• Anonym (Solstrålen)

Du som ser dig som fattig - vad har du på kontot?

20 kr.

Inget på sparkonto.

Äger ingen lght.

CSN. Alla räkningar betalda.

Ingen skuld.

• Svar på tråden Du som ser dig som fattig - vad har du på kontot?
  • Flash Gordon
    Åsa skrev 2015-10-20 12:50:45 följande:
    Jag gillar själv Ecco (för att inte tala om de äldre Hästens med olika lästbredd )  men priset behöver faktiskt inte spegla komfort eller material- och tillverkningskvalitet, särskilt inte utanför de foträta varianterna. En kompis flertusenkronorsstövlar gick sönder efter två veckor (därtill hade butiken mage att försöka smita från reklamationen).  De där platta tygskorna som varit så populära  (kommer inte på märkesnamn för tillfället - Alzheimer light) blir inte bättre för foten när de kostar en tusenlapp mer än när de kostar en hundring på Din Sko. Möjligen är barnen som syr dem något äldre och får i sig något mindre dos gifter (men ingen garanti för det heller).

Behöver, behöver det inte göra. Men för dessa två märken stämmer det bra.
  • Anonym (123)
    HäckHäxan skrev 2015-10-19 21:17:27 följande:

I din verklighet ja i min är det inte så. Jag köpte förr alltid gummiskor för 1200-1500kr mående gick sönder lika fort som gummiskor från typ Coop för 250-350kr så jag la ner. För oavsett vilken sort jag köper så går de åt runt 4 par gummiskor per år här. Något mindre sen jag blev förälder men det beror på att jag inte är ute och gå lika mkt längre. Förr promenerar jag ju runt på natten när jag ändå inte kunde sova nu får jag vackert sitta hemma på arslet eftersom det sover ett barn i huset.

Kängor kan jag inte ens ha på fötterna utan att vilja ta livet av mig haha. Men de brukar gå sönder precis som alla andra skor gör. Jag spräcker dem oftast i sömmen på utsidan av skon även läder sliter jag från insidan så det till slut ger med sig, så skinn/ läder har jag också lagt ner. Och japp jag har absolut problem fötter och ibland överväger jag moget operation men ha ingen lust alls att vara ensamstående mamma och hundägare och gå på kryckor 8 veckor. Vilka 8 vintern? På sommarlovet? Ingenstans hittar jag 8 veckor där det passar att vara handikappad och då är det bara ena foten. Jag behöver operera bägge. Men gör jag det samtidigt så blir jag rullstolsbunden och då kommer jag inte ens in i mitt hem hahaha. Tar jag det i omgångar så blir det 16 v på kryckor på ett år. Nej jag får inte ihop det alls.

Jag köper oftast skor på rödakorsets lopptorg. Ett par pumaskor har hållit bra i 4 år och de kostade under 5 euro, vinterskor med foder har jag köpt där för ca 3 euro och de har hållit i ca 7 år och jag har användt dem flitigt. Ett par icke märkesskor köpte jag där för 3 euro för att slita ut på gymmet varje dag. De gick sönder efter 2 år. Vintergummistövlar brukar jag satsa 50 Euro på och de håller ofta 10 år.
  • Anton Chigurh
    Åsa skrev 2015-10-20 10:24:59 följande:
    Missade hur diskussionen började

men syrgas som regel över 3000 meter verkar lite överdrivet
    (beroende på omständigheter).

Det finns ju städer som ligger på den höjden (varit i sådana, därav att jag reagerar) och inte sätter folk på syrgasmask när de tar bussen dit från kusten. Eller flyget (själv tycker jag man mår bättre om man tar sig landvägen dock).
    Jag var nog lite otydlig, denna regel gäller vid vistelse i flygplan utan trycksatt kabin. Alltså när jag hoppar fallskärm då.Glad
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    HäckHäxan skrev 2015-10-19 21:17:27 följande:
    I din verklighet ja i min är det inte så.

Jag köpte förr alltid gummiskor för 1200-1500kr mående gick sönder lika fort som gummiskor från typ Coop för 250-350kr så jag la ner. För oavsett vilken sort jag köper så går de åt runt 4 par gummiskor per år här. Något mindre sen jag blev förälder men det beror på att jag inte är ute och gå lika mkt längre. Förr promenerar jag ju runt på natten när jag ändå inte kunde sova nu får jag vackert sitta hemma på arslet eftersom det sover ett barn i huset. Kängor kan jag inte ens ha på fötterna utan att vilja ta livet av mig haha. Men de brukar gå sönder precis som alla andra skor gör. Jag spräcker dem oftast i sömmen på utsidan av skon även läder sliter jag från insidan så det till slut ger med sig, så skinn/ läder har jag också lagt ner. Och japp jag har absolut problem fötter och ibland överväger jag moget operation men ha ingen lust alls att vara ensamstående mamma och hundägare och gå på kryckor 8 veckor. Vilka 8 vintern? På sommarlovet? Ingenstans hittar jag 8 veckor där det passar att vara handikappad och då är det bara ena foten. Jag behöver operera bägge. Men gör jag det samtidigt så blir jag rullstolsbunden och då kommer jag inte ens in i mitt hem hahaha. Tar jag det i omgångar så blir det 16 v på kryckor på ett år. Nej jag får inte ihop det alls.
    Jag har köpt billigare skor/kängor ibland och dom är förbanne mig alltid sämre i passform och bekvämlighet,Glad och min erfarenhet är att dom håller sämre. Jag kan dock hålla med om att även lite dyrare skor (1500 kr +) faktiskt kan gå sönder inom 6 månader, men generellt så håller dyrare skor och kängor längre när jag köpt sk kvalitetsmärken.
  • Anton Chigurh
    Flash Gordon skrev 2015-10-20 11:27:18 följande:

Jag är inte särskilt brydd om kläder men när det kommer till fötterna, då är det noga.

Jag har aldrig provat ett par random billig-dojor för 300-400 som haft samma komfort som ett par Ecco för 1100 spänn.

Jag har aldrig provat ett par cheap-kängor som är i närheten av ett par Meindl Island för 3200.

Sedan kan man naturligtvis vara snål (eller smart?) och köpa Ecco och Meindl när det är på rea.

*tack XXL som ibland har Meindl för halva priset*

Men OK, jag kallar mig heller inte fattig. Jag har råd, eller tar mig råd, med den typen av skor och kängor.
    Visst är det så Flash, mina nuvarande Meindl köpte jag för nära på fullpris (jag skulle bara ha dom, precis som mina Fjällrävenbyxor som kostade 2200 kr) men paret innan - som iofs var Graninge - köpte jag med hyfsad fet rabatt. Glad
  • Anton Chigurh
    Flash Gordon skrev 2015-10-21 12:43:33 följande:
    Graningekängor hade jag också när jag var liten:

berglann.wordpress.com/2013/10/18/lite-av-var.../
    Hehe...ser ut som det jag på danska kallar "Scooterkängor". Ser inte alls klumpiga ut.Glad

Mina Graninge var dock en annan modell.
  • MissPin

Men oavsett hur bekväma och superbra superdyra skor är, så får man ju ändå handla efter sin plånbok. Går man på socialbidrag så är det inte meningen att man ska köpa skor för 1000 kr.

• vistet
    Åsa skrev 2015-10-20 10:24:59 följande:

Missade hur diskussionen började men syrgas som regel över 3000 meter verkar lite överdrivet (beroende på omständigheter). Det finns ju städer som ligger på den höjden (varit i sådana, därav att jag reagerar) och inte sätter folk på syrgasmask när de tar bussen dit från kusten. Eller flyget (själv tycker jag man mår bättre om man tar sig landvägen dock).

Jag har bott i Leh i indiska Himalaya ( 3500 m.ö.h ) ... mer än ett år sammanlagt vid det här laget , tagit landvägen till Lhasa ( 3660 ) och ( Lithang 4100 ) . Landvägen är oftast mycket värre än att flyga in eftersom man kommer att röra sig långa sträckor kring femtusen meter utan att ha acklimatiserat sig först . Samma sak gäller t.ex. sträckan Lima-Cusco. Själv har jag aldrig behövt använda syrgas ( kombination av tur med generna , rätt medicinering och färdplan ) , men jag har burit ut en medresenär ur fordonet två gånger på vägen mellan Manali och Leh - maxhöjd 5328 , samma som Everest Base Camp. Numera har armesjukvårdarna tillgång till syrgasgeneratorer , vilket är en stor lättnad i den situationen.
  • Anonym (:/)

5 öre.. 2 vuxna 2 barn.... Frysen tom på
    Mat ????

Svar på tråden Du som ser dig som fattig - vad har du på kontot?