• Anonym (Går inte)

Över 2000 flyktingar per dag nu, är det inte dags att stänga gränsen?

Över 2000 flyktingar per dag, vilket är 14000 i veckan, vilket bara på ca 3 månader är nästan 200000 (siffran per dag lär ju öka då fler tar sig i båtarna till bla Ungern och Kroatien, det är en stadig ström utan avbrott). Everlasting story.

På årets 52 veckor blir det (om inte siffran ökar) närmare 800000 flyktingar. Jag anser att gränsen för längesedan var nådd. Pga signalpistolen Tyskland och lilla Sverige för kommer de flesta hit, inget annat land har denna strömmen i Europa det är dessa två länder.

Jag anser att eftersom Migrationsverket själva gått ut med att de inte hinner med att registrera ca 500 personer per dag är mörkertalet stort. Ingen vet vart dessa tar vägen, vem de är och om det är IS som kommit (det är väl snarare fakta att bland alla dessa flyktingar så har det kommit in IS slaktare).

Tyskland återinförde gränskontroller, varför gör inte Sverige det samma när Migrationsverket inte klarar av den enorma uppgiften? Är svensken enbart mjäkig eller ska vi ta kontroll över vårt land igen. Vi är ingen sopstation där allt bara dumpas.

Nu ska skolor och gympasalar användas men herregud gränsen är ju nådd för längesedan att ens detta tas upp är galet. Sverige är ett litet land knappt 10 miljoner jämfört med Tyskland med sina 82 miljoner invånare.

Länk: www.aftonbladet.se/nyheter/article21542605.ab

Min fråga är varför stängs inte gränsen för att kontrollera alla dessa som kommer direkt och inte låta de ens passera och ha fri tillgång till hela Sverige, 500 per dag är en skrämmande siffra. Vilka sjukdomar har de med sig in hit, Aids, Tbc och annat? I Tyskland använder dpolisen munskydd dessutom. Är det inte dags att tänka på oss svenska medborgare och vår säkerhet?

• Svar på tråden Över 2000 flyktingar per dag nu, är det inte dags att stänga gränsen?
  • MMM01

Nihka-Är nog ganska många som anser du är tjatig och tycker det verkar som du lever i en drömvärld.

Jag röstar för att behålla välfärden så gott det går efter landsförrädararnas röjning av våra skattepengar. Folk kommer förstå om ngn anhörig blir sjuk och inte går hjälp i tid, poliser hinner inte med ( som när 67-åringen hade skjutit 2 i trädgården så dröjde polisen och sa du får vända dig till regeringen om du har invändningar för vi inte hinner med). Jag vill inte betala 1000-lappar mer i skatt för att betala det här. Samhället kollapsar. Har pratat m folk ute i landet och har kommit så många och stökigt så går ej att integrera.

Det här är en fråga hela landet borde rösta om. Undrar om de som förespråkar det här skulle kryssa i en ruta med att man vill lägga 3000kr extra i månaden i skatt för flyktingar?

• Anonym (N)
    nihka skrev 2015-10-18 14:02:33 följande:

Jag tar tillbaka det där med informationssökning. Det mäts inte i PISA. Jag vet inte var jag har fått den uppgiften ifrån, vilken studie, kan inte hitta det.

Men nu har vi det systemet i Sverige att majoriteten bestämmer och när det inte finns någon majoritet så bestämmer den största minoriteten. Du kanske bor i fel land? Du kanske skulle trivas bättre i ett land där en minoritet som tycker som du bestämmer över en majoritet som inte håller med dig.

Jo det mäts i PISA.

Jag bor i ett land där en minoritet bestämmer över en majoritet redan.

Det fanns en majoritet för en annan budget men då valde man att trixa med demokratin så att en minoritet skulle få igenom den. Höll inte ens ett år.

