• En grön ruta

Varför har Sverigedemokraterna sådan överrepresentation av män?

I sin väljarkår, alltså. Endast 2 av 10 är kvinnor, har jag för mig. Vad tror ni det beror på?

• Svar på tråden Varför har Sverigedemokraterna sådan överrepresentation av män?
  • todo nada
    En grön ruta skrev 2015-10-12 14:53:21 följande:

Självfallet gnäller både kvinnor och män. Tyvärr är min erfarenhet att kvinnor oftare försvarar andra kvinnor som gnäller medan de tycker gnällande män är patetiska - och vice versa när det gäller mäns syn på kvinnor.

Försvarar varandras gnäll?
  • En grön ruta
    todo nada skrev 2015-10-12 15:16:15 följande:

Försvarar varandras gnäll?

Förlåt: Kvinnor reagerar starkare på mäns gnäll än på andra kvinnors gnäll, så menade jag.
  • camelCase

Det här med att män skulle vara mindre känslostyrda än kvinnor är en seglivad myt. Män som slåss med andra män som stöter på deras kvinnor pga svartsjuka, pappor som förvisar eller har ihjäl sina döttrar pga hotad heder, män som mördar fruar för att de väljer att lämna dem, män som slåss på krogen för att någon kollar snett på dem, män som slåss på fotbollsmatcher för skojs skull, män som våldtar kvinnor för, ja jag har fortfarande inte greppat varför vissa våldtar.. Osv osv.

Inte mycket rationalitet i ovan nämnda företeelser.

SDs politik och retorik vädjar till väldigt stor del till folks mest primitiva känsla av rädsla för det som är främmande och svårbegripligt. Min slutsats är att de mer känslostyrda männen ger efter för sina rädslor och väljer att tro på SDs förenklade problemställningar och lösningsförslag.

• Mandel
    Florimell skrev 2015-10-10 07:37:48 följande:
    Så valet är antingen sds kvinnofientliga politik, eller muslimers syn på kvinnor? Jag har väldigt svårt att se att det offentliga Sverige slutar arbeta för ett jämställt Sverige. Det är väl SD och KD som driver kvinnofrågorna bakåt i tiden.
    Vet inte om om det är bakåt att låta kvinnor själva bestämma vad de vill göra när de ex blivit mammor. Jag tycker inte riktigt att det är det, men alla har ju rätt att tycka olika.

I dagens samhälle är det fult att vara hemma med sina barn länge samtidigt som om man sätter dem på förskolan för tidigt så är man en dålig mamma. Det är sällan det är dåliga pappor som sätter sina barn på förskola när barnet är runt året utan bara dåliga mammor.
    De som dömer är självklart andra mammor. Det är alltid mammor som dömer vad andra mammor gör. Varför finns det inte dömande pappor i lika stor utsträckning?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Florimell
    Mandel skrev 2015-10-12 19:48:51 följande:
    Vet inte om om det är bakåt att låta kvinnor själva bestämma vad de vill göra när de ex blivit mammor. Jag tycker inte riktigt att det är det, men alla har ju rätt att tycka olika.

I dagens samhälle är det fult att vara hemma med sina barn länge samtidigt som om man sätter dem på förskolan för tidigt så är man en dålig mamma. Det är sällan det är dåliga pappor som sätter sina barn på förskola när barnet är runt året utan bara dåliga mammor.
    De som dömer är självklart andra mammor. Det är alltid mammor som dömer vad andra mammor gör. Varför finns det inte dömande pappor i lika stor utsträckning?
    Alltså... SD har så många förslag i sitt partiprogram som går emot ett jämställt samhälle. Det handlar inte om att kvinnor inte ska få välja själva.
    Abort fram till 12 veckan, när man haft till 18 tidigare.
    Dubbla vårdnadsbidraget, när det har visat sig vara en verklig kvinnofälla, för att inte tala om hur det totalt sabbat integreringen av invandrarkvinnor.
    SDs taleskvinna hävdar , precis som andra här inne, att kvinnor har mer känslomässiga instinkter och män mer logiska, vilket jag inte ens tänker bemöta.
    De vill återinföra sambeskattningen.
    De vill minska arbetet med våld i nära relationer.
    De vill avveckla anslagen till jämställdhetsarbete i skolorna och till genusvetenskapen på universiteten.

