• Samunotis

Hundrasen Shetland Sheepdog?

Hur är hundrasen Shetland Sheepdog,
    någon som har den rasen och kan berätta lite om den?

• Svar på tråden Hundrasen Shetland Sheepdog?
  • Aniiee

Jag har en sheltie. Det är enligt mig en av de bästa raserna man kan ha, speciellt som nybörjare. Det föds upp två "sorter", en för den ursprungliga vallegenskapen, en andra som avlas på hundarnas lojalitet, sällskaplighet och lugn, som sällskapshund. Ska man inte valla med sin hund så köper man en sällskaps. Själv har jag en vall som jag ibland vallar med.

De är klipska, lekfulla, lugna, läraktiga och kan vara lite skälliga (man kan lära de att vara tysta. Lovar) De är valliga, dock, även sällskapsvarianten om än mycket mindre, så de har en tendens att gå runt en del i huset och "kolla läget", om familjen är på olika ställen. På det viset kan de verka lite egensinniga, men de är inte riktigt det. De ligger en stund hos en person, sen, när de känner att de behövs så går de till nästa. Men de är lojala och går inte gärna till främlingar eller låter husse/matte gå för långt ifrån på promenader. Kommer man för långt ifrån blir det fart på hunden för att hinna ikapp.

Shelties passar även bra till alla "hjärngympor". Vall, agility, drag (på sin nivå, de är rätt starka, fast små, så de kan inte direkt dra en pulka med en unge i), spår, rallylydnad..... allt går. De älskar även att ligga och slappa i soffan =P

De har bra storlek, går att lyfta om det behövs, men de är robusta. Mycket hund i liten kropp. Och en massa päls, men man ska inte överdriva pälsvård på de, för då förstör man skyddet de har mot väder och vind. Borsta nån gång i veckan räcker, bad vid behov.

All in all, en perfekt förstahund. Enligt mig. Som haft två, och en hög andra raser...

(Bild tagen av familjens då 4-åring =P)

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Samunotis
    Aniiee skrev 2015-10-11 16:09:45 följande:

Jag har en sheltie. Det är enligt mig en av de bästa raserna man kan ha, speciellt som nybörjare. Det föds upp två "sorter", en för den ursprungliga vallegenskapen, en andra som avlas på hundarnas lojalitet, sällskaplighet och lugn, som sällskapshund. Ska man inte valla med sin hund så köper man en sällskaps. Själv har jag en vall som jag ibland vallar med.

De är klipska, lekfulla, lugna, läraktiga och kan vara lite skälliga (man kan lära de att vara tysta. Lovar) De är valliga, dock, även sällskapsvarianten om än mycket mindre, så de har en tendens att gå runt en del i huset och "kolla läget", om familjen är på olika ställen. På det viset kan de verka lite egensinniga, men de är inte riktigt det. De ligger en stund hos en person, sen, när de känner att de behövs så går de till nästa. Men de är lojala och går inte gärna till främlingar eller låter husse/matte gå för långt ifrån på promenader. Kommer man för långt ifrån blir det fart på hunden för att hinna ikapp.

Shelties passar även bra till alla "hjärngympor". Vall, agility, drag (på sin nivå, de är rätt starka, fast små, så de kan inte direkt dra en pulka med en unge i), spår, rallylydnad..... allt går. De älskar även att ligga och slappa i soffan =P

De har bra storlek, går att lyfta om det behövs, men de är robusta. Mycket hund i liten kropp. Och en massa päls, men man ska inte överdriva pälsvård på de, för då förstör man skyddet de har mot väder och vind. Borsta nån gång i veckan räcker, bad vid behov.

All in all, en perfekt förstahund. Enligt mig. Som haft två, och en hög andra raser...

Tack för ditt svar!

Fäller den rasen inte mycket päls då man inte borstar pälsen mer än någon gång i veckan och bli rden inte tovig då?

• Aniiee
    Samunotis skrev 2015-10-11 18:49:33 följande:
    Tack för ditt svar!

Fäller den rasen inte mycket päls då man inte borstar pälsen mer än någon gång i veckan och bli rden inte tovig då?
    Nej, jag kan nog inte säga att de fäller särskilt mycket. Min korthåriga blandis fäller mer än min sheltie, min samojed och brorsan spaniel tillsammans. Undantaget på våren, när det fälls en del vinterpäls. Det blir inte så mycket tovor om man låter pälsen vara ifred från bad och hundschampoo och så (så pälsens naturliga skydd inte förstörs) Det är bara vissa ställen som blir toviga efter ett tag. Bakom öronen, hasorna, ibland armhålorna. Jag brukar ta det ev tuvorna och en genomborstning av pälsen var 10e dag ungefär, men det är mer för bonding med hunden än för pälsvård. Tar man klorna samtidigt så räcker det utmärkt med de tio minuterna i hundvård på en-två veckor (som sagt, var 10e dag)

Och så klart, om hunden blir skitig kan det behövas borstas lite extra. Bada shelties ska man bara göra i "nödfall" i princip. Utom på sommaren. Då får hon bada så mycket hon vill, i sjön.
  • Deceree1
    Aniiee skrev 2015-10-11 16:09:45 följande:

Gud så underbart söt :)
  • enola

Shelties är helt underbara! Smarta och roliga att ha att göra med men inte alls så krävande som till exempel en border collie. Lagom storlek och jättemysiga i största allmänhet Hjärta

• Aniiee
    Deceree1 skrev 2015-10-11 19:15:09 följande:
    Gud så underbart söt :)
    Visst är hon =P
  • Mmy

Jag är inne på min andra sheltie nu. Hon är speciell, hon jag har nu och är rädd för lite allt möjligt. Tror dock det är hennes personlighet mer än rasens.

• Aniiee
    Mmy skrev 2015-10-11 22:26:43 följande:

Jag är inne på min andra sheltie nu. Hon är speciell, hon jag har nu och är rädd för lite allt möjligt. Tror dock det är hennes personlighet mer än rasens.

Shelties är försiktiga i regel, men oftast inte direkt rädda. Så kalla det individuellt förstärkt drag av rasegenskap.
Svar på tråden Hundrasen Shetland Sheepdog?