• Anonym (Orolig)

Vi får inte glömma våra egna!

Ja, jag vet att jag förmodligen kommer att bli kallad rasist .  Ordet rasist har ju tyvärr blivit så missbrukat och så felaktigt använt att det blivit så gott som fullständigt urholkat.  Uttrycker man minsta lilla oro över hur Sverige ska klara flyktingströmmen, eller uttrycker någon åsikt om Sveriges flyktingpolitik, ja då är man givetvis rasist och röstar utan tvekan på SD. Och gud förbjude att man ilsknar till över ev. brott som begås, om de begås av någon person med utländsk härkomst! Då är man nämligen en klockren rasist i vissa fanatikers ögon.

Nåja, jag är inte rasist och röstar inte på SD. Men det tänker jag inte ödsla någon tid på att övertyga er om. Om ni har bestämt er för att jag är rasist så kommer det ändå inte spela någon roll vad jag säger.  Det är ju nämligen så som fanatiker fungerar.

Mitt i diskussionen och oron över hur Sverige ska klara flyktingströmmen så tycker jag att våra svenska medborgare ?försvinner och glöms bort?

Jag orolig över hur situationen ser ut idag. För flyktingarna, och för de svenska medborgarna. Jag vill hjälpa! Särskilt barnen får ju hjärtat att blöda extra mycket, och om jag kunde så skulle jag hjälpa dem allihop. Inte bara dem som har lyckats ta sig hit, utan alla barn som lider i världen.  Även våra ?svenska? barn (och med det menar jag barn med svenskt medborgarskap, oavsett ev. ursprung). Men det kan jag inte.

Dock gör jag vad jag kan genom ideellt arbete, och månatliga donationer till SOS barnbyar och Bris. Vilket ju är långt ifrån tillräckligt, med dessvärre det enda jag kan göra just nu.

Jag tycker inte att hjälpen som flyktingarna får när de kommer hit är ens i närheten av tillräcklig, men inser samtidigt att de flesta kommuner gör allt vad de kan. Men de går redan på knäna och det finns inte tillräckligt med resurser.

Flyktingarna som kommer hit behöver ha vård, både fysiskt och psykiskt. Vi har redan brist på vårdpersonal och kan knappt hjälpa de som redan är här. Psykologer och kuratorer råder det också brist på. Undersökningar visar att ?svenska ? barn och ungdomar mår fruktansvärt dåligt och nästan  ett barn i veckan begår självmord. Vi har inte resurser nog att hjälpa dem! Hur ska vi ha resurser nog att hjälpa tusentals flyktingar!?

I skolorna råder en förtvivlad brist på lärare.  Vi har inte lärare nog att undervisa våra barn. Vem ska ge flyktingbarnen den undervisning som de har rätt till!?

Min 70-åriga mamma har bott i Sverige hela sitt liv, hon har arbetat från 13 års ålder tills hennes kropp inte orkade längre när hon var 63 år. Hon är laglydig, ärlig och har alltid betalat skatt. Hon är nu en av våra ?fattig-pensionärer? och har inte råd att gå till tandläkaren eftersom hennes pension inte räcker till. 
    Jag måste erkänna att när jag hörde om hur ?papperslösa? får fri tandvård i Sverige så blev jag en aning frustrerad.  Min mamma ?och många med henne ? är i stort behov av fri tandvård! Om Sverige inte har råd att ge våra pensionärer det, hur har de då råd att ge flyktingarna det!?

Att läsa om hur hemlösa personer nekas mat vid utskänkningsställen för att maten är ?till för flyktingarna?, ja det får också hjärtat att brista.

Att ställa krav på de människor som kommer hit är inte rasistiskt. Det är att hjälpa!

Ja, människor behöver hjälp. Men de förtjänar BRA hjälp. Hjälp kan inte bara handla om kvantitet, det måste också ? och kanske framförallt ? handla om kvalitet!  

Och mitt i allt detta får vi inte glömma våra egna!

• Svar på tråden Vi får inte glömma våra egna!
  • Anonym (samhället faller ihop)
    Anonym (O) skrev 2015-10-17 15:14:14 följande:
    Sparkar på dom som ligger?

Det är väl i så fall de som utnyttjar sina föräldrar och sedan inte kan ge hjälp tillbaka, som sparkar på de som ligger.

