• nilliz85

lån med betalningsanmärkning

Hej jag och min sambo funderar över att köpa bostad. Vi har båda betalningsanmärkning och vi har sett att detta inte längre är ett hinder om man ska låna till bostad.

Jag undrar hur mycket skiljer det sig i kostnader mellan ett lån hos tex bluestep och dom "vanliga bankerna" tex Nordea?

Säg att lägenheten kostar exempelvis 2 miljoner. Tycker det är svårt att jämföra

Tacksam för svar

• Svar på tråden lån med betalningsanmärkning
  • Hummeldummel

Det lättaste är ju att ni går ut och jämför. Bankerna har ju beräkningssnurror på sina hemsidor.

Men det viktigaste är ju att ni har kontantinsats och om det är villa pengar till lagfart och pantbrev :)

• Eleonor01

Det skiljer sjukt mycket!!! Flera procent! 1 % på 2 mille e 20 000kr på ett år.....

• nilliz85

Nej det är inget hinder i sig. Finns många ställen som erbjuder bostadslån även till dom med betalningsanmärkning. Blir dock ofta dyrare då dessa kanske har lite högre ränta. Försöker bara lista ut hur stor skillnad det faktiskt är. Lånar till lägenhet..

• snedtak

Vill du låna 2 miljoner är räntan i Bluesteps automatiska verktyg 4.35%, där man tydligen kan få ränta i spannet 4.35-8% beroende på sin situation. Får du den lägsta räntan blir in månadskostnad för lånet:
    8 761 kr/mån

Får du den högsta räntan blir månadskostnaden för lånet:
    13 966 kr/mån

www.bluestep.se/lana/bluestep-lanet/content/vad-kostar-lanet

Har ni 0 kr i insats och lägenheten kostar 2 miljoner? eller ska ni låna 2 miljoner?
    På vanliga banker får man endast 85% av bostadens värde i bolån, resten är blancolån men det lär ni inte få med anmärkning. Ett bottenlån på 2 miljoner på Nordea kostar enligt deras kalkylator:
    6 438 kr/månad 

www.nordea.se/privat/lan/boende/bokalkyl.html

• Kapitalismen

4.35% är MINIMUM på bluestep om man har betalningsanmärkningar? Det ska ju till en speciell typ av idiot för att låna till ens den räntan med dagens reporänta, för att inte nämna att de flesta troligen får en betydligt högre ränta än så. Ovanpå det betalar man ju ytterligare 4% ränta det första året..jisses

Svar på tråden lån med betalningsanmärkning