• saspet

Tidigt klimakterium vid 25 års ålder

Hej!

Jag fick höra igår att jag kommit in i tidigt klimakterium. Jag är 25 år och blev helt förkrossad. Läkaren sa även att de sett på blodprovet att jag hade väldigt dåliga äggreserver så att bli gravid med mina egna "gener" är i princip omöjligt. Mer än så har jag egentligen inte fått veta. Jag vill inte skaffa barn precis nu men definitivt inom 4-5 år.

Jag ska på träff på sjukhuset om 2 veckor för att prata med de som sköter äggdonation, kollar kvalitet på ägg osv. för att få veta mer. Där ska jag kräva att få veta mina värden på fsh och amh. Jag vill undersöka alla möjligheter att kunna spara ägg för framtida graviditeter.

Har någon gått igenom samma sak? Har ni några erfarenheter att berätta om? Är det helt omöjligt för mig att lyckas "stimulera" mina ack så dåliga ägg så att dom kan leda till befruktning?

Jag känner mig helt vilsen så skulle uppskatta lite råd från andra som gått igenom samma sak.

• Svar på tråden Tidigt klimakterium vid 25 års ålder
  • aspjg

Du gör en skadeanmälan där du beskriver dina problem och hur och när allt började. Jag tror även att du måste skicka med din journal. Jag hade uppgifter från flera år tillbaka men ja vet inte om det är några regler på det. Så jag fick domen 30% invaliditet.

Hoppas du blir lite klokare. Annars får du fråga :)

• saspet
    aspjg skrev 2015-11-18 11:06:34 följande:

Du gör en skadeanmälan där du beskriver dina problem och hur och när allt började. Jag tror även att du måste skicka med din journal. Jag hade uppgifter från flera år tillbaka men ja vet inte om det är några regler på det. Så jag fick domen 30% invaliditet.

Hoppas du blir lite klokare. Annars får du fråga :)

Hm ok! Och det var aldrig någon som ifrågasatte dig eller som hävdade att försäkringen inte täckte detta? Får jag fråga vilket försäkringsbolag du hade?

Självklart är det inte den ekomiska biten viktig i relation till ens problem, men om man kan få ersättning så är det iallafall ett litet litet plus. 
  • aspjg

Nej. Eftersom jag hade allt dokumenterat under flera år i min journal och där läkarna hade skrivit att chansen till att få biologiska barn var lika med noll så verkar försäkringsbolagets läkare hålla med. Jag har Skandia och eftersom jag var under 25 så hade jag kvar min barnförsäkring och det tror jag var positivt om man ser till beloppet.

Pengar kan ju aldrig ersätta förlusten i ett biologiskt barn men det kan underlätta många andra saker i vardagen. Nu hade ju jag den extrema turen att förhoppningsvis få ett friskt biologiskt barn oxå så det känns som jag har haft en extrem tur!

• Martin43

Hej,

Jag är en kille på 43 år som har en son på 6 år som kommit via äggdonation. Det samma som hänt dig hände min fru men läkarna trodde inte att de kunde vara problemet utan gav henne stora mängder hormoner om jag minns rätt. Det tog lång tid innan detta kom fram och då gick vi privat och sökte en äggdonator. Har idag en underbar kille på 6 år och fastän vi inte längre bor tillsammans så var nog denna tid väldigt tung för oss båda och ovissheten. Killar och tjejer känner säkert olika och jag önskar dig all lycka och hoppas du i framtiden får barn på ett eller annat sätt.

• saspet
    Martin43 skrev 2015-11-18 15:42:24 följande:

Hej,

Jag är en kille på 43 år som har en son på 6 år som kommit via äggdonation. Det samma som hänt dig hände min fru men läkarna trodde inte att de kunde vara problemet utan gav henne stora mängder hormoner om jag minns rätt. Det tog lång tid innan detta kom fram och då gick vi privat och sökte en äggdonator. Har idag en underbar kille på 6 år och fastän vi inte längre bor tillsammans så var nog denna tid väldigt tung för oss båda och ovissheten. Killar och tjejer känner säkert olika och jag önskar dig all lycka och hoppas du i framtiden får barn på ett eller annat sätt.

Tack för ditt inlägg!

Hur upplevde du att det var att skaffa barn via ÄD? Och om jag får fråga, hur upplevde din fru det och hur känner hon idag ang det? Jag förstår givetvis att er son är er till 100% men hade hon några tankar kring det i början och har de ändrats ju äldre han har blivit?
  • saspet
    aspjg skrev 2015-11-18 14:39:31 följande:

Nej. Eftersom jag hade allt dokumenterat under flera år i min journal och där läkarna hade skrivit att chansen till att få biologiska barn var lika med noll så verkar försäkringsbolagets läkare hålla med. Jag har Skandia och eftersom jag var under 25 så hade jag kvar min barnförsäkring och det tror jag var positivt om man ser till beloppet.

Pengar kan ju aldrig ersätta förlusten i ett biologiskt barn men det kan underlätta många andra saker i vardagen. Nu hade ju jag den extrema turen att förhoppningsvis få ett friskt biologiskt barn oxå så det känns som jag har haft en extrem tur!

Ok, tack för ditt svar!

