• malmen

Flicka enl UL, sannolikhet??

När vi var på nupp/kub UL i vecka 14 såg BM könet på bebis genom att kolla på könsbenet (?).

När vi var på RUL nu i vecka 19+ så sa BM vilket kön det är även då och det stämde ju med vad som sas förra gången. Hon lät tämligen säker och hon såg två gången vid olika tillfällen.

En flicka.

Nu undrar jag, hur stor är sannolikheten att det stämmer? JA jag fattar att inte ni på FL kan säga ATT det är si eller så. Jag tänker mer typ hur var det för er? Hur många har fått besked om en flicka men fått en pojk och vise versa?

Det som bekymrar mig är att det var samma BM båda gångerna, tänk om just hon är inkompetent? Tungan ute
    Vågar man köpa vagn med lila/rosa suflett sen eller? Skrattande

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ Knoddas BF feb 2016 ♥♥
  • Svar på tråden Flicka enl UL, sannolikhet??
  • Undska

Gjorde rul då sa de flicka, gjorde tul då sa de flicka.. Ut kom en pojke :) som fick åka i rosa kläder upp till bb.

• malmen
    KaeJ skrev 2015-10-02 19:16:44 följande:

En på min föräldrautbildning fick höra från sin bm att det var 50% chans att det var en flicka.

Tror inte tjejen på föräldrarutbildningen hade alla hästar hemma, Hon hade köpt tjejgrejer efter det och var övertygad om att det var en flicka.

Vet tyvärr inte vad det blev för något.

Men skrattar gott när jag tänker på det.

Hahaha, jag dör!! ????
    mirandaekstroem skrev 2015-10-02 19:14:12 följande:

Det var bara en fråga :)

Jahaja. Svaret är att nej jag vill inte ha rosa suflett på vagnen till en kille, men vet du, det är en diskussion vi kan ha i en annan tråd som tar upp genusämnet. Har gällde ämnet något annat.
  • Melinoe

Sägs det inte att Vad BM ser för kön stämmer till 90% även om det är samma bm båda gångerna?

• Embla twopointoh
    Melinoe skrev 2015-10-02 19:42:02 följande:

Sägs det inte att Vad BM ser för kön stämmer till 90% även om det är samma bm båda gångerna?

Med mina äldre barn sades det att det stämde till 95% från RUL och senare. Vad de (BM/läkare) fått siffran ifrån sade de dock inte.

Med mina två senaste barn (födda -14 och en om några veckor) har de varit mer försiktiga när vi frågat efter kön på UL. "Det är min tolkning att det är en flicka", eller liknande, har jag hört från flera olika personer. Kanske att mitt sjukhus/Landsting infört någon typ av "regel" kring detta, jag vet inte.
  • malmen
    Embla twopointoh skrev 2015-10-02 19:46:42 följande:

Med mina äldre barn sades det att det stämde till 95% från RUL och senare. Vad de (BM/läkare) fått siffran ifrån sade de dock inte.

Med mina två senaste barn (födda -14 och en om några veckor) har de varit mer försiktiga när vi frågat efter kön på UL. "Det är min tolkning att det är en flicka", eller liknande, har jag hört från flera olika personer. Kanske att mitt sjukhus/Landsting infört någon typ av "regel" kring detta, jag vet inte.

Det kan vara så att det finns någon regel om det, som du säger. När jag var gravid med nr 2 (2010) ville de inte ens säga en gissning. Nu när vi frågade denna gången kollade hon med en gång. Så hos oss verkar regeln vara borta. Eller så bortsåg just denna BM från det.
  • Embla twopointoh
    malmen skrev 2015-10-02 21:03:25 följande:
    Det kan vara så att det finns någon regel om det, som du säger. När jag var gravid med nr 2 (2010) ville de inte ens säga en gissning. Nu när vi frågade denna gången kollade hon med en gång. Så hos oss verkar regeln vara borta. Eller så bortsåg just denna BM från det.
     I mitt Landsting får man ett informationsblad hem i brevlådan innan RUL, och på det står det uttryckligen att könet inte är en av de saker man kollar efter. Nu har aldrig någon varit ovillig att svara eller ens kolla extra när vi frågat, men jag vet att vissa BM/Landsting är ovilliga att säga könet innan vecka 22, för att det förekommer att det blir abort baserat på att det är "fel" kön.
  • Allies

Pojke nr 1, sa de pojke vid rul, pojke vid tul och ut kom en pojke
    Pojke nr 2, sa de pojke vid rul, pojke vid tul och ut kom en pojke  

Det var nytt för mig att de kunde se könet redan i v. 14 Häftigt ! 

• Granada

Med 1:an sa de pojke v20 och v32. Det blev en pojke.

Med 2:an sa de pojke v20 och flicka v32. Det blev en pojke.

Med 3:an har de sagt pojke i v16 och förmodligen pojke i 20. Svar får vi i januari????

• malmen
    Allies skrev 2015-10-02 23:05:22 följande:

Pojke nr 1, sa de pojke vid rul, pojke vid tul och ut kom en pojke

Pojke nr 2, sa de pojke vid rul, pojke vid tul och ut kom en pojke  

Det var nytt för mig att de kunde se könet redan i v. 14 Häftigt ! 

Det var nytt för mig med. Min man sa till BM då att vi ville veta könet och då skrattade jag lite och sa att du är ju för tidigt och BM svarade "nehej då, vi ska se här.." och snackade nåt om könsbenet som skulle peka uppåt (kille) eller vara rakt, typ i samma riktning som ryggraden (tjej). Och det verkade ju stämma då.
  • Lisa_1986
    malmen skrev 2015-10-02 19:34:24 följande:

Hahaha, jag dör!! ????Jahaja. Svaret är att nej jag vill inte ha rosa suflett på vagnen till en kille, men vet du, det är en diskussion vi kan ha i en annan tråd som tar upp genusämnet. Har gällde ämnet något annat.

Å andra sidan frågar du ju om du vågar köpa en vagn med rosa sufflett eller inte. Och med tanke på din reaktion så verkar det inte som att du ställde frågan med "glimten i ögat".

Om det trots allt blir en pojke skulle han säkert må asbra av en rosa sufflett. Så mitt svar blir ja, det vågar du om du tycker att det är fint.
  • AnkiC

Köp du en rosa/lila vagn om du gillar det. Passar ju till alla barn. Det är bara en färg. Strunta i barnets kissapparat. Köp det ni vill ha.

• CissiJissi

För min del är färgen på vagnen upp till mig, jag stylar vagnen så som jag gillar det helt oberoende av bebisen däri - den är ju för liten att uppskatta det ända haha :)

Om jag ser dig med rosa vagn tänker jag att rosa är en färg du gillar, tanken att det skulle bero på att det ligger en tjej i vagnen finns alltså inte!:) Jag tycker du ska köpa vagnen du gillar bäst:D plus att jag gissar att UL stämmer!

• malmen

Men häng inte upp er på det där med vagnen, vad ni än verkar tro så VAR det med glimten i ögat jag skrev det där i ts! Det var bildligt talat. MEN om vi ska diskutera färger och kön så tycker jag inte att rosa vagn passar till en pojk. Men det måste väl få vara min åsikt då, eller hur?

Allt jag ville med denna tråden var att få veta om det är vanligt att könet enl UL stämmer när bebis föds. Och de flesta har svarat på detta så tusen tack till er!

Svar på tråden Flicka enl UL, sannolikhet??