Sedan förstår jag inte var asylsökande kom in i bilden, var skriver jag något om det?
    Du sparkar på de som ligger eller våra egna eller vad man ska kalla det. Sedan skriver du utnyttja sina föräldrar? läs va du skriver känns som du vrider på sant och dennes mening i sina ord. Har du tänkt dig tanken att sant kanske vill vara förälder och gillar sina barnbarn lika som sina barn. Ska Sverige helt tappa fotfästet för de som bryr sig om sina egna, nära och kära?. Läser man mellan raderna så känns det som du vill något annat med dina ord, varför skriver eller läser du denna tråd?.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Linn) skrev 2015-10-14 23:12:30 följande:

Tänk om alla dessa som klagar på att "våra egna" inte får nån hjälp faktiskt satte igång och gjorde något för dessa, tog med en pensionär på promenad, hjälpte en hemlös eller vad som helst. Men det gör man inte, istället klagar man på vad flyktingarna får. Trots allt är det ju minst sagt jävligt många som klagar på att våra egna är så försummade men knappt någon lyfter ett finger mer än att gnälla. Hade folk hjälp hemlösa genom att skänka pengar, ta emot och jobba frivilligt som många gör för flyktingarna hade det inte funnits några hemlösa. Tyvärr vill man bara klaga och gnälla. Hemlösa och utsatta svenskar har funnits alla år utan att man brytt sig särskilt mycket, men endast nu tas de upp men bara som motvikt till flyktingarna.

Ja, jag håller med dig! Jag önskar också att fler människor gjorde något för "våra egna".  Men tyvärr så är det inte så.
    Jag menar på inget sätt att inte flyktingar också behöver hjälp, tvärtom!

Själv gör jag vad jag kan för att hjälpa så många som möjligt, både när det gäller flyktingar och våra egna medborgare.

Dock är det så som jag skrev i mitt inlägg att jag ibland oroar mig över HUR vi ska ha möjlighet och resurser nog att hjälpa alla flyktingar, när vi faktiskt inte har möjlighet och resurser nog att hjälpa våra egna medborgare.

Att jag oroar mig för detta innebär inte på något vis att jag bryr mig mindre om flyktingarna. Allt är inte svart eller vitt.
  • Anonym (Orolig)
    Nerfherder skrev 2015-10-15 07:37:50 följande:

Jag är inte... men...

Du är inte vad?
  • Anonym (Orolig)

Det har kommit in väldigt mycket svar i tråden sedan jag var här sist. Tyvärr hinner jag inte läsa alla, så om jag missar att svara på något får ni ursäkta mig.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Linda) skrev 2015-10-15 20:03:22 följande:
    Två saker; du ägnar alldeles för mycket tid att förklara dig själv som antirasist för att du ska vara trovärdig. Om du dessutom tror att "de flesta kommuner gör vad de kan..." så är du både illa påläst och arrogant. Problemet är inte att vi inte KAN hjälpa, problemet är att det är en hel del som inte VILL hjälpa.

/Linda
    Och där kom det! 

Nr 1. Du vet ingenting om mig. Ändå har du fördomar om mig. Vad säger det om dig?

Nr 2. Det jag skriver baserar jag på det jag själv sett när jag arbetat ideellt både med flyktingar och med "svenskar".

Nr 3. Naturligtvis KAN och SKA vi hjälpa! Det är självklart! Och ingenstans har jag sagt något annat.  Men ingen människa, inget land kan hjälpa precis alla.
    Om man försöker göra det så blir det snarare tvärtom, nämligen att man stjälper istället för att hjälpa.

Vi kan ta en liknelse (den är inte den bästa, men ger ändå en visning om hur jag menar); På tv just kan man numera se ganska många program om djur.
    I flera av dessa har det ibland tagits upp hur vissa människor försöker att själva ta hand om t.ex hemlösa katter. De gör det i största välmening och för att de bryr sig om katterna. Men det går dem ur händerna och resultatet blir ett hus fullt av undernärda och vanvårdade katter som lider. Det som var menat som hjälp blir istället djurplågeri.

Ja, jag vet som sagt att liknelsen inte är den bästa. Men det visar ungefär hur jag är rädd att situationen ska sluta för flyktingarna, och för de svenska medborgarna.

Jag vill absolut inte sluta hjälpa flyktingar, inte på något sätt! Sverige behöver invandringen. 

Vi går snart in i väggen, Sverige är på väg in i en stor flyktingkris. Stefan Löfven trummar på som vanligt och tar inte detta på största allvar, Löfven med miljöpartiet och vänstern anklagar i stället för att svara på frågor om kostnader och all problematik Sverige står inför.

Sverigedemokraterna är inte längre ensamma att ifrågasätta flyktingpolitiken, Kristdemokraterna och Moderaterna har närmat sig inte mycket men några steg i samma riktning har de tagit. En intressant artikel hur nära kirs och att gå i väggen vi är allt fler röster gör sig hörda.

Oavsett parti man röstar på, nu väljer jag bort miljöpartiet och vänsterpartiet så finns det stora grupper inom partierna som är emot de stora flyktingmottagande Sverige står för.

