• Februari16

Nan eller Baby semp?

Jag jobbar som neonatalsjuksköterska och har märkt tydliga uppdelningar när det gäller nutrition runt om i landet.

Ni föräldrar som har eller har haft prematurer - har era barn fått Nan eller Baby semp (eller nåt helt annat) på neo?

Skriv gärna var ni vårdades också, tack!

• Svar på tråden Nan eller Baby semp?
  • Grodis15
    Februari16 skrev 2015-10-16 08:45:34 följande:

I vilken vecka föddes ditt barn?

Fullgången men väldigt tillväxthämmad.
  • GretaJohannaC

Baby semp är vad som används här, fått det till båda barnen. Vi har dock själva valt att köpa och ge NAN istället, då vi upplever att det varit snällare mot magen. För att sedan behövt gå över till mjölkfritt efter någon vecka, då Nutramigen. 

• Februari16
    GretaJohannaC skrev 2015-10-16 08:49:59 följande:

Baby semp är vad som används här, fått det till båda barnen. Vi har dock själva valt att köpa och ge NAN istället, då vi upplever att det varit snällare mot magen. För att sedan behövt gå över till mjölkfritt efter någon vecka, då Nutramigen. 

Vart och i vilken vecka har dina barn fötts?
  • GretaJohannaC
    Februari16 skrev 2015-10-16 09:09:53 följande:
    Vart och i vilken vecka har dina barn fötts?
    Första i v.35, med ett hjärtfel.
    Andra i v.34.

Båda i Skellefteå.
  • Februari16
    GretaJohannaC skrev 2015-10-16 09:17:30 följande:

Första i v.35, med ett hjärtfel.

Andra i v.34.

Båda i Skellefteå.

Tack för att du tog dig tid att svara
  • Gladskit

När vi var inlagda på Astrid Lindgrens barnsjukhus med vår då 10 dagar gamla son så hade de Baby Semp där. Men när vi sedan kom hem så använde vi Nan istället då det funkade mycket bättre för hans mage.

• NICU

Baby Semp brukar ha en tendens till att vara lite förstoppande och ge krångliga magar. NAN är lite "snällare" pga att den innehåller naturliga baciller (f.d. NAN PRO). Men ibland (men inte oftast) funkar det bäst med Baby Semp för en del :)

• carolinheiner

Vår son låg i Halmstad föddes i Lund v 26+0. Fick donerad bröstmjölk fram till v 32 tror ja, fick då pre nan. Magen började krångla direkt, hård å fick laktulos. Bytade sen till nan ha. Samma visa. Hård i magen. Oförmögen att bajsa själv laktulos varannat mål Jätte gasig i magen(kunde inte släppa ut de heller). Fick pratat med dietist å fick Infantrini. Magen funkade mycket bättre. Åkte hem v 40 å gav då nan sensitive men fick byta till Infantrini igen tills han var 3 mån korr. Är idag 7 mån okorr och 4 mån korr å bajsar varje dag utan hjälp och laktulos.

• Iowhannah

Vår son föddes i onsdags, fullgången (v 40+1) men med en infektion. Vi ligger på neo i Norrköping och här ger de Nan. Han bajsar varje dag (ibland flera gånger och gärna när man precis har bytt blöja) och jag tycker inte att han verkar ha några problem med magen. Dessutom funkar det, till mammas och pappas stora glädje, jättebra att både amma och flaskmata :)

• Vanja

Baby semp tycker jag är jättebra! Har använt båda och den lilla erfarenheten jag har av nan är att bebisarna tenderar att bli vääldigt runda :) kan givetvis bero på annat med men det är kopplingen jag dragit gällande både mitt eget och andras barn.

• Mamma20/5

Vi låg i Borås o har helt för mig att killarna fick nan. (Ser att en annan skrivit babysemp)

födda i 37+0 (tvillingar). Fick lavemang för att få bort de första, sen inga problem. Ammade tills 5 månader, sen nan sensitive o har funkat bra! Provade babysemp och dom spydde som kalvar båda två.

• Tigmatropos

Nu fick min son endast ersättning 1 gång då jag behövde göra MR med kontrast efter förlossningen, annars fick han min mjölk. Men jag vet att på neo i skövde använder dom NAN. Han spydde som en gris av NAN och fick jätteont i magen.

Min son föddes i v.35 om det är relevant.

Svar på tråden Nan eller Baby semp?