• AAllexandra90

Jag är gravid - sambo föreslår abort

Hej!
    Jag har varit tillsammans med min sambo i 6 år, för två år sedan gjorde vi en abort vilken  båda var överens om. Vårt förhållande påverkades inte så mycket av det utan vi gick vidare tillsammans. Nu är jag 25 och han 26, vi har köpt en bostadsrätt och är lyckliga!

För fem dagar sedan var mensen sen och jag tog ett test, hade även känningar i magen som jag kände igen. Det visade sig att jag var gravid, jag blev glad och rädd, min sambo fick panik och var lite ledsen över att vi hamnade i denna situation igen. Han föreslog att vi gör en abort till för våran skull och vänta två år, men jag håller inte med. Jag vill inte välja bort min bebis i magen för att sedan vänta två år och då skaffa barn. Han säger att han stannar hos mig vilket val jag än gör, dock undrar jag om han kommer kunna älska mig på samma sätt om jag gör detta valet? Och kommer jag kunna älska honom om jag gör en abort? Övervinner inte kärleken till ett barn alla tvivel man haft innan barnet kommer?
    Är det någon som varit i samma sits, berätta gärna hur det gick för er!!

• Svar på tråden Jag är gravid - sambo föreslår abort
  • Anonym (Hillevi)
    Leola skrev 2015-10-08 22:23:30 följande:

Om hon beslutar sig för att behålla barnet så får mannen finna sig i det, och en riktig man straffar inte det kommande barnet genom att inte ta ansvar för det bara för att "det är orättvist att bara kvinnan kan göra en abort"...

Okej, i så fall säger jag att en "riktig" kvinna inte straffar sitt barn genom att beröva det en förälder innan det är fött, hon ser istället till att välja en samtyckande förälder som också kan älska, lära och skydda det.

Finns det inget hopp om detta samtycke så hade jag ansett det mer rätt och mindre ego av kvinnan att göra abort.

(Men nu är inte detta fallet i TS fall eftersom hennes man vill ha barn, bara inte just precis nu.)
  • Anonym (garn)
    SupersurasunkSara skrev 2015-10-09 18:12:53 följande:
    Har du problem med vad jag skriver; Läs inte.

Jag vet vad han tycker och inte eftersom vi jobbar med att få honom att knyta an. Nej, det handlar inte om att jag vill ha barn med honom, jag är klar med barn. Jag vill inte börja om.
    Faktum är att jag sa nej till honom för ett antal år sen pga att jag då inte var säker på att jag var färdig med barn. Nu är jag säker och när vi båda blev singlar så ville han dejta och på den vägen är det. Emellan där gjorde han ett dumt val och det resulterade i ett barn.

Vad det handlar om? Det handlar om att kvinnor måste vara medvetna om att OM de väljer att behålla ett barn mot mannens vilja så får de räkna med att de kan bli ensamma om barnet eller att mannen mår dåligt och kan ha svårt att knyta an. Alldeles för många kvinnor lever i en värld där de tror att bara de blir gravida så blir det såååååå bra, eller om de blir gravida i ett förhållande och mannen inte vill ha barn så tror de att han så klart kommer att ändra sig när barnet väl är fött. Det kan bli så, men kvinnor måste vara medvetna om att det inte blir så per automatik och vara beredda på allt som kan komma av det; en pappa som inte vill vara med eller en som mår dåligt samt ett barn som kommer att ifrågasätta en vacker dag varför hens pappa inte vill ha hen.
    Det var inte vad jag skrev. Jag menade att om det skulle ha blivit några barn för honom så borde det ha varit med dig. Sådant är viktigt för en viss sorts kvinnor (och du bekräftar ju också att han tydligen ville ha barn med dig trots att han har ett barn han inte vill ha och inte har knutit an till). 