En intressant artikel:

www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/lat-inte-sverige-ga-in-i-vaggen/

• Anonym (AnNickonym)

Själv känner jag att möjligheten för mig att påverka något (vare sig att hjälpa "egna" och/eller "andra") inte längre existerar.

Därför hoppas jag att de som kraftfullt försvarar dagens invandringspolitik kommer att visa sig ha rätt (jag är ju i grunden för en generös invanringspolitik, under förutsättning att den genomförs på ett ansvarsfullt sätt, dvs helt motsatt till vad som sker nu).

Jag kommer därför vid nästa val, för första gången i mitt långa liv, att strunta i att rösta och acceptera verkligheten så som den kommer att bli - och anpassa mig därefter så gott det går. Det får bli som det blir.

(Och kom inte och säga att jag ska rösta på SD, för de står så långt ifrån mig i övriga frågor att det aldrig kan komma ifråga. Bara att Åkesson på allvar skulle tänka sig att gå ur EU medför att jag inte kan lägga min röst på honom - för att inte tala om flera av partföreträdarnas beteenden).

Anonym (AnNickonym) skrev 2015-10-19 12:52:55 följande:

Själv känner jag att möjligheten för mig att påverka något (vare sig att hjälpa "egna" och/eller "andra") inte längre existerar.

Därför hoppas jag att de som kraftfullt försvarar dagens invandringspolitik kommer att visa sig ha rätt (jag är ju i grunden för en generös invanringspolitik, under förutsättning att den genomförs på ett ansvarsfullt sätt, dvs helt motsatt till vad som sker nu).

Jag kommer därför vid nästa val, för första gången i mitt långa liv, att strunta i att rösta och acceptera verkligheten så som den kommer att bli - och anpassa mig därefter så gott det går. Det får bli som det blir.

(Och kom inte och säga att jag ska rösta på SD, för de står så långt ifrån mig i övriga frågor att det aldrig kan komma ifråga. Bara att Åkesson på allvar skulle tänka sig att gå ur EU medför att jag inte kan lägga min röst på honom - för att inte tala om flera av partföreträdarnas beteenden).

Förstår ditt resonemang och accepterar att du väljer att inte lägga din röst på ett parti, det finns knappt några partiledare som vågar sticka ut och visa vart skåpet ska stå. Fegheten lyser igenom och våra egna får stå som vanligt och bara se på. Givetvis ska man hjälpa andra men flyktingpolitiken har spårat ur till den grad att vi har en krissituation och snart ett ekonomiskt haveri och alla blir drabbade våra egna och de som behöver hjälp i framtiden.

Jag anser dock att man borde bjuda in SD för samtal, när det gäller flyktingpolitiken, EU frågan och andra frågor, moderaterna och KD kan stå för den inbjudan oavsett vad Centerpartiet säger. Annars fortsätter den farliga politik som Sverige står för och allt fler kommer att välja att lägga sin röst på SD. Finns inget alternativ för många som ser hopplösheten i dagens politik och den situation Sverige har hamnat i.

Har hellre sd i en regering än miljöpartiet och vänstern.

Återigen när vi inte ens kan hjälpa våra egna hur ska vi då kunna hjälpa andra.
  • Anonym (AnNickonym)
    Anonym (samhället faller ihop) skrev 2015-10-19 13:25:35 följande:

Förstår ditt resonemang och accepterar att du väljer att inte lägga din röst på ett parti, det finns knappt några partiledare som vågar sticka ut och visa vart skåpet ska stå. Fegheten lyser igenom och våra egna får stå som vanligt och bara se på. Givetvis ska man hjälpa andra men flyktingpolitiken har spårat ur till den grad att vi har en krissituation och snart ett ekonomiskt haveri och alla blir drabbade våra egna och de som behöver hjälp i framtiden.

Jag anser dock att man borde bjuda in SD för samtal, när det gäller flyktingpolitiken, EU frågan och andra frågor, moderaterna och KD kan stå för den inbjudan oavsett vad Centerpartiet säger. Annars fortsätter den farliga politik som Sverige står för och allt fler kommer att välja att lägga sin röst på SD. Finns inget alternativ för många som ser hopplösheten i dagens politik och den situation Sverige har hamnat i.

Har hellre sd i en regering än miljöpartiet och vänstern.

Återigen när vi inte ens kan hjälpa våra egna hur ska vi då kunna hjälpa andra.

