• Sparven16

När ska man berätta för familjen?

När jag fick mitt första barn berättade jag redan i v. 6 att jag var gravid för mamma/pappa och syskon. 

Nu gravid med mitt andra barn sitter jag och funderar ska jag berätta tidigt eller ska man vänta till nåt visst magiskt datum

tipsa mig gärna på när ni tycker man ska berätta =)

• Svar på tråden När ska man berätta för familjen?
  • Iowhannah

Alla säger och tänker olika. Vi valde att inte berätta förrän efter kub. Dels för att vara säkra på att bebis levde osv, och dels för att risken för missfall var mindre då. Samtidigt förstår jag om man berättar tidigt för att få stöd ifall nåt skulle gå fel.

Sen så tyckte iaf inte jag att graviditeten kändes verklig förrän vi själva fått se den lilla på ultraljudet.

• isabelless

Mina föräldrar fick veta i vecka 5. Sambons i vecka 9 ungefär. Resterande runt vecka 15-18.

• becka1989

Mina föräldrar fick veta i v 9 just pga att vi inte hade varit till dom på 2veckor brukar åka till dom minst en eller två gånger i veckan :P mådde så dåligt att jag inte kunde komma från sängen.

Även sambon syster och bror fick reda på det tidigt i vecka 10.

Mina syskon vet inget ännu men ska väl kläcka ur det när vi ska på kalas hos dom är i vecka 13 då och går in i vecka 14 dagen efter.

Har redan sett den lilla i vecka 8 blir inget kub för oss då dom endast gör det på över 35åringar eller om det finns i släkten. Så får gått vänta till vecka 19 innan rul.

Många säger att man ska vänta till iallafall vecka 13 eftersom det är mindre risk för missfall då.

• Fröken Smilla

Nu är det kanske lite annorlunda i vårt fall, då vi gjorde IVF och många omkring oss visste om det. Så vi meddelade de som visste om IVF:en dagen efter plusset, och gick ut officiellt i v 9 då vi fick se lillans hjärta ticka på VUL. Vi ville vara öppna med det om nåt skulle hända, plus att jag mådde rätt kasst just då så det var skönt att folk visste varför. Så nåt datum då man SKA berätta finns nog inte, utan det är så himla individuellt.

Svar på tråden När ska man berätta för familjen?