Jag vet allt det är du skriver, du har nämligen skrivit det väldigt många gånger. Och jag har inte problem med ditt resonemang (det håller jag tvärtom med om), jag har problem med att du hela tiden måste använda din mans stackars oönskade son som exempel. Det räcker inte för dig argumentera utifrån erfarenhet utan att bli explicit, vilket får mig att tro att det fyller en funktion hos dig som är helt och hållet egoistisk.
  • Leola
    Anonym (mano) skrev 2015-10-09 16:51:42 följande:

Sånt här är kul, "en riktig man" alltså..  Så en kvinna är svag och mannen stark? Det köper inte jag i dagens jämlika samhälle..

Med mitt sätt att tänka ger jag båda föräldrarna lika rätt i en svår fråga. Det enda beslutet som inte skulle kunna påverkas är om mannen vill behålla barnet och inte kvinnan, detta iom att barnet växer i kvinnans kropp och man ska alltid, alltid ha rätt till sin egen kropp.

Hur tolkar du mitt inlägg om du tycker att jag skriver att kvinnor är svaga? Det är snarare i din hjärna du gör en feltolkning av det jag skriver; "en riktig man". Jag menar inte stereotypen av en man(där den motsvarande kvinnan då enligt dig är svag..?) utan jag menar en vuxen människa som tar ansvar.

En riktig kvinna tar också ansvar. Det är det jag menar att kvinnan får göra vid en oplanerad graviditet. Hon väljer om hon vill göra abort eller behålla barnet. Det är hennes val, mannen har pga. av att fostret växer i hennes kropp inte samma val. Så han får ta konsekvenserna av det kvinnan väljer.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (garn) skrev 2015-10-09 18:39:57 följande:
    Det var inte vad jag skrev. Jag menade att om det skulle ha blivit några barn för honom så borde det ha varit med dig. Sådant är viktigt för en viss sorts kvinnor (och du bekräftar ju också att han tydligen ville ha barn med dig trots att han har ett barn han inte vill ha och inte har knutit an till). 

Jag vet allt det är du skriver, du har nämligen skrivit det väldigt många gånger. Och jag har inte problem med ditt resonemang (det håller jag tvärtom med om), jag har problem med att du hela tiden måste använda din mans stackars oönskade son som exempel. Det räcker inte för dig argumentera utifrån erfarenhet utan att bli explicit, vilket får mig att tro att det fyller en funktion hos dig som är helt och hållet egoistisk.
    Var har jag skrivit att han ville ha barn med mig? Han har sagt att om jag verkligen vill ha barn så skaffar vi barn, men jag vet att han inte vill ha innerst inne och därför sa jag nej förut och när jag var klar över att jag inte ville ha fler barn och vi blev singlar så blev vi ett par.

Nej, men många anser att man inte 'får' ha en åsikt om man inte har erfarenhet och jag tycker som sagt att det är jätteviktigt att veta att allt inte blir rosenröda drömmoln bara för att man hoppas och tror det. På vilket sätt skulle detta fylla en funktion hos mig?

Enklast för mig hade ju varit att säga att nej, jag vill inte bo ihop med dig för du har barn med en annan kvinna och sen kunnat strunta helt i hur han löste sitt umgänge och bara träffat honom när han inte har barnet på samma vis som vi gjorde i början av vårt förhållande.

• Anonym (garn)
    SupersurasunkSara skrev 2015-10-09 18:45:45 följande:
    Var har jag skrivit att han ville ha barn med mig? Han har sagt att om jag verkligen vill ha barn så skaffar vi barn, men jag vet att han inte vill ha innerst inne och därför sa jag nej förut och när jag var klar över att jag inte ville ha fler barn och vi blev singlar så blev vi ett par.

Nej, men många anser att man inte 'får' ha en åsikt om man inte har erfarenhet och jag tycker som sagt att det är jätteviktigt att veta att allt inte blir rosenröda drömmoln bara för att man hoppas och tror det. På vilket sätt skulle detta fylla en funktion hos mig?

