• Daniel12

Hur är ni funtade som käkar pulvermos?

Det smakar inte ens potatis, utan något syntetiskt äckligt, konsistensen påminner ofta om något sorts klister.

Hur kan ni, ansvarstagande föräldrar, ens tänka tanken att låta era barn äta sådan skit?

Det är inte svårt att göra hemslungad potatismos, varför köpa syntetiskt pulver istället för riktig mat?

• Svar på tråden Hur är ni funtade som käkar pulvermos?
  • EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2015-10-19 13:28:32 följande:
    Visserligen. Men tycker ändå att pulvermos i kontrast till det andra på tallriken skär sig ganska mycket.

Ojdå.. Snacka om att vägra att begripa att smaken är som baken. Tudelad.

Skall jag starta en tråd där jag anser att folk är dumma i huvudet och har fel på smaklökar som inte gillar stekt makrill med stuvad spenat?  Och bete mig som en förstklassig idiot mot de som inte delar min smak och sitta och nedvärdera dem som du gör?
    Ja göra en copycat tråd av din i alla avseenden men bara byta ut pulvermos mot stekt makrill med stuvad spenat..

Eh nej, jag tror jag hoppar över detta då jag har har den djupa insikten att folk knappast har fel på smaklökarna bara för att man inte delar samma smak som mig. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • fluu
    Daniel12 skrev 2015-10-16 21:49:21 följande:
    Inte dum i huvudet kanske, men man har definitivt fel på smaklökarna. Min mor lagade alltid mat från grunden, köpte nästan aldrig halvfabrikat. Men ni unga telningar som är uppväxta på McDonalds och korvmojjens mosbricka kan väl inte känna skillnad mellan mat som smakar mat och mat som smakar konstgjort.

Du kan inte tänka dig att människor är olika och att man inte behöver lägga någon värdering i det? Eller att det inte finns något mellan svart och vitt, som att ha kommit från ett hem med blandad mat?
    Och "Unga telningar"? Vet du hur länge det varit vanligt och populärt med halv(och hel)fabrikat?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Daniel12
    fluu skrev 2015-10-20 16:23:43 följande:
    Du kan inte tänka dig att människor är olika och att man inte behöver lägga någon värdering i det? Eller att det inte finns något mellan svart och vitt, som att ha kommit från ett hem med blandad mat?
    Och "Unga telningar"? Vet du hur länge det varit vanligt och populärt med halv(och hel)fabrikat?
    Klart jag vet. Men "tack vare" Mc Donalds och det ökade utbudet av färdigmat så har 2-3 generationer ungdomar ändrat sina matvanor och resultatet ser vi idag.

Men ät vad ni vill för tusan. Det är inte mitt problem.

• Daniel12
    EnAnonumius skrev 2015-10-20 00:54:26 följande:
    Ojdå.. Snacka om att vägra att begripa att smaken är som baken. Tudelad.

Skall jag starta en tråd där jag anser att folk är dumma i huvudet och har fel på smaklökar som inte gillar stekt makrill med stuvad spenat?  Och bete mig som en förstklassig idiot mot de som inte delar min smak och sitta och nedvärdera dem som du gör?
    Ja göra en copycat tråd av din i alla avseenden men bara byta ut pulvermos mot stekt makrill med stuvad spenat..

Eh nej, jag tror jag hoppar över detta då jag har har den djupa insikten att folk knappast har fel på smaklökarna bara för att man inte delar samma smak som mig. 
    Jamen ÄT PULVERMOS DÅ FÖR FAN!!! Jag bryr mig inte!!

• fluu
    Daniel12 skrev 2015-10-20 16:38:04 följande:
    Klart jag vet. Men "tack vare" Mc Donalds och det ökade utbudet av färdigmat så har 2-3 generationer ungdomar ändrat sina matvanor och resultatet ser vi idag.

Men ät vad ni vill för tusan. Det är inte mitt problem.

Det verkar faktiskt inte som om du gör det. McDonalds är en väldigt liten del i det hela.