Jag vill helst bo i ett land där man låter individen besluta över sitt eget liv.
  • Anonym (N)
    Rataxes skrev 2015-10-18 14:06:14 följande:

Man får väl hoppas att det lokala elnätet är dimensionerat för 75 tält * 2kW.

150 kW är inte så mkt. Finns dieselgeneratorer som klarar det till och ned
  • nihka
    Anonym (N) skrev 2015-10-18 14:48:01 följande:
    Jo det mäts i PISA.

Jag bor i ett land där en minoritet bestämmer över en majoritet redan.

Det fanns en majoritet för en annan budget men då valde man att trixa med demokratin så att en minoritet skulle få igenom den. Höll inte ens ett år.

Jag vill helst bo i ett land där man låter individen besluta över sitt eget liv.
    Nej, inte längre. Inte som särskilt undersökningsområde iaf:

http://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/internationella-studier/pisa

Det var SD som trixade med att inte rösta på sin egen budget. Resten är en följd av det.

Vad bra. Köp en ö, utropa den till republik och bo där själv. Annars får man samsas med andra och det innebär alltid inskränkningar i hur mycket individen får besluta över sitt eget liv.
  • nihka
    MMM01 skrev 2015-10-18 14:38:14 följande:

Nihka-Är nog ganska många som anser du är tjatig och tycker det verkar som du lever i en drömvärld.

Jag röstar för att behålla välfärden så gott det går efter landsförrädararnas röjning av våra skattepengar. Folk kommer förstå om ngn anhörig blir sjuk och inte går hjälp i tid, poliser hinner inte med ( som när 67-åringen hade skjutit 2 i trädgården så dröjde polisen och sa du får vända dig till regeringen om du har invändningar för vi inte hinner med). Jag vill inte betala 1000-lappar mer i skatt för att betala det här. Samhället kollapsar. Har pratat m folk ute i landet och har kommit så många och stökigt så går ej att integrera.

Det här är en fråga hela landet borde rösta om. Undrar om de som förespråkar det här skulle kryssa i en ruta med att man vill lägga 3000kr extra i månaden i skatt för flyktingar?

Ja, så är det förstås när man tycker olika, men det JAG kommenterade som tjatigt är en som ränner efter mig i olika trådar och kallar mig för "sektmedlem".

Du tycker inte det är lite extremt att kalla människor med en annan uppfattning än dig för "landsförrädare"?

• Anonym (N)

Och nu har regeringen insett att det blir för dyrt. 

Men de vill inte gå till riksdagen för att begära att budgeten ändras, utan nyttjar möjlighet att öka på statsskulden ytterligare istället. 
    Dessutom låter man budgeten som migrationsverket fått gå med minus. 

Effektivt sätt att runda riksdagen så att man kan fortsätta på inslagen linje och köra över övriga partier. 

Siffran på 80 000 flyktingar, som var den senaste prognosen från i juli, är nu reviderad till 150 000. 

"Någon ytterligare biståndsavräkning, där pengar som skulle ha gått till bistånd flyttas till flyktinghantering, ligger inte heller i korten, enligt Andersson. Det skulle också kräva ett godkännande i riksdagen.

I stället har regeringen beredskap att öka svenska statens upplåning för att finansiera insatserna.

"Det är fullt möjligt att hantera med de befogenheter regeringen har, via en ökad statsskuld, alltså ökad upplåning", säger Andersson."

www.di.se/artiklar/2015/10/19/vill-lanefinansiera-flyktingkrisen/

• JTA
    Anonym (N) skrev 2015-10-19 16:07:19 följande:
    Och nu har regeringen insett att det blir för dyrt. 

Men de vill inte gå till riksdagen för att begära att budgeten ändras, utan nyttjar möjlighet att öka på statsskulden ytterligare istället. 
    Dessutom låter man budgeten som migrationsverket fått gå med minus. 

Effektivt sätt att runda riksdagen så att man kan fortsätta på inslagen linje och köra över övriga partier. 