Enklast för mig hade ju varit att säga att nej, jag vill inte bo ihop med dig för du har barn med en annan kvinna och sen kunnat strunta helt i hur han löste sitt umgänge och bara träffat honom när han inte har barnet på samma vis som vi gjorde i början av vårt förhållande.
    I ditt förra inlägg och i det här. Det du skriver innebär att han hade skaffat barn med dig om du velat ha det. Alltså ville han utifrån sin förmåga ha barn med dig. Eller menar du att du tror att om ni gjort verklighet av den tanken så hade han haft lika för för ert barn som det barn han redan har? Då faller ju dina argument eftersom det då inte längre handlar om att någon gjort något mot hans vilja utan med hans tillåtelse och han ändå skulle blivit en tämligen usel pappa. 

Ja, så är det förvisso. Men det finns ju många sätt att beskriva en erfarenhet på utan att hela tiden lämna ut hur (illa) det är ställt med känslorna för hans helt oskyldiga barn. Du hade ju kunnat ändra historien till att gälla en nära vän du haft tidigare eller vad som helst som inte handlat om din mans son.

Du är kanske inte medveten om det, men nog är det så att detta fyller en funktion hos dig. 

Varför skulle du sagt det, du har ju själv barn sedan tidigare förhållande. 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (garn) skrev 2015-10-09 18:55:38 följande:
    I ditt förra inlägg och i det här. Det du skriver innebär att han hade skaffat barn med dig om du velat ha det. Alltså ville han utifrån sin förmåga ha barn med dig. Eller menar du att du tror att om ni gjort verklighet av den tanken så hade han haft lika för för ert barn som det barn han redan har? Då faller ju dina argument eftersom det då inte längre handlar om att någon gjort något mot hans vilja utan med hans tillåtelse och han ändå skulle blivit en tämligen usel pappa. 

Ja, så är det förvisso. Men det finns ju många sätt att beskriva en erfarenhet på utan att hela tiden lämna ut hur (illa) det är ställt med känslorna för hans helt oskyldiga barn. Du hade ju kunnat ändra historien till att gälla en nära vän du haft tidigare eller vad som helst som inte handlat om din mans son.

Du är kanske inte medveten om det, men nog är det så att detta fyller en funktion hos dig. 

Varför skulle du sagt det, du har ju själv barn sedan tidigare förhållande. 
    Då har du tolkat galet, för att han sagt att han skaffar barn med mig om jag vill har jag inte skrivit ett ord om förut, jag skrev det nu bara för att du tog upp det.

Jag vet att han aldrig velat ha barn eftersom vi har varit vänner länge och han har ofta pratat om det, därför ville jag inte bli ihop med honom trots att han erbjöd mig ett barn. Jag vet inte hur han hade känt det om jag tagit honom på orden och skaffat barn med honom.

Om jag skriver anonymt kan jag skriva om en vän, men skriver jag under mitt nick så skriver jag inte om vänner. Fö kan du ju faktiskt inte veta om detta handlar om mig eller om en vän egentligen eller hur?

Nej, det fyller ingen funktion hos mig. Jag hoppas bara att det ska få andra att tänka till en extra gång utan de rosaskimrande solglasögonen på.

Att jag har egna barn behöver inte betyda att jag är beredd att ta mig an andras. Om han inte velat bo med mig för att jag har barn även om han haft barn själv som han helt och fullt knutit an till så hade det varit helt ok med mig.
  • Anonym (garn)
    SupersurasunkSara skrev 2015-10-09 19:05:15 följande:
    Då har du tolkat galet, för att han sagt att han skaffar barn med mig om jag vill har jag inte skrivit ett ord om förut, jag skrev det nu bara för att du tog upp det.

Jag vet att han aldrig velat ha barn eftersom vi har varit vänner länge och han har ofta pratat om det, därför ville jag inte bli ihop med honom trots att han erbjöd mig ett barn. Jag vet inte hur han hade känt det om jag tagit honom på orden och skaffat barn med honom.

Om jag skriver anonymt kan jag skriva om en vän, men skriver jag under mitt nick så skriver jag inte om vänner. Fö kan du ju faktiskt inte veta om detta handlar om mig eller om en vän egentligen eller hur?

Nej, det fyller ingen funktion hos mig. Jag hoppas bara att det ska få andra att tänka till en extra gång utan de rosaskimrande solglasögonen på.

