• verderben

Radera filer i mac

Jag skaffade mig en mac nu för ca 1-2 månader sen. Har bara använt mig av PC innan så hela Mac-världen känns ganska ny för mig ;) 

Men nu förstår jag inte hur jag kan ta bort filer... Jo, biler, men inte typ... PDF-filer och sånt. Jag förstår inte var man hittar dem mer än i Finder? 

Och så kan jag ju passa på att fråga också... 
    Jag använder Photoshop en del också.. Som sagt, hade inga problem med det när jag använde PC, men nu har jag tappat bort mig i användandet av en Mac.. 
    Om jag sparar ner en bild från google i bilder (en helt vanlig JPEG), så är det inte alltid jag kan öppna den i Photoshop? Är det jag som gjort något konstigt? 

Ha det bra! 

Mvh FörvirradNybörjarMacare

• Svar på tråden Radera filer i mac
  • snedtak

Finder är motsvarande Utforskaren/Explorer så det är ju där du ser dina filer.

Hur menar du att du inte kan öppna alla bilder i Photoshop? Vad händer när du försöker öppna dem.

• Fontana

Jag är inte helt säker på att jag förstår hur du menar. Om du laddar ner en fil (pdf eller annat) från Nätet så hamnar den i mappen "Hämtade filer".

Om du har en fil (vilken som helst) öppen och håller nere cmd/apple-tangenten medan du klickar på namnet i namnlisten så kommer det upp en lista där du kan se var filen ligger.

Jpg-bilder och annat är förvalda att öppnas med programmet Förhandsvisning. Menar du att bilderna inte öppnas i Photoshop trots att du väljer det?

• verderben

Nej jag vet inte riktigt... Det känns som att jag inte har kommit in i detta tänket än bara ;) Photoshop sparar mina bilder på alla möjliga olika ställen... När jag själv skulle velat spara alla mina bilder i mappen "bilder"... Och när dom inte ligger i den mappen med bilder (asså den man hittar vanliga bilder i, ikonen som ser ut som en färgglad blomma).... 

Hur kan jag hantera alla bilder på något smidigt sätt? 
    Alla bilder jag har sparat från photoshop måste jag ju ha i "Creative cloud"-mappen eftersom jag inte kan ha dom i min mapp med bilder... ? 

Och jag upptäckte att det är jag som varit lite trög på det med PDF:er ;) Hahaha! 

Känns som det kommer ta ett tag innan jag känner mig inne i det här.. Är ju så van vid PC där man kunde samla och ordna alla sina bilder i vanliga mappar och dom BARA fanns där sen... att man inte behövde ha dom någon annanstans eller... ah. Svårt att förklara. 
    Eller är det jag som är helt ute och seglar? :P Haha

• verderben
    Fontana skrev 2015-10-07 08:05:34 följande:

Jag är inte helt säker på att jag förstår hur du menar. Om du laddar ner en fil (pdf eller annat) från Nätet så hamnar den i mappen "Hämtade filer".

Om du har en fil (vilken som helst) öppen och håller nere cmd/apple-tangenten medan du klickar på namnet i namnlisten så kommer det upp en lista där du kan se var filen ligger.

Jpg-bilder och annat är förvalda att öppnas med programmet Förhandsvisning. Menar du att bilderna inte öppnas i Photoshop trots att du väljer det?

Jag hittade varför jag inte kunde öppna dom... När jag sparade ner en bild medan Photoshop var uppe så kom den inte upp när jag försökte öppna den VIA photoshop. Så jag var typ... tvungen att starta om Photoshop för att den skulle uppdatera bildbiblioteket eller nåt sånt... Haha. 
    Väldigt mysko tycker jag. :P
  • verderben
    No Name skrev 2015-10-06 22:22:55 följande:

Ta tag i filen och dra den till papperskorgen

Och svårare än så var det inte. *asg* Tack ;)
  • verderben

Jag kan inte hitta alla mina filer via Finder heller... Mitt photoshop vill spara vissa bilder i konstiga mappar som har döpts till en radda med Random nummer och bokstäver... Och när man slarvat med att kolla var dom ska sparas och råkat klicka "spara" så kan jag inte hitta dom i datorn. Jag kan hitta dom via photoshop igen, men inte utan.. 
    Jag fattar inte. :P

• sportpappa
    verderben skrev 2015-10-08 14:07:23 följande:

Jag kan inte hitta alla mina filer via Finder heller... Mitt photoshop vill spara vissa bilder i konstiga mappar som har döpts till en radda med Random nummer och bokstäver... Och när man slarvat med att kolla var dom ska sparas och råkat klicka "spara" så kan jag inte hitta dom i datorn. Jag kan hitta dom via photoshop igen, men inte utan.. 
    Jag fattar inte. :P

Om du vet filnamnet så kan du söka fram filen. Skriv filnamnet eller delar av filnamnet i sökrutan i finder eller i spotlight search.
  • Anonym (En till :))

TS, här är en till med samma problem som du, har också alltid använt PC och även om jag verkligen gillar min IMac så är det ett helt annat tänk som det inte är helt enkelt att bara ställa om sig till... Tycker också att filer sparas lite här och var och kan dyka upp där man minst anar! Eller försvinna så man inte hittar dem igen

• verderben
    Anonym (En till :)) skrev 2015-10-08 14:45:24 följande:

TS, här är en till med samma problem som du, har också alltid använt PC och även om jag verkligen gillar min IMac så är det ett helt annat tänk som det inte är helt enkelt att bara ställa om sig till... Tycker också att filer sparas lite här och var och kan dyka upp där man minst anar! Eller försvinna så man inte hittar dem igen

Eller hur! 
    Vi får nog helt enkelt börja se oss för vart vi sparar våra saker ;) 
  • verderben

En fråga till, när man gjort något roligt i Photoshop, varför kan jag inte spara den i Bilder? Eller kan man göra det på något sätt?

Svar på tråden Radera filer i mac