrerande och det tar på mig mer än tex sambon han kopplar av på ett annat sätt han kan sitta mitt uppe i det men konstigt nog vara som i ett annat rum kanske typiskt manligt vad vet jag. Han säger ständigt till mig koppla av lyssna inte på tjatet men de tjatar konstant på mig bara mig, om allt, ska ha allt serverat och ger varandra spydiga kommentarer konstant och skriker till varann och bråkar.

Oerhört frustrerande.

Dottern som snart är 5 hon kan sitta i timmar och leka själv medans sonen som är sanrt 7 han vill ha en vuxen till assistansen konstant i alla lägen, tyvärr har jag väl servat för mycket så när jag nu blev sjuk och måste ta hand om mig själv på ett annat sätt för att må bättre blir det bråk för ingen här hemma gillar nya konceptet att mamma ska ha egentid och de måste ta mer ansvar själv, konflikterna blir fler och jag allt tröttare vilket jag vet blir negativt i slutet.

Svar på tråden Ständiga bråk