Att jag har egna barn behöver inte betyda att jag är beredd att ta mig an andras. Om han inte velat bo med mig för att jag har barn även om han haft barn själv som han helt och fullt knutit an till så hade det varit helt ok med mig.
    Nej, det kan jag inte veta för jag känner inte dig, men det lär väl några andra människor göra antar jag. Men du gör som du vill, själv tycker jag att det är extremt osmakligt och blir ett dubbelt straff för barnet. 

Ja, varför skriver du inte anonymt om du nu så väldigt gärna vill använda just det här stackars barnet som exempel varje gång. Som sagt, det fyller en funktion.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (garn) skrev 2015-10-09 19:09:26 följande:
    Nej, det kan jag inte veta för jag känner inte dig, men det lär väl några andra människor göra antar jag. Men du gör som du vill, själv tycker jag att det är extremt osmakligt och blir ett dubbelt straff för barnet. 

Ja, varför skriver du inte anonymt om du nu så väldigt gärna vill använda just det här stackars barnet som exempel varje gång. Som sagt, det fyller en funktion.
    Nå, mitt liv blir varken bättre eller sämre för att du tror vad du vill om mig De som känner mig och råkar befinna sig på detta forum vet vad jag pratar om ja.
  • Anonym (garn)
    SupersurasunkSara skrev 2015-10-09 19:27:01 följande:
    Nå, mitt liv blir varken bättre eller sämre för att du tror vad du vill om mig De som känner mig och råkar befinna sig på detta forum vet vad jag pratar om ja.
    Ja, precis. Och det är förskräckligt. Pratar du om det med vem som helst utanför nätet också? Vid charken på ICA brölar du ur dig att din man aldrig ville ha sin son och att han fortfarande inte knutit an. 

Förstår inte hur man vill göra så bara.
  • Anonym (mano)
    SupersurasunkSara skrev 2015-10-09 18:24:44 följande:
    Den som inte har råd att betala underhåll får det reglerat via FK så det är just underhållet som sätter dem i skuld är snack.

Min spelplan är glasklar, knullar du med mig utan kondom har jag ensam bestämmanderätt om abort eller inte ifall det blir ett barn. Vill en man ha sex med mig utan kondom ändå är det hans bekymmer. Nu är jag ju gift och hade inget större nöje av random sex när jag var singel heller så för egen del har jag inga problem med min spelplan så att säga.

En man lurar en kvinna att knulla utan kondom? Kvinnan skiter väl i om mannen är dum nog att inte ta på sig en kondom skulle jag vilja säga, hon vet ju att hon bestämmer själv om abort eller inte. Jag talar nu om de som har engångssex, i ett förhållande hoppas jag INNERLIGT att båda kommer överens om vilket preventivmedel som ska användas och att de gör det också. Men, inte ens i ett förhållande kan en man vara säker på att hans kvinna kan göra abort när det väl gäller även om hon säger det innan.

Jag har flera tjejkompisar som alltid sagt att de absolut skulle göra abort om det blir ett barn, både såna som själva inte velat ha barn just då och såna som velat ha barn men inte direkt med den mannen kanske och inte i just den sits de är i just då, men som sen inte klarat av att göra det. Jag har i stort sett lika många som säger att de absolut inte kan göra abort och inte så många har behövt heller, men de som har behövt har faktiskt klarat av det. Man kan inte veta innan.

Kvinnan tar ju det fulla ansvaret att föda barnet även om mannen vägrar finnas med i bilden. Men det ska inte handla om ekonomi, att en kvinna med låg lön måste göra abort för att hon annars inte klarar sig ekonomiskt, eller att barn ska lida ekonomiskt när det finns en man som gjort valet att riskera en graviditet för att han var kåt.

Varför ska en man ha rätten att vara egotrippad och kunna ha sex utan att behöva tänka på ev konsekvenser?
    Det här blir ju bara roligare och roligare! Fk bestämmer om du har råd eller inte, vad din verklighet säger skiter dom i. Dom har alltid rätt, du har alltid fel. Fk har satt många pappor hos fogden..