Att sd bjuds in till samtal har jag inget emot. Det kan nog vara bra för det partiet att få övning i och erfarenhet av hur det är att förhandla samt att ge och ta och kompromissa, vilket kan behövas eftersom de ändå företräder ett stort antal väljare.
    Anonym (AnNickonym) skrev 2015-10-19 14:45:58 följande:
    Att sd bjuds in till samtal har jag inget emot. Det kan nog vara bra för det partiet att få övning i och erfarenhet av hur det är att förhandla samt att ge och ta och kompromissa, vilket kan behövas eftersom de ändå företräder ett stort antal väljare.
    Håller med dig på alla sätt och vis, och i denna stora kris kan det även vara bra för andra partier. Det visar att man vill göra något åt denna kris situation som regeringen med vänsterpartiet har skapat för Sverige och deras skattebetalare.
  • Anonym (första land)

Då var det dags att återigen bevisa att som svensk är du skit medans nyinkommna skall ha det som du jobbar för.

Flyktingar får förstahandskontrakt framför svenskar som står i kö i Solna
    ----------------------

? Det kan säkert vara jäkligt stötande att de bara glider förbi kön. Men tycker vi i Sverige att man ska ta emot flyktingar så ska de ju bo någonstans. De kan ju inte stå i någon 15-årig bostadskö, säger Magnus Nilsson.

Vad säger du till en ung Solnabo som kanske stått 20 år i bostadskö?

? Ja, vad säger jag? Att det här är en konsekvens av att vi har en generös flyktingpolitik. Problemet är ju att flyktingar måste bo någonstans. Men där det finns jobb finns inga bostäder, och där det finns bostäder finns inga jobb.
    ---------------------------

Sedan finns det ju alltid någon idiot som säger att det är osanning utan källa så här kommer källan och även om det kommer slås undan som bevis så jtycker jag det räcker

http://www.mitti.se/flyktingar-far-forstahandskontrakt/

• micromat
    Anonym (första land) skrev 2015-10-22 08:18:19 följande:

Då var det dags att återigen bevisa att som svensk är du skit medans nyinkommna skall ha det som du jobbar för.

Flyktingar får förstahandskontrakt framför svenskar som står i kö i Solna

----------------------

? Det kan säkert vara jäkligt stötande att de bara glider förbi kön. Men tycker vi i Sverige att man ska ta emot flyktingar så ska de ju bo någonstans. De kan ju inte stå i någon 15-årig bostadskö, säger Magnus Nilsson.

Vad säger du till en ung Solnabo som kanske stått 20 år i bostadskö?

? Ja, vad säger jag? Att det här är en konsekvens av att vi har en generös flyktingpolitik. Problemet är ju att flyktingar måste bo någonstans. Men där det finns jobb finns inga bostäder, och där det finns bostäder finns inga jobb.

---------------------------

Sedan finns det ju alltid någon idiot som säger att det är osanning utan källa så här kommer källan och även om det kommer slås undan som bevis så jtycker jag det räcker

www.mitti.se/flyktingar-far-forstahandskontrakt/

Jag kan ju tycka att vi svenskar också behöver någonstans att bo..

Kommuner kryper på knäna, landstingen skär ner våra skolelever får ha lektioner i förråd,korridorer och övriga utrymmen, deras gymnastikhallar fungerar som boende åt flyktingar. Polisen hinner inte med de kryper på knäna, denna lista kan göras lång.

Allt fler pengar går till flyktingpolitiken, upp till 190000 kommer att söka asyl i Sverige bara i år, och den siffran kommer inte att se bättre ut nästa år. Våra egna är snart glömda då allt mer resurser går till flyktingkrisen. Sverige är en fristad.

Nu diskuterar även moderaterna att de ska tvinga kommuner att ta emot flyktingar, De resonerar inget om att minska flykting krisen drastiskt. Snart finns det inget annat förslag än att lägga sin röst på sverigedemokraterna. De tänker på något annat än att tvinga på kommuner flyktingar, de vill drastiskt minska flyktingströmmen de har sett allvaret för länge sedan.

En mycket stor del av skattebetalarna har tröttnat på att en stor del av deras skattepengar går till flyktingpolitiken medans Sverige kollapsar, och har tröttnat på dessa förhalningar och livsfarliga politik som trasar sönder Sveriges välfärdssystem. 

• Moderator
    Observera!
    Bemöt varandra med respekt.
    Hets mot folkgrupp eller andra främlingsfientliga uttryck är inte tillåtna och kommer att plockas bort.
    Håll debatten städad och anmäl inlägg som bryter mot våra forumregler.
    /Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Velouria

Verkar som att några inte anser det vara värt att skriva nåt mer efter moddens uppmaning till respekt och att inte hetsa...

Vad vill du?
  • Anonym ((Trötter))
    Velouria skrev 2015-10-24 01:42:54 följande:

Verkar som att några inte anser det vara värt att skriva nåt mer efter moddens uppmaning till respekt och att inte hetsa...

Nej, ingen satt uppe och vakade hela natten för att svara på ditt inlägg.
Svar på tråden Vi får inte glömma våra egna!