Sökte du första gången innan du var 25 eller har dom kunnat visa på att det skedde innan den åldern ändå? Första gången jag sökte för utebliven mens så var jag 2 månader över 25 men anledningen till att jag väntade med att söka (trots symptom som vallningar) var för att jag ringde 1177 redan efter ett par månader utan mens, men de svarade att man måste varit utan i minst 6 mån för att få läkarbesök. 

Där är jag idag, jag har alltså passerat 25 med några månader och har därför inte länge barnförsäkring.
  • aspjg

Jag anmälde till försäkringsbolaget någon/några månader innan jag fyllde 25. Men har journal från jag var 22 tror jag. Men jag tycker du ska anmäla ändå!!

• saspet
    aspjg skrev 2015-11-18 19:15:12 följande:

Jag anmälde till försäkringsbolaget någon/några månader innan jag fyllde 25. Men har journal från jag var 22 tror jag. Men jag tycker du ska anmäla ändå!!

Ok, jag ska testa och se vad dom säger. Tack för tipset iaf!

Du har verkligen haft tur som lyckats bli gravid trots detta! Det är du så värd efter denna hemska diagnos så tidigt i livet. Jag hoppas jag någon gång har samma tur. Får jag fråga om du gjorde något speciellt som du tror gjorde att du lyckades bli gravid? Förutom att justera sköldkörteln då?
  • aspjg

Nej det ända jag gjorde var att börja äta levaxin. Håller mina tummar för att du har samma tur :)

• saspet
    aspjg skrev 2015-11-18 22:39:10 följande:

Nej det ända jag gjorde var att börja äta levaxin. Håller mina tummar för att du har samma tur :)

Tack <3 Och lycka till med graviditeten och allt där till! 

Är det ok att jag fortsätter skriva till dig om jag undrar något?
  • Martin43
    saspet skrev 2015-11-18 17:59:46 följande:
    Tack för ditt inlägg!

Hur upplevde du att det var att skaffa barn via ÄD? Och om jag får fråga, hur upplevde din fru det och hur känner hon idag ang det? Jag förstår givetvis att er son är er till 100% men hade hon några tankar kring det i början och har de ändrats ju äldre han har blivit?
    Vad jag känner och min fru är lite svårt att förklara. Hur det känns för henne idag har jag svårt att svara på och vi har berättat detta enkelt för killen och vi har alltid varit öppna med det så det tror jag är bra för alla. Det är säkert en väldigt känslosam sak för en kvinna men det gäller även mannen. Det som i mitt fall varit värst var när jag skulle vara med för där hade de nog inte tänkt på att killar också har känslor. Tyvärr blev det väldigt dåligt skött och jag hade nog hoppats att man hade gjort det lite annorlunda som en naturlig del så gott det nu går men kvinnan fick inte alls vara med och jag kände en stor stress över hela grejen och så ska de verkligen inte vara. Att försöka få barn ska vara en gemensam sak. De hela berodde delvis på att företaget hade just flyttat och dörrar gick inte att låsa osv. men de kan nog bara vara jag som är känslig :) Vår son är underbar och ju bättre relation man har fungerar säkert detta bättre också....
  • aspjg
    saspet skrev 2015-11-18 22:41:42 följande:

Tack <3 Och lycka till med graviditeten och allt där till! 

Är det ok att jag fortsätter skriva till dig om jag undrar något?

Absolut :)
  • TJ

Nähä och varför kan du inte skaffa barn vid 25 års ålder?? Är du bättre än oss som skaffar barn vid 25 års ålder för det är sååååå viktigt att etablera en karriär först och sen när du vid 29-30 ska skaffa barn är det ändå inget i din livssituation som har förändrats.

Jag är 25 år, jag har barn, jag känner mig inte mer annorlunda nu mot när jag var 20 så det är fullkomligt omöjligt att det är nån större skillnad om ens någon mellan 25 och 30. Och från 30 (eller 29) är det plötsligt socialt accepterat att skaffa barn trots att man mer eller mindre är samma person som när man var 25.

• klariis
    TJ skrev 2016-12-16 22:58:56 följande:

Nähä och varför kan du inte skaffa barn vid 25 års ålder?? Är du bättre än oss som skaffar barn vid 25 års ålder för det är sååååå viktigt att etablera en karriär först och sen när du vid 29-30 ska skaffa barn är det ändå inget i din livssituation som har förändrats.

Jag är 25 år, jag har barn, jag känner mig inte mer annorlunda nu mot när jag var 20 så det är fullkomligt omöjligt att det är nån större skillnad om ens någon mellan 25 och 30. Och från 30 (eller 29) är det plötsligt socialt accepterat att skaffa barn trots att man mer eller mindre är samma person som när man var 25.

Har du skrivit i fel tråd eller? För du verkar inte läst igenom den iallafall.

Ts. Hur har det gått för dig?

Jag var i samma situation dock fick jag veta det på min 27års dag. Men blev gravid spontant jag med precis innan ÄD efter 3 års försök. Så hoppet finns iallafall med lågt AMH. Jag vet att denna tråd är över ett år gamal, men jag fick tips om D-vitamin för just AMH värdet skulle bli bättre och mitt blev bättre vilket antagligen visar att AMH inte är så mkt att lite på i slutändan, äggreserven borde ju se likadan ut, men man vet aldrig!
Svar på tråden Tidigt klimakterium vid 25 års ålder