SupersurasunkSara skrev 2015-10-12 12:01:08 följande:
Ja, FK kollar ens inkomst MEN de kollar två år tillbaka och det kan slå fel. Vad man gör då är att be dem kontrollera ens nuvarande inkomst om man tex studerar, är sjukskriven eller arbetslös.
Om en graviditet tillkommer för att en kvinna bryter en överenskommelse och slutar med det preventivmedel de gemensamt kommit överens om att använda så är det naturligtvis fruktansvärt. Absolut orättvist och elakt gjort. Men naturen är ju sån att kvinnor blir gravida och kvinnor bestämmer om sin kropp. Det går inte att komma ifrån utan att barnet straffas. Barnet som i allra högsta grad är oskyldig till det hela.
Jag tycker inte det är ok att en kvinna luras, verkligen inte, men hur kommer vi undan detta utan att barnet drabbas? Det enda är om män propsar på att det manliga p-pillret finns på marknaden. Har båda skydd av p-piller är det väldigt liten risk att ett barn råkar bli till ändå och om den ena struntar i sitt preventivmedel så är det ändå ganska säkert. I de fall det blir ett barn ändå, tja då har ju ändå båda valt att ha sex.
Jag tror inte vi kommer vidare med denna diskussion, jag har min åsikt, du har din och så är det ju ofta i livet. Jag kommer inte ändra mig på den punkten vad du än skriver och du kommer inte ändra dig vad jag än skriver så detta är bara slöseri med tid.
Kram på dig och jag hoppas innerligt att någon en dag kommer fram till en lösning som inte drabbar barnen.
Sa exakt samma sak till min nära vän som blev arbetslös och hans fru lämnade honom, tyvärr så låter det bra när FK säger att de ska kolla upp ens nuvarande inkomst. För min vän slutade det hos fogden. Har FK ingen ork att göra ett bra jobb så har dom inte och då bestämmer dom enhälligt.
Som jag menar så ser dagens lagstiftning inte rätt ut då den totalt skiter i vad mannen tycker i en graviditetsfråga. Folk säger slentrianmässigt "öhh men va faan, ni var ju två om det, det är väll inte bara hon som ska stå där själv. Var en man, ta ditt ansvar!" Ja, vi var två men jag har ingen rätt att välja.
Många släpper taget om sina liv och blir dåliga pappor pga någon annans val. Det jag vill är att ge mannen en röst att själv kunna bestämma om han vill vara en bra pappa eller ingen pappa. Man propsar ofta på om att man ska ha rätt till sin egen kropp, speciellt kvinnans. Något jag skulle stå bakom med vapen i hand för. Du är du och ditt liv är ditt liv, tyvärr stämmer inte det den dagen en man råkar göra en kvinna gravid, då bestämmer någon annan över en helomvändande händelse i en annan människas liv.
Som du säger, vi kommer inte längre, Tack för att du stått för din åsikt i en mycket svår fråga som en del människor av naturliga skäl tyvärr inte får ta ställning till någonsin. Till er som är drabbade av ofrivillig barnlöshet vill jag be om ursäkt ifall vi pratat om graviditet/barn på ett sätt som gjort er upprörda.
Kram på dig
!