Så, nej, SD är inget parti jag skulle ta i med tång. Jag trivs i dagens samhälle där folk tar mig på allvar och inte förväntar sig att de beslut jag tar tas med en känslomässig grund. Jag behandlas som en individ. Jag delar föräldraledighet för att jag och maken vill det. Våra jobb vet att båda är småbarnsföräldrar och ingen av oss förväntas vara mer eller mindre hemma än den andra.
  • Fjonken
    todo nada skrev 2015-10-12 15:14:49 följande:

Du skrev "islamisering".

Jag googlar "islamisering" och hittar det på Wikipedia, med den tillhörande beskrivningen jag kopierade.

Nej, jag är inte orolig för att Sverige ska bli "islamiserat".

Varför har inte muslimerna blivit kristna? Det finns gott om kyrkor även i de länder där majoritet är muslimer? Eller funkar det bara tvärt om, att kristna länder med en minoritet muslimer riskerar bli tvångskonverterat..?

Fiffigt. Genom att märka ord så slapp du svara i sak. Lysande. Precis som en riktig politiker.

För mig är det helt bisarrt att vissa så helt kan bortse från problemen. Inte ens erkänna att de finns.

Ps. Utrikesfödda har en arbetslöshet på över 20% och den stiger. I den siffran finns även all arbetskraftsinvandring också så man undrar ju hur siffran ser ut för flyktingar.
  • Stolt Farsa
    Fjonken skrev 2015-10-13 07:51:28 följande:
    Fiffigt. Genom att märka ord så slapp du svara i sak. Lysande. Precis som en riktig politiker.

För mig är det helt bisarrt att vissa så helt kan bortse från problemen. Inte ens erkänna att de finns.

Ps. Utrikesfödda har en arbetslöshet på över 20% och den stiger. I den siffran finns även all arbetskraftsinvandring också så man undrar ju hur siffran ser ut för flyktingar.
    Hej Fjonken. Jag röstar inte på SD men jag respekterar att du gör det.

Vad tror du skulle hända om Stefan Löfven och Jimmie Åkesson gick ut i en gemensam presskonferens och sa något i stil med

"Nu har vi kommit överens om hur invandringen skall skötas". Vad tror du skulle hända då? Skulle Socialdemokraterna stiga eller sjunka i opinionen?
  • Fjonken
    Stolt Farsa skrev 2015-10-13 08:25:31 följande:
    Hej Fjonken. Jag röstar inte på SD men jag respekterar att du gör det.

Vad tror du skulle hända om Stefan Löfven och Jimmie Åkesson gick ut i en gemensam presskonferens och sa något i stil med

"Nu har vi kommit överens om hur invandringen skall skötas". Vad tror du skulle hända då? Skulle Socialdemokraterna stiga eller sjunka i opinionen?
    Jag röstar inte på SD. Jag är moderat, även om alla foliehattar här tror att jag ljuger... 

Vad som skulle hända? S skulle bli största partiet igen och SD skulle få svårt att klara 4%-spärren. 
  • Fjonken
    Fjonken skrev 2015-10-13 09:41:02 följande:
    Jag röstar inte på SD. Jag är moderat, även om alla foliehattar här tror att jag ljuger... 

Vad som skulle hända? S skulle bli största partiet igen och SD skulle få svårt att klara 4%-spärren. 
    Eller, jag skrev lite slarvigt. 

Jag tror att SD för en politik och står för en människosyn som inte många delar. Definitivt inte 25% som i opinionsundersökningarna nu. Men folk i Sverige ser ju att det inte fungerar med den här invandringstakten. Det blir det helt dominerande frågan och i den frågan har SD monopol på den uppenbara lösningen. 

Jag hade önskat att SD inte funnits för då hade fler partier kunna föreslå minskad invandring utan att bli kallade rasister och gud vet vad. 

Kort sagt, SD finns bara till för att de andra partierna inte lyssnar på folket och det har skapat ett vakuum som SD utnyttjar. 
  • todo nada
    Fjonken skrev 2015-10-13 07:51:28 följande:

Det är nog snarare du som beskriver luftslott. Jag var väldigt tydlig, detta är islamisering sv.m.wikipedia.org/wiki/Islamisering, vilket inte oroar mig det minsta.

För mig är det bisarrt med människor som faktiskt tror att

1)muslimerna ska ta makten

2)muslimerna avskaffar religionsfriheten i Sverige.

3)tvångskonvertering påtvingad svenskafolket.

4) sharialagar instiftas.

