• LängtaBaby2013

Kan ettåringar ha mardrömmar?

Hej! Jag har en dotter på snart 15 månader och den senaste veckan har hon börjat med något som verkar som mardrömmar. Ca en timme efter att hon somnat på kvällen vaknar hon och sitter och stortjuter i sängen. Jag tar upp henne i famnen och gungar henne lite nedan jag sjunger lite men det känns som det inte alls hjälper. Hon är helt otröstlig. Efter kanske 5 minuter slutar hon helt plötsligt och jäspar stort och då kan jag lägga henne i sängen igen och hon somnar om. Vad kan detta vara? Mardrömmar? Nattskräck? När jag läst på om mardrömmar och nattskräck så står det att det oftast börjar när barnet är 3-4 år. Känner någon igen detta? Hur länge höll det på?

Jag blir så olycklig och det känns så hemskt när hon gråter så mycket.

• Svar på tråden Kan ettåringar ha mardrömmar?
  • MadMe

Min kusin hade nattskräck från ca den åldern till ca 4-5 år. Han är idag 8 så när de avtog är lite höftat men minns att de gick från hysteriskt panikskrik/gråt till gråt och att gråten ändrades/minskades till att mer gå i sömnen sista åren. Bli inte rädd (känns skitläskigt och frustrerande att inte kunna göra nått), trösta försiktigt utan att väcka och somna om med vetskapen att barnet inte minns nått och sover tryggt. Bra nattrutiner ÄR extremt relevant och lindrar mycket. Fanns mer som lindrar men de har jag tappat...

Lycka till och styrkekramar.

• LängtaBaby2013

Tack för svaret. Det som gör att jag tvivlar på nattskräck är att jag läste att det är vanligast när barnet sovit ca 6 timmar, inte en timme. Men knappast kan det ju vara något farligt, hon är hu helt normal på dagarna och förutom gråten verkar det inte vara nåt fel på natten heller.

• MadMe

Minns att kusinens mamma hade panik tills även BVC bekräfta att det var nattskräck hon förklarade, men bra att du känner dig lugn då det som sagt är helt ofarligt :)

Vad jag minns från när han var liten hände de inte bara efter 6 h sömn för honom heller då jag såg många av hans gråtattacker. (Sover farligt tungt på kvällarna och sov sällan över) Även fast de var VÄRST mitt i natten. När han var äldre och somna i tex soffan och vi skulle flytta över honom kunde han springa in i köket och gråta/sura. Då var de bara att ignorera till han gick och la sig någonstans eller lugna sig tillräckligt för att vi skulle kunna hjälpa honom.

• LFF
    LängtaBaby2013 skrev 2015-10-12 22:26:02 följande:

Tack för svaret. Det som gör att jag tvivlar på nattskräck är att jag läste att det är vanligast när barnet sovit ca 6 timmar, inte en timme. Men knappast kan det ju vara något farligt, hon är hu helt normal på dagarna och förutom gråten verkar det inte vara nåt fel på natten heller.

Då jag för tillfället har en liten nattvrålare på 2 så har jag läst om nattskräck och mardrömmar. Jag skulle tippa på nattskräck ändå om det är ungefär samma tid varje kväll. Den information jag hittat så har det varit att det sker ett par timmar efter insomnandet, efter det att första sovcykeln är över, som det händer. I vårt fall har vi inte hittat någon form av gemensam nämnare mellan de nätter han vrålar och de nätter han sover gott. Vrålen kommer allt från kl 2330 till 0400, så gott som aldrig samma tid, så i vårt fall tror jag det handlar om mardrömmar.
Svar på tråden Kan ettåringar ha mardrömmar?