Och om människor äter annorlunda än vad du och jag gör så är det precis som du säger, inte vårt problem. Så vadan alla dessa nedlåtande trådar?
  • Aniiee

Jag kan ju för övrigt meddela om att färdigmat (obs!) var populärast på 50- 60- och 70-talen., då det först var nytt och spännande och senare användes för att allt fler kvinnor gick ut i arbetslivet på heltid och fler karlar blev delvis eller helt involverade i matekonomin och -lagningen för att de var tvungna för att få ihop vardagen, ensamma eller i familj. 

Runt mitten av 80-talet slog det om igen och unga vuxna som växt upp med all färdigmat på 60- 70-talen blev intresserade av "riktig" matlagning igen, så barn av 80-90- och 00-talet har växt upp på mer hemlagat än deras föräldrar gjorde. över lag.

Så det var den myten.....

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • fluu
    Aniiee skrev 2015-10-20 17:12:24 följande:
    Jag kan ju för övrigt meddela om att färdigmat (obs!) var populärast på 50- 60- och 70-talen., då det först var nytt och spännande och senare användes för att allt fler kvinnor gick ut i arbetslivet på heltid och fler karlar blev delvis eller helt involverade i matekonomin och -lagningen för att de var tvungna för att få ihop vardagen, ensamma eller i familj. 

Runt mitten av 80-talet slog det om igen och unga vuxna som växt upp med all färdigmat på 60- 70-talen blev intresserade av "riktig" matlagning igen, så barn av 80-90- och 00-talet har växt upp på mer hemlagat än deras föräldrar gjorde. över lag.

Så det var den myten.....
  • EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2015-10-20 16:38:50 följande:

Men vad du skriker?
    Du sitter ju även och gapar på andra att de skall läsa och läsa rätt.
    Men uppenbarligen gäller det inte dig när du skall svara andra att du läser rätt först.

Jag har sagt i denna tråden att jag äter äkta potatismos.  Jag har ALDRIG i denna tråden gått ut med huruvida jag äter pulvermos eller inte inte ens i inlägg #161. 

Så nu sitter du och gör bort dig igen och har en massa förutfattade meningar om folk.

Du verkar ju ha allvarliga problem med att begripa att allting inte funkar efter DIN privata svartvita mall..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Dixie
    men varför startade du en tråd om detta då?! det verkar som om du bryr dig ganska mycket.... 

du verkar endast vara ute efter att berätta hur du gör, att det är det enda korrekta sättet att göra saker på och om någon har en annan åsikt kan du inte hantera det...... lite skrämmande att jag läste i en annan tråd att du är politiker - hur löser du det - för jag gissar att alla där inte alltid delar alla dina åsikter.....
  • Aniiee

Jag kom på att jag kanske skulle klistra in den här här också, om någon här är intresserad och inte läser den andra tråden:

(på tal om TS motstånd mot hel- och halvfabrikat)
    I din tråd om pulvermos skriver du om halvfabrikat, och hur din mor (och du, typ) inte köper halvfabrikat och så, och har även mage att kalla föräldrar oansvariga som köper halvfabrikat. Men.... låt mig ge dig lite perspektiv i form av två recept. På hemlagat potatismos.

Potatismos, grundrecept, 4 port:
    1 kg potatis (RÅVARA)
    2 dl mjölk (HELFABRIKAT, om den inte är spenfärsk, och det har du knappast tillgång till....)
    25 g smör (HELFABRIKAT)
    Salt (diskussionsfråga)
    Vitpeppar (HELFABRIKAT)

Mitt favoritpotatismos, hemlagat, 4 port
    1 kg potatis (RÅVARA)
    2 dl kaffegrädde (HELFABRIKAT)
    1 hg smör (HELFABRIKAT)
    0.5 hg parmesanost (HELFABRIKAT)
    Salt (Diskussionsfråga)
    5-Peppar (HELFABRIKAT)
    Muskotnöt (RÅVARA om man köper en hel, HELFABRIKAT om man köper mald)
    1 bunt färska kyddor (RÅVARA)

Du är lika "skyldig" till att köpa halv- och helfabrikat som alla andra. Du serverar dina barn bacon (HALVFABRIKAT). Var är ditt föräldraansvar?

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • LaLola
    Du har slutat bry dig alltså?
Svar på tråden Hur är ni funtade som käkar pulvermos?