Humlan87 skrev 2015-10-16 09:02:07 följande:
Jag är mer påläst i ämnet än många andra, det är så att säga mitt jobb att veta vad jag pratar om när det handlar om skolan. Läxgrupper finns till för att hjälpa de svagaste eleverna och de elever som saknar stöd hemifrån. Det kan vara elever med missbrukande föräldrar eller föräldrar som lider av utvecklingsstörning eller andra funktionsnedsättningar som gör att de inte kan hjälpa sina barn. Dessa barn behöver få stöd av läraren i Läxgrupperna och läraren behöver kunna lägga mycket tid på dem. Läraren behöver inte ha tio andra ungar där som ska göra läxan i skolan för att mamma och pappa inte orkar hjälpa dem hemma. Om man kan så ska man hjälpa sina barn med läxorna, det är viktigt att föräldrar är väl insatta i sitt barns lärande och aktuella områden i skolarbetet, ett utvecklingssamtal om året är inte tillräckligt utan dagligt engagemang krävs.
Så ser det verkligen inte ut överallt. Tack o lov!
På de skolor vi har haft har läxstugor erbjudits till alla !
Man har resonerat att det blir bättre förutsättningar för fler elever sv olika skäl.
Bland annat då de jobbar under dagtid och inte hemma på kvällen eller sen eftermiddag då många av rent biologiska skäl är trötta
Alla elever har också möjlighet att få hjälpen av pedagoger som är insatta i dels pedagogik men också sakkunniga i ämnet.
Jag är relativt högutbildad men ex matematik med ett av mina barn var omöjligt för mig att förmedla på ett bra sätt.
Vi har också många föräldrar som inte alls är insatta i olika uppställningar i sätt att räkna mot hur de var då de gick i skolan.
Tack o lov resonerar fler o fler skolor inte som du i det här ämnet.