• chalalaeerik

    hallucinationer/svår sömnparalys

    Den här tråden kanske kommer bli lite lång, men jag letar efter personer som upplever samma sak som mig. Ska försöka beskriva de så kort som möjligt:

    Jag är en tjej på 19 år, jag lever ett ganska så normalt liv och bor ihop med min sambo.

    Det jag vill komma till är att jag lider av svår sömnparalys och hallucinationer. Nej jag är inte galen utan det här händer bara när jag ska sova eller när jag får feber. Sömnparalys (sök på Wikipedia för info) får jag ungefär varran natt och det jag ser då skrämmer mig. Ibland har jag ögonen stängda och då hör jag röster i rummet och ljud samt att det brukar va en katt som går på mig eller någon som bara sitter brevid mig i sängen. när jag har ögonen öppna ser jag skuggor och även en person som ofta står i hörnet mittemot sängen. Det är väldigt obehagligt men jag vet också att det inte är verkligt. När jag har feber (som inträffar rätt ofta) så är det ungefär samma sak. Fast då kan jag inte kontrollera vad jag gör eller säger. Min mamma berättar att jag pratar om helt olika saker och Ingenting hänger ihop. Jag får olika syner och brukar låsa in mig på rummet. En gång låste jag in mig i 24 timmar på rummet då jag var övertygad om att USA skulle bomba mitt hus. Sist min pojkvän sov hos mig så vaknade jag mitt i natten och såg hur hans arm förvandlades till en orm och sedan en pistol. Jag är ioförsig van med allt det här och jag vet att inget är äkta. Jag har lidit av det här så länge jag kan minnas. Finns det nån där ute som har samma problem? Eller som vart med om de en enstaka gång? Skulle vilja veta hur det är för andra.

  • Svar på tråden hallucinationer/svår sömnparalys
  • Jordgubb90

    Hej

    Japp jag lider också av sömnparalyser. Mest när jag är inne i stressiga perioder i mitt liv. Men även ibland annars. Jag drömmer att det kommer en skugga av en människa emot mig och jag kan inte annat än att ligga stilla och se vad den tänker göra med mig. Jag brukar be min sambo tända lampan (tror jag, han säger att jag inte gör det) och inte förrän lampan är tänd försvinner dom. Ibland är det saker som kryper på mig och ibland i taket påväg ner till mig. Ibland sitter en "häxa" på mig och försöker strypa mig. Mitt förslag till dig är att ha kolsvart i rummet så inga skuggor eller konturer av någonting syns. Har jag exempelvis en morgonrock hänger på en krok så börjar den alltid leva och bli något annat på natten. I mitt sovrum hänger INGET på väggarna. Inte ens tavlor. :)

  • Anonym (hm)
    chalalaeerik skrev 2015-10-12 12:41:53 följande:

    En gång låste jag in mig i 24 timmar på rummet då jag var övertygad om att USA skulle bomba mitt hus.


    Jag har varit med om sömnparalys ett par enstaka gånger och känner igen en del av det du beskriver. Men jag tänker att om du låste in dig i ett dygn för att du trodde att USA skulle bomba ditt hus, då är det ju nåt mer än bara sömnparalys?? Hallucinationer och vanföreställningar även som vaken.


  • Anonym (Svart magi)

    Svart magi eller liknande. Jag har själv lidit av sömnparalyser. Mycket skrämmande. Jag har även haft känsel- röst - och synhallucinationer. Vissa perioder helt utan. Kontakta inte psykiatrin ifall det inte är i absoluta nödfall. Du kan komma att anses vara olämpligt som mamma i framtiden i så fall.

  • chalalaeerik
    Anonym (hm) skrev 2015-10-12 13:27:00 följande:

    Jag har varit med om sömnparalys ett par enstaka gånger och känner igen en del av det du beskriver. Men jag tänker att om du låste in dig i ett dygn för att du trodde att USA skulle bomba ditt hus, då är det ju nåt mer än bara sömnparalys?? Hallucinationer och vanföreställningar även som vaken.


    Detta inträffade när jag hade 40 graders feber och lugninflammation
  • Vestra

    Usch ja, har haft sömnparalyser så länge jag kan minnas. Min pappa har det också. Tror att min 4 åring också har det.
    Jag vet faktiskt inte om jag tittar eller inte ibland. Men när jag vaknar ur det så tar det ett tag innan jag vågar öppna ögonen igen.

    Har lärt mig hantera det ganska bra de senare åren, och ibland lyckas man få det ganska så häftigt. Bara man är medveten om att man befinner sig i just en sömnparalys så kan man "styra" den ganska bra.


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden hallucinationer/svår sömnparalys