Din spelplan verkar ganska klar, vill nån spela med dig så vet du ju redan villkoren och kan tala om dom för din partner som då kan ta ett eget beslut om han vill leka eller inte.Tyvärr så är det kvinnor som inte håller sig till satta spelregler utan istället ändrar dom efter eget tycke och smak.

Har bekanta som levt i förhållande och blivit pappa mot sin vilja. Även där bröt kvinnan mot den gemensamma spelplanen.

Varför mannen ska ha rätt till att vara egotrippad? Frågan från början är varför kvinnan har rätt att ta ett enskilt beslut i nått som båda har lika del i. Som jag ser det så orsakas oftast en graviditet då kvinnan brutit mot spelplanen, varför ska då han stå som medansvarig? Vi lever trots allt i en modern värld..
  • Anonym (mano)
    Leola skrev 2015-10-09 18:42:01 följande:
    Hur tolkar du mitt inlägg om du tycker att jag skriver att kvinnor är svaga? Det är snarare i din hjärna du gör en feltolkning av det jag skriver; "en riktig man". Jag menar inte stereotypen av en man(där den motsvarande kvinnan då enligt dig är svag..?) utan jag menar en vuxen människa som tar ansvar.

En riktig kvinna tar också ansvar. Det är det jag menar att kvinnan får göra vid en oplanerad graviditet. Hon väljer om hon vill göra abort eller behålla barnet. Det är hennes val, mannen har pga. av att fostret växer i hennes kropp inte samma val. Så han får ta konsekvenserna av det kvinnan väljer.
    Du får ursäkta om jag tolkade dig fel, de flesta jag känner tolkar "en riktig man" som en person som en ouppnåelig superman, super som en man, lyfter skrot som en man. kenneth and the knutters "som en riktig man" eller varför inte Lill lindfors's en sån karl. 

Om nu kvinnan som du ser det tar ansvar, varför ska hon då ens behöva bry sig om att det finns en pappa? Det jag säger är ju detsamma förutom att mannen då han inte får vara delaktig i beslutet istället har möjligheten att gå ansvarsfri.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (garn) skrev 2015-10-09 19:51:56 följande:
    Ja, precis. Och det är förskräckligt. Pratar du om det med vem som helst utanför nätet också? Vid charken på ICA brölar du ur dig att din man aldrig ville ha sin son och att han fortfarande inte knutit an. 

Förstår inte hur man vill göra så bara.
    Hahahahahahahahaha ja självklart gör jag det. Jag har för vana att alá facebook skrika ut exakt vad jag gör när jag gör det också.

• Anonym (garn)
    SupersurasunkSara skrev 2015-10-11 10:25:44 följande:
    Hahahahahahahahaha ja självklart gör jag det. Jag har för vana att alá facebook skrika ut exakt vad jag gör när jag gör det också.
    Du är nog snarare typen som "råkar" komma in på det och som med sänkt röst låter meddela "Du vet, han ville inte ha honom och som han får lida för det nu".
  • SupersurasunkSara
    Anonym (mano) skrev 2015-10-10 08:52:26 följande:
    Det här blir ju bara roligare och roligare! Fk bestämmer om du har råd eller inte, vad din verklighet säger skiter dom i. Dom har alltid rätt, du har alltid fel. Fk har satt många pappor hos fogden..

Din spelplan verkar ganska klar, vill nån spela med dig så vet du ju redan villkoren och kan tala om dom för din partner som då kan ta ett eget beslut om han vill leka eller inte.Tyvärr så är det kvinnor som inte håller sig till satta spelregler utan istället ändrar dom efter eget tycke och smak.

Har bekanta som levt i förhållande och blivit pappa mot sin vilja. Även där bröt kvinnan mot den gemensamma spelplanen.

Varför mannen ska ha rätt till att vara egotrippad? Frågan från början är varför kvinnan har rätt att ta ett enskilt beslut i nått som båda har lika del i. Som jag ser det så orsakas oftast en graviditet då kvinnan brutit mot spelplanen, varför ska då han stå som medansvarig? Vi lever trots allt i en modern värld..
    Ja, FK kollar ens inkomst MEN de kollar två år tillbaka och det kan slå fel. Vad man gör då är att be dem kontrollera ens nuvarande inkomst om man tex studerar, är sjukskriven eller arbetslös.