PS: Det går åt rätt håll. www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddelanden/Pressmeddelandeartiklar/Riket/2015-06-10-111-000-nya-jobb-under-tva-ar.html
  • Fjonken
    todo nada skrev 2015-10-13 11:24:31 följande:
    Det är nog snarare du som beskriver luftslott. Jag var väldigt tydlig, detta är islamisering sv.m.wikipedia.org/wiki/Islamisering, vilket inte oroar mig det minsta.

För mig är det bisarrt med människor som faktiskt tror att

1)muslimerna ska ta makten

2)muslimerna avskaffar religionsfriheten i Sverige.

3)tvångskonvertering påtvingad svenskafolket.

4) sharialagar instiftas.

PS: Det går åt rätt håll. www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddelanden/Pressmeddelandeartiklar/Riket/2015-06-10-111-000-nya-jobb-under-tva-ar.html
    Ok, jag tar tillbaka ordet "islamisering" då om det ska vara så svårt att förstå. Ibland undrar jag om du överhuvudtaget reflekterar över det jag skriver eller om du bara letar svaga punkter. En felsyftning där, felaktigt ordval här... 

Du struntar ju konsekvent att svara på vad vi ska göra med avseende på de faktiska problem jag tog upp och länkade till. Jag  tror jag vet varför. Du har inget svar. Du vill nog inte ens erkänna för dig själv att det finns problem. 
  • M r a u

Tja, det finns ju nån studie om att män (generellt) har svårare att känna empati för andra grupper än den egna och synnerhet om de ser dem som fienden.

• todo nada
    Fjonken skrev 2015-10-13 11:42:48 följande:

Ok, jag tar tillbaka ordet "islamisering" då om det ska vara så svårt att förstå. Ibland undrar jag om du överhuvudtaget reflekterar över det jag skriver eller om du bara letar svaga punkter. En felsyftning där, felaktigt ordval här... 

Du struntar ju konsekvent att svara på vad vi ska göra med avseende på de faktiska problem jag tog upp och länkade till. Jag  tror jag vet varför. Du har inget svar. Du vill nog inte ens erkänna för dig själv att det finns problem. 

Det handlar inte om förståelsen av ordet, det handlar om att du drar till med ett ord som inte stämmer in på situationen. Du vet nog själv att det är en benämning som används för att försöka vinkla vad som pågår till något annat. Det är flyktingar som är muslimer, inte militanta galningar som vill tvinga på oss deras religon. Det finns säkert idioter i flyktingströmmarna precis som det gör överallt i världen, alla människor är inte helgon.

Strunta i den där benämningen om du faktiskt inte tror att det pågår en riktig islamisering. Det blir att din åsikt också blir felvinklad om du nu egentligen inte tror det.

Jag har inte uppfattat någon fråga, men det är klart att jag svarar på dina eftersom du besvarar mina.
  • Fjonken
    todo nada skrev 2015-10-13 14:12:46 följande:
    Det handlar inte om förståelsen av ordet, det handlar om att du drar till med ett ord som inte stämmer in på situationen. Du vet nog själv att det är en benämning som används för att försöka vinkla vad som pågår till något annat. Det är flyktingar som är muslimer, inte militanta galningar som vill tvinga på oss deras religon. Det finns säkert idioter i flyktingströmmarna precis som det gör överallt i världen, alla människor är inte helgon.

Strunta i den där benämningen om du faktiskt inte tror att det pågår en riktig islamisering. Det blir att din åsikt också blir felvinklad om du nu egentligen inte tror det.

Jag har inte uppfattat någon fråga, men det är klart att jag svarar på dina eftersom du besvarar mina.
    Du försöker bara snacka bort dig. 

Hur ser du på problemet med radikalisering i och runt moskéer? Unga män och kvinnor som åker ner till Islamiska Staten.

Hur ser du på de s.k. "klädpoliserna" i t ex Rinkeby centrum? D.v.s. grupper av män som ser som sin uppgift att tala om för kvinnor hur de ska klä sig och hur de ska uppträda. 

Finns mycket annat som är problematiskt också men det är väl främst detta som har direkt med islam att göra. 

Att jag använde ordet islamisering delvis felaktigt var det enda du kommenterade. Väldigt lägligt. Du är bara en PK-krigare som aldrig kommer att erkänna ett enda problem. Ungefär som Bagdad Bob. 
  • todo nada
    Fjonken skrev 2015-10-13 14:30:46 följande:

Du försöker bara snacka bort dig. 

Hur ser du på problemet med radikalisering i och runt moskéer? Unga män och kvinnor som åker ner till Islamiska Staten.

