• fantasy06

Vikt

Hej.

Jag har en extra son som blir 11 i mars. Innan bodde han hos oss men sedan i julas bor han hos sin mamma 17 mil bort o är hos oss varannan helg. På 9 månader har han gått upp 5 kg. Han ligger på gränsen mot fetma när man kollat barns BMI. Han är 153 cm. Vad är "normal" viktuppgång på barn i den åldern ?

• Svar på tråden Vikt
  • Mascaraklumpar

Det låter inte som en helt enorm viktuppgång i alla fall - 5 kg på ett år är vanligast i den åldern. Snarare låter det som att han varit på väg lite åt fel håll under en lägre tid, inte bara under dessa 9 månader?

Vad väger han?

• fantasy06
    Mascaraklumpar skrev 2015-10-03 10:18:17 följande:

Det låter inte som en helt enorm viktuppgång i alla fall - 5 kg på ett år är vanligast i den åldern. Snarare låter det som att han varit på väg lite åt fel håll under en lägre tid, inte bara under dessa 9 månader?

Vad väger han?

Han väger 54 kg.
  • fantasy06

Innan bodde han varannan vecka hos sin mamma o pappa. Men sedan pappan flyttade till mig började pojken bli mer "normal" i kroppsformen. Så han har vägt mycket sedan innan med.

Han har riktiga valkar på magen och "bröst". Tycker synd om honom då han inte såg ut så när han bodde här :/

• Mascaraklumpar
    fantasy06 skrev 2015-10-03 10:20:26 följande:

Han väger 54 kg.

Okej. Jag läste fel och trodde att han fyllt 11 redan - 10-åringar ska gå upp ca 4 kg på ett år och inte 5, så 3 kg skulle han ha gått upp på 9 månader om han hade följt kurvorna. Dock måste han som jag skrev varit överviktig redan för 9 månader sedan, så jag tror inte att mamman ensam är skyldig till att han väger för mycket, om det är det du funderar på.

Hoppas ni lyckas vända detta så att pojken slipper drabbas av fetma.
  • Mascaraklumpar
    fantasy06 skrev 2015-10-03 10:23:28 följande:

Innan bodde han varannan vecka hos sin mamma o pappa. Men sedan pappan flyttade till mig började pojken bli mer "normal" i kroppsformen. Så han har vägt mycket sedan innan med.

Han har riktiga valkar på magen och "bröst". Tycker synd om honom då han inte såg ut så när han bodde här :/

Jaha, då förstår jag, vad tråkigt. Går det att prata med mamman om saken?
  • fantasy06
    Mascaraklumpar skrev 2015-10-03 10:32:52 följande:

Jaha, då förstår jag, vad tråkigt. Går det att prata med mamman om saken?

Nej hon är ganska oresonlig. Hon är informerad om det iaf. Hon låter honom även titta på GTA filmer. 18 års gräns på det spelåret ju. Sen drömmer han mardrömmar varje natt där men aldrig här så tror filmerna är en stor bov där men hon inser inte det tyvärr.
Svar på tråden Vikt