Siffran på 80 000 flyktingar, som var den senaste prognosen från i juli, är nu reviderad till 150 000. 

"Någon ytterligare biståndsavräkning, där pengar som skulle ha gått till bistånd flyttas till flyktinghantering, ligger inte heller i korten, enligt Andersson. Det skulle också kräva ett godkännande i riksdagen.

I stället har regeringen beredskap att öka svenska statens upplåning för att finansiera insatserna.

"Det är fullt möjligt att hantera med de befogenheter regeringen har, via en ökad statsskuld, alltså ökad upplåning", säger Andersson."

www.di.se/artiklar/2015/10/19/vill-lanefinans.../

Svenska staten har en relativt låg belåningsgrad så det går säkert att låna upp rätt mycket pengar. Svårt att förstå dock varför vi skulle behöva låna, vi är ju ett rikt land och invandringen är ju en vinst? Det är kanske svensken som snålt håller på kronorna. Samma svensk som har högst individuell belåningsgrad bland jämförbara länder...

Jag säger bara: Wow. Det är så här man kör ett land i botten. Dessa människor som står bakom invandringspolitiken är helt enkelt onda.

• Anonym (N)
    JTA skrev 2015-10-19 16:47:21 följande:
    Svenska staten har en relativt låg belåningsgrad så det går säkert att låna upp rätt mycket pengar. Svårt att förstå dock varför vi skulle behöva låna, vi är ju ett rikt land och invandringen är ju en vinst? Det är kanske svensken som snålt håller på kronorna. Samma svensk som har högst individuell belåningsgrad bland jämförbara länder...

Jag säger bara: Wow. Det är så här man kör ett land i botten. Dessa människor som står bakom invandringspolitiken är helt enkelt onda.
    Statsskulden må vara lägre än många andra länder, men den stiger snabbt. Och ännu snabbare genom sådana här beslut. 

Onda vet jag inte, men de tycks ha en helt annan syn på demokrati och ekonomi än vad iaf jag har. 
  • Anonym (monica)

Genom att låna upp pengar för att täcka miljarderna i budgetunderskottet så behöver regeringen inte
    skjuta överkostnaden på kommunerna med skattehöjningar som följd och missnöje med politiken
    och inte riskera ännu lägre siffror i oppinionsundersökningar som kommer.
    Man mörkar helt enkelt den verkliga kostnaden för att slippa ta ansvar.

Många på denna FL har sagt att dom gärna betalar mer i skatt för att hjälpa till men nu slipper ni för
    Sverige gör en s.k Grekisk lösning, man lånar sej ur knipan.
    Barn och barnbarn få betala.

Men det är väl som vanligt. Andras pengar. Inte mina.

• Anonym (N)
    Anonym (monica) skrev 2015-10-19 19:53:05 följande:

Genom att låna upp pengar för att täcka miljarderna i budgetunderskottet så behöver regeringen inte
    skjuta överkostnaden på kommunerna med skattehöjningar som följd och missnöje med politiken
    och inte riskera ännu lägre siffror i oppinionsundersökningar som kommer.
    Man mörkar helt enkelt den verkliga kostnaden för att slippa ta ansvar.

Många på denna FL har sagt att dom gärna betalar mer i skatt för att hjälpa till men nu slipper ni för
    Sverige gör en s.k Grekisk lösning, man lånar sej ur knipan.
    Barn och barnbarn få betala.

Men det är väl som vanligt. Andras pengar. Inte mina.

Däremot får vi höjd pensionsålder. 
    www.aftonbladet.se/nyheter/article21611475.ab
  • Anonym (N)
    nihka skrev 2015-10-21 20:34:33 följande:
    Mmm. Medellivslängden ökar. Måste bero på någon typ av kollaps
    Ja läge att kräva högre skatt av kvinnor då de lever längre. 
  • Anonym (N)
    Magdalena Andersson: Flyktingsituationen inte hållbar

Uppdaterad 2015-10-22 14:15. Publicerad 2015-10-22 10:57

Den stora kostnadsökningen för migrationen tvingar regeringen till stora besparingar och kraftigt ökad belåning.
    "Det här är inte en hållbar utveckling", säger finansminister Magdalena Andersson.