Hur ser du på de s.k. "klädpoliserna" i t ex Rinkeby centrum? D.v.s. grupper av män som ser som sin uppgift att tala om för kvinnor hur de ska klä sig och hur de ska uppträda. 

Finns mycket annat som är problematiskt också men det är väl främst detta som har direkt med islam att göra. 

Att jag använde ordet islamisering delvis felaktigt var det enda du kommenterade. Väldigt lägligt. Du är bara en PK-krigare som aldrig kommer att erkänna ett enda problem. Ungefär som Bagdad Bob. 

Men snälla du, jag skrev ju klart och tydligt att jag gladeligen besvarar dina frågor eftersom du besvarar mina. Vad är det jag snackar bort?

Jag tycker det är fruktansvärt med människor som åker ner och krigar för IS, oförsvarligt är det. Radikalisering i och runt moskéer får du gärna utveckla vad du menar med, i Sverige? Överallt? Vilken typ av radikalisering menar du?

Ingen har rätt att tala om för någon annan hur de ska klä sig, och jag anser stt de män som gjort sig till självutnämnda "klädpoliser" i Rinkeby är rövhål. Precis som jag anser att män som tycker kvinnor som blir sexuellt ofredade får skylla sig själva pga tex klädsel är rövhål.
  • En grön ruta
    M r a u skrev 2015-10-13 11:55:50 följande:

Tja, det finns ju nån studie om att män (generellt) har svårare att känna empati för andra grupper än den egna och synnerhet om de ser dem som fienden.

Är inte det en social konstruktion?
  • Mandel
    Florimell skrev 2015-10-12 20:27:30 följande:
    Alltså... SD har så många förslag i sitt partiprogram som går emot ett jämställt samhälle. Det handlar inte om att kvinnor inte ska få välja själva.
    Abort fram till 12 veckan, när man haft till 18 tidigare.
    Dubbla vårdnadsbidraget, när det har visat sig vara en verklig kvinnofälla, för att inte tala om hur det totalt sabbat integreringen av invandrarkvinnor.
    SDs taleskvinna hävdar , precis som andra här inne, att kvinnor har mer känslomässiga instinkter och män mer logiska, vilket jag inte ens tänker bemöta.
    De vill återinföra sambeskattningen.
    De vill minska arbetet med våld i nära relationer.
    De vill avveckla anslagen till jämställdhetsarbete i skolorna och till genusvetenskapen på universiteten.

Så, nej, SD är inget parti jag skulle ta i med tång. Jag trivs i dagens samhälle där folk tar mig på allvar och inte förväntar sig att de beslut jag tar tas med en känslomässig grund. Jag behandlas som en individ. Jag delar föräldraledighet för att jag och maken vill det. Våra jobb vet att båda är småbarnsföräldrar och ingen av oss förväntas vara mer eller mindre hemma än den andra.
    Fast när det gäller abort är jag kluven. Med tanke på att vi räddar fler och fler foster närmre och närmre gränsen för abort så borde den gränsen kanske ses över?
    Det är väl fri abort till v12 de vill och sedan var den övre gränsen för samråd med kurator osv. går kan jag inte på rak arm.
    Jag säger inte att jag håller med dem i sak, men de är kanske inte helt ute och cyklar?
  • Florimell
    Mandel skrev 2015-10-14 17:42:52 följande:
    Fast när det gäller abort är jag kluven. Med tanke på att vi räddar fler och fler foster närmre och närmre gränsen för abort så borde den gränsen kanske ses över?
    Det är väl fri abort till v12 de vill och sedan var den övre gränsen för samråd med kurator osv. går kan jag inte på rak arm.
    Jag säger inte att jag håller med dem i sak, men de är kanske inte helt ute och cyklar?
    Majoriteten av alla aborter sker innan v12. Sedan kan man göra fostervattenprov senare, och där anser jag att man inte ska behöva trixa och fixa med en massa annan skit om det framkommer att ens foster inte kommer överleva utanför magen. Klart att man kommer få tillstånd, men att ens behöva ansöka är galet. Och, man har v22 som nedre gräns vad ett foster möjligen klarar.

Att ha 18 är rimligt anser jag, och en abort ska vara det egna valet fram tills v18, och en viktig del för mig som kvinna, att kunna göra det valet utan att behöva be om lov.
  • Florimell

Dessutom visar forskningen att antal aborter inte minskar mes sänkt aborttid, däremot att mängden "olagliga" ökar.

Svar på tråden Varför har Sverigedemokraterna sådan överrepresentation av män?