Om en graviditet tillkommer för att en kvinna bryter en överenskommelse och slutar med det preventivmedel de gemensamt kommit överens om att använda så är det naturligtvis fruktansvärt. Absolut orättvist och elakt gjort. Men naturen är ju sån att kvinnor blir gravida och kvinnor bestämmer om sin kropp. Det går inte att komma ifrån utan att barnet straffas. Barnet som i allra högsta grad är oskyldig till det hela.

Jag tycker inte det är ok att en kvinna luras, verkligen inte, men hur kommer vi undan detta utan att barnet drabbas? Det enda är om män propsar på att det manliga p-pillret finns på marknaden. Har båda skydd av p-piller är det väldigt liten risk att ett barn råkar bli till ändå och om den ena struntar i sitt preventivmedel så är det ändå ganska säkert. I de fall det blir ett barn ändå, tja då har ju ändå båda valt att ha sex.

Jag tror inte vi kommer vidare med denna diskussion, jag har min åsikt, du har din och så är det ju ofta i livet. Jag kommer inte ändra mig på den punkten vad du än skriver och du kommer inte ändra dig vad jag än skriver så detta är bara slöseri med tid.

Kram på dig och jag hoppas innerligt att någon en dag kommer fram till en lösning som inte drabbar barnen.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (garn) skrev 2015-10-11 11:16:24 följande:
    Du är nog snarare typen som "råkar" komma in på det och som med sänkt röst låter meddela "Du vet, han ville inte ha honom och som han får lida för det nu".
    Ja, absolut, det gör jag.
  • Leola
    Anonym (Hillevi) skrev 2015-10-09 18:33:27 följande:
    Okej, i så fall säger jag att en "riktig" kvinna inte straffar sitt barn genom att beröva det en förälder innan det är fött, hon ser istället till att välja en samtyckande förälder som också kan älska, lära och skydda det.

Finns det inget hopp om detta samtycke så hade jag ansett det mer rätt och mindre ego av kvinnan att göra abort.

(Men nu är inte detta fallet i TS fall eftersom hennes man vill ha barn, bara inte just precis nu.)
    Vi har nog väldigt olika syn på ett "straff" i den meningen. Jag tycker inte att en kärleksfull mor som uppfostrar sitt barn utan pappan med i bilden straffar sitt barn alls. 

Sen, snacka om victim blaming, du menar att det är mammans fel att pappan inte vill ha barnet? Tänk om, tänk rätt....
  • Anonym (mano)
    SupersurasunkSara skrev 2015-10-12 12:01:08 följande:
    Ja, FK kollar ens inkomst MEN de kollar två år tillbaka och det kan slå fel. Vad man gör då är att be dem kontrollera ens nuvarande inkomst om man tex studerar, är sjukskriven eller arbetslös.

Om en graviditet tillkommer för att en kvinna bryter en överenskommelse och slutar med det preventivmedel de gemensamt kommit överens om att använda så är det naturligtvis fruktansvärt. Absolut orättvist och elakt gjort. Men naturen är ju sån att kvinnor blir gravida och kvinnor bestämmer om sin kropp. Det går inte att komma ifrån utan att barnet straffas. Barnet som i allra högsta grad är oskyldig till det hela.

Jag tycker inte det är ok att en kvinna luras, verkligen inte, men hur kommer vi undan detta utan att barnet drabbas? Det enda är om män propsar på att det manliga p-pillret finns på marknaden. Har båda skydd av p-piller är det väldigt liten risk att ett barn råkar bli till ändå och om den ena struntar i sitt preventivmedel så är det ändå ganska säkert. I de fall det blir ett barn ändå, tja då har ju ändå båda valt att ha sex.

Jag tror inte vi kommer vidare med denna diskussion, jag har min åsikt, du har din och så är det ju ofta i livet. Jag kommer inte ändra mig på den punkten vad du än skriver och du kommer inte ändra dig vad jag än skriver så detta är bara slöseri med tid.

