• Marithess

Någon Råd för ADD Barn

Hej,

Min 15 åring son har precis fått sin ADD diagnos 3 dagar sedan. Han går i skolan 2-3 dagar i veckan. Hela högstadiet och han går på 9:an just nu. Skolan har inte gjort mycket än så länge..Vill ha ett möte med skoledningen vad kan dom göra eller erbjuda med honom men rektorn tycker att vi ska vänta på utvecklingsamtal då ska vi veta vad har dom för plan men när vet ej. Iallafall dom vet idag att min son fick sin diagnos. Jag känner mig frustrerad eller maktlös hur och vad kan jag göra mera. Han har lite depression och mest oro, just nu nedstämd och orkar inte sa han. Vi ska träffa en läkare på bup imorgon kanske han får medicin ordinerat. Hemma vad kan jag göra? Struktur och konsekvens aom vad? Snälla, tacksamm för all förslag om ni kan dela med mig..jag uppskattar för er! kan ni mejla mig..TACK!

• Svar på tråden Någon Råd för ADD Barn
  • Ego Lovers

Jag blir så jävla förbannad när skolan inte följer skollagen där det står klart och tydligt att man ska anpassa undervisningen så barnen når målen.

Har ni börjat prata om medicinering?
    Min son har svår Add och har alla nio kriterier i kategori ett dvs alla kriterier och har haft svårt att ta till sig undervisningen då de andra barnen störde honom genom att bara existera. Ett barn som rörde på sig kunde göra att han tappar fokus, när nån reser sig eller om nån hamrar med en penna på skrivbordet. Med medicinen blir han ber fokuserad och ljud i periferin uppfattar han inte lika starkt som innan och klarar nu skolan med E, C och B i alla ämnen utom ett. Innan medicinering hade han majoriteten F.
    Ni borde ha en EVK med skolan och bup där Bup går igenom hans Add.

• Marithess

Vi ska till BUP idag och träffa en läkare idag, vi får se om han får medicin. Jag ringde skolan igår och ingen EVK nämnd alls utan vi och mentorn ska träffa sedan när det är dags till utvecklingsamtal. Jag vill kalla in ett möte därför jag ringde! Men jsg är inte nöjd för deras svar. Hur länge ska jag vänta för dom. BUP Utredningen är klar därför han fick diagnos. Kanske han ska äta medicin först innan det ska hända, då går han kanske i skolan då och då händer det något kanske..ska jag baravänta till dess?

• Ego Lovers
    Marithess skrev 2015-10-15 08:44:59 följande:

Vi ska till BUP idag och träffa en läkare idag, vi får se om han får medicin. Jag ringde skolan igår och ingen EVK nämnd alls utan vi och mentorn ska träffa sedan när det är dags till utvecklingsamtal. Jag vill kalla in ett möte därför jag ringde! Men jsg är inte nöjd för deras svar. Hur länge ska jag vänta för dom. BUP Utredningen är klar därför han fick diagnos. Kanske han ska äta medicin först innan det ska hända, då går han kanske i skolan då och då händer det något kanske..ska jag baravänta till dess?

Bup brukar bjuda in till skolkonferens på Bup där mentorer, specialpedagogen, skolpsykologen och rektorn blir inbjudna där man går igenom diagnosen och vilken hjälp barnet behöver i skolan. Att skolan är så tafatta är under all kritik! Agera, hota med anmälan. De följer inte skollagen
Svar på tråden Någon Råd för ADD Barn