• analuc

Tourettes?

Hej!
    Jag har sedan många år tillbaka haft tics, de har varierat och har alltid varit många samtidigt. Jag kan kontrollera dem, och reducera behovet av att ticsa till små hostningar och/eller hummande, vilket kan vara bra när man är bland folk. De ökar när jag är utsatt för stress, och ofta då någon frågar om dem eskalerar de.
    Jag bestämde mig för att kolla upp detta för en tid sen, träffade en doktor på hälsocentral och berättade om omständigheterna. Tyvärr verkade läkaren relativt okunnig i just detta med tics och sa till mig att man måste ha koprolali för att ha Tourettes, vilket är en utbredd myt.
    Då frågar jag här; hur vet jag om jag har Tourettes och vem kan jag prata med för att få detta fastställt? Det skulle bara vara skönt att ha det bekräftat.

Några av mina tics:
    Hostningar, hummande, ögonrörelser i mönster, blinkningar, ryckning i axlar, ryckning med huvudet, ryckning i ögonbryn, korta inandningar, repetering av ord baklänges (oftast tyst i huvudet), samt tvångsbehov av att trycka på tangentknappar och telefonknappar tills det har lugnat ner sig.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tourettes?
  • Anonym (000)

Låter som du behöver kbt

• Anonym (@):-)

Det är vanligt att man har adhd liknande problem och tvångssyndrom vid tourettes, och så måste man ha vokala och fysiska tics. Man kan få diagnosen tics om man bara har fysika tics.

Be vårdcentralen att skicka en remiss till psykiatrin så att dom kan göra en ordentlig utredning på dig, för det är bra att få rätt bokstav så att man kan få rätt typ av vård och stöd om man behöver det

Svar på tråden Tourettes?