Dina bästa veganrecept!
Hej!
Jag vill gärna övergå till att bli vegan. Jag äter mer och mer vegan- och vegetarisk kost. Men jag tycker att det är svårt att få till bra mat som är god och näringsmässigt fullvärdig. Dessutom får det gärna vara mat som barnen kan/vill äta. (De äter kött i skolan.)
Det är så mycket enklare att ta till rätter som jag alltid har ätit och som jag lätt svänger ihop utan recept. Jag vill lära mig att laga vegansk mat som är god, näringsriktig och ändå inte alltför tidskrävande.
Det jag har mest problem med är:
-Protein. Jag vill helst inte äta soja. Det har ju framkommit att soja är direkt hälsofarligt. Även icke GMO-soja. Hur får man då i sig fullvärdigt protein? Många veganrecept verkar bygga på just sojaprodukter.
-Fett. Det är svårt att ersätta smör. Margarin äter jag inte. Jag har alltid tyckt att det är viktigt att äta naturlig mat. Margarin är väldigt processat. Olja i flaska är inte heller så bra som man tidigare trott. Så fort oljan pressats ur råvaran så startar oxideringen. Oxiderad mat skapar inflammationer i kroppen som sedan leder till sjukdomar. Kokosolja äter jag däremot gärna. Men kan man ersätta fettet med kokosolja i all mat/bakning? Nötter och avokado tex innehåller också bra fetter. Men det kan man ju inte använda till bakning.
-För att göra allt lite mer komplicerat så försöker jag även undvika gluten så gott det går.
Det jag är intresserad av är alltså i första hand glutenfri, sojafri vegankost. Men framför allt riktigt bra veganrecept.
Har du några tips eller recept?