Den unikt stora flyktingströmmen till Sverige slår nu mot de offentliga finanserna. Migrationsverkets nya prognos som presenterades på torsdagsförmiddagen innebär en kostnadsökning som saknar motstycke och vida överstiger alla tidigare prognoser.

Nästa år, 2016, handlar det om en kostnadsökning på 29 miljarder och 2017 på hela 41 miljarder. Sammantaget innebär det hela 77 miljarder i ytterligare kostnader för det svenska asylmottagandet under perioden 2015-2017.

?Fortsätter det här vecka efter vecka, månad efter månad så är detta inte hållbart för Sverige. Utan här måste vi få tillstånd en snabbare och bättre fördelning i EU?, säger migrationsminister Morgan Johansson.

För Magdalena Andersson innebär den kraftiga kostnadsökningen att förutsättningarna för den ekonomiska politiken ändras radikalt.

?Vi kommer behöva båda låna och spara. Vi kommer behöva jobba brett på alla områden. Det handlar om att kapa kostnader för migration och titta på kostnader för andra områden. Men det kommer också handla om att låna mer pengar?, säger hon.

Hur mycket statens upplåning kommer öka är osäkert, men klart är att det kommer ta längre tid för regeringen att komma tillbaka till balans i de offentliga finanserna.

?Nästa gång jag kommer med en prognos kommer det vara tydligt att det kommer ta längre tid innan vi når balans och överskott?, säger hon och tillägger:

?Regeringen kommer även i det här läget att ta ansvar. Det här visar också hur viktigt det var att vi genomförde en halvering av underskottet som nu skett på ett år.?

Kommer du även höja skatterna?
    ?Vi kommer i huvudsak att arbeta med kostnadsbesparingar. Det är vårt förstahandsalternativ?, säger Magdalena Andersson. 

Inom vilka områden ska ni göra kostnadsbesparingar?
    ?Inom till exempel migrationsområdet, men också på andra områden där kostnaderna ökar och på biståndsavräkningarna. Men även när vi gör allt detta kommer det bli så att vi kommer behöva låna ytterligare pengar.?

Inom vilka andra områden än migrationen ser du att det är möjligt att spara?
    ?Till exempel assistansersättningen och sjukförsäkringen?, säger hon.

En annan möjlighet regeringen har är att ta betydande belopp från biståndsbudgeten, och Di har tidigare rapporterat att Magdalena Andersson öppnat för att ta så mycket som 60 procent av biståndet för att täcka asylkostnaderna.

?Vi ska titta på Migrationsverkets prognos och se vilken nivå man maximalt hamnar på?, säger hon.

Enligt Dagens industris beräkningar kan drygt 40 procent av biståndet 2016 kapas.

?Det kan säkert ligga någonstans i det häradet. Men regeringen har inte fattat något beslut utan vi tittar på olika möjligheter för kostnadsbesparingar?, säger hon.

• nihka
    Anonym (N) skrev 2015-10-22 15:54:24 följande:
    Ja läge att kräva högre skatt av kvinnor då de lever längre. 
    Har det också med invandringen att göra?
  • Anonym (N)
    nihka skrev 2015-10-22 22:32:18 följande:
    Har det också med invandringen att göra?
    Ngn som påstått det? 
  • nihka
    Anonym (N) skrev 2015-10-22 22:40:46 följande:
    Ngn som påstått det? 
    Du kanske eftersom du drar upp höjd pensionsålder i en tråd som handlar om flyktingströmmen?
Svar på tråden Över 2000 flyktingar per dag nu, är det inte dags att stänga gränsen?