Kram på dig och jag hoppas innerligt att någon en dag kommer fram till en lösning som inte drabbar barnen.
    Sa exakt samma sak till min nära vän som blev arbetslös och hans fru lämnade honom, tyvärr så låter det bra när FK säger att de ska kolla upp ens nuvarande inkomst. För min vän slutade det hos fogden. Har FK ingen ork att göra ett bra jobb så har dom inte och då bestämmer dom enhälligt.

Som jag menar så ser dagens lagstiftning inte rätt ut då den totalt skiter i vad mannen tycker i en graviditetsfråga. Folk säger slentrianmässigt "öhh men va faan, ni var ju två om det, det är väll inte bara hon som ska stå där själv. Var en man, ta ditt ansvar!" Ja, vi var två men jag har ingen rätt att välja.

Många släpper taget om sina liv och blir dåliga pappor pga någon annans val. Det jag vill är att ge mannen en röst att själv kunna bestämma om han vill vara en bra pappa eller ingen pappa. Man propsar ofta på om att man ska ha rätt till sin egen kropp, speciellt kvinnans. Något jag skulle stå bakom med vapen i hand för. Du är du och ditt liv är ditt liv, tyvärr stämmer inte det den dagen en man råkar göra en kvinna gravid, då bestämmer någon annan över en helomvändande händelse i en annan människas liv.

Som du säger, vi kommer inte längre, Tack för att du stått för din åsikt i en mycket svår fråga som en del människor av naturliga skäl tyvärr inte får ta ställning till någonsin. Till er som är drabbade av ofrivillig barnlöshet vill jag be om ursäkt ifall vi pratat om graviditet/barn på ett sätt som gjort er upprörda.

Kram på dig!

• Anonym (varit i samma sits)

Hej ts! Jag förstår dina känslor. Jag har själv varit i samma sits som dig för ett halvår sen. Jag o min pojkvän har barn sen tidigare i tidigare förhållande o vi ville skaffa ett gemensamt barn. Han pratade lite om barn och så. Vi försökte ca 5 månader innan jag blev gravid. Jag tror han fick lite kalla fötter under tiden vi försökte men sa aldrig nånting. När jag blev gravid så föreslog han abort på en gång. Jag var väldigt kluven till det o det kändes fel. I samma veva blev jag klokare o resonerade på ett helt annat sätt än tidigare . Vi hade varit alldeles för ivriga. Varit tillsammans ett år när jag blev gravid. Vi kunde lika gärna väntat ett par år pga olika anledningar. Men nu stod vi där gravida och allt. Första veckorna var tunga. I början var vi till kurator och pratade. Även jag gick ensam o pratade. Jag blev väldigt påverkad utav hans åsikter vilket ledde till att jag blev kluven. Men till slut bestämde vi att behålla. Han var väl inte så alert på det i början. Jag försökte prata om förväntningar o lite sånt men han tyckte det skulle bli jobbigt. Men sakta sakta så har jag sett att han glädjs åt bebisen i magen. Han började lite smått kika på vagn, bilbarnatol. O senaste veckorna har han köpt lite kläder. Så det kan vara så som det var för min pojkvän att din pojkvän måste hinna smälta och ta in allting. För det är stort att få barn. Jag har barn sen tidigare men även denna gång är det stort, nästan så jag hamnade i nån slags kris o var kvar där flera veckor. Mycket berodde nog på att jag blir så påverkad utav hans åsikter och jag vart själv tveksam o rädd. Men nu känns det lugnt. Jag pratar lite då o då med min kurator om min graviditet samt lite andra saker o det har hjälpt oerhört eftersom jag inte kunnat prata med min partner om graviditeten. Men nu går det såklart bättre att prata med honom när han fått tid att smälta beskedet. O även jag har hunnit ta in att vi ska få en liten en och jag är nu i vecka 30 snart.

Hoppas det går bra för er ts! O jag kan rekommendera att prata med kurator för att ha nån att bolla tankarna med.

Svar på tråden Jag är gravid - sambo föreslår abort