• Svar på tråden Finsk signalpolitik har lyckats - fler irakier stannar i Sverige
  • SpanskaFlugan
    Anonym (jösses) skrev 2015-10-16 21:10:42 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-irakier-valje... Nu börjar finnarna dra åt svångremmen också. NÄR ska Sverige vakna!?

Din fråga "När ska Sverige vakna?" indikerar att du tycker att att Sverige ska minska eller stoppa sin invandring och att din åsikt är den rätta. Men saken är att majoriteten av svenskarna fortfarande tycker att vi ska hjälpa flyktingarna som kommer till Sverige. Och vi är redan "vakna", vi Sverigevänner ser att det enda humana är att ge alla hjälp vi kan till människor som inte haft samma tur som oss att födas i ett tryggt land. Så anta i te att du sitter på någon sorts sanning eller "rätt" åsikt.
  • Anonym (jösses)
    SpanskaFlugan skrev 2015-10-16 21:16:22 följande:

Din fråga "När ska Sverige vakna?" indikerar att du tycker att att Sverige ska minska eller stoppa sin invandring och att din åsikt är den rätta. Men saken är att majoriteten av svenskarna fortfarande tycker att vi ska hjälpa flyktingarna som kommer till Sverige. Och vi är redan "vakna", vi Sverigevänner ser att det enda humana är att ge alla hjälp vi kan till människor som inte haft samma tur som oss att födas i ett tryggt land. Så anta i te att du sitter på någon sorts sanning eller "rätt" åsikt.
    Jag skrev MIN åsikt, du får ha din.

Men visst, Sverige kommer att fortsätta vara en "humanitär stormakt" så länge tillräckligt många vill det. Men bara så länge.
  • seriösanvändare

Problemet är att asylsystemet inte är anpassat för de mängder av människor som kommer nu, samt att de flesta som kommer redan har passerat X antal EU-länder eller andra säkra länder på vägen. Det är ju inte så att de flyr direkt från Libanon eller Turkiet till Sverige.

Det som skulle behövas för att det här ska fungera, är att EU inför något slags gemensamt mottagningssystem och sedan fördelar flyktingarna rättvist. Då kan vi få ett ordnat mottagande, humant för alla parter och inte minst för flyktingarna själva. Inte som nu - kaos. Inte heller kan flyktingarna själva tillåtas välja destinationsland om hundratusentals flyktingar i praktiken bara väljer några få länder. 
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (jösses)

Och vad tycker majoriteten av finnarna då? Vill de inte hjälpa till?
  • SpanskaFlugan
    Anonym (jösses) skrev 2015-10-16 21:40:12 följande:
    Jag skrev MIN åsikt, du får ha din. Men visst, Sverige kommer att fortsätta vara en "humanitär stormakt" så länge tillräckligt många vill det. Men bara så länge.

Du skrev inte "min åsikt" någonstans i TS. Klart du får ha din åsikt, men tro aldrig att det är sanningen.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (jösses) skrev 2015-10-16 21:46:44 följande:

Vad finnarna tycker och vill bryr jag mig inte om. Jag vill bara inte att du får för dig att du sitter på någon sorts sanning.
  • Anonym (jösses)
    SpanskaFlugan skrev 2015-10-16 21:49:38 följande:

Vad finnarna tycker och vill bryr jag mig inte om. Jag vill bara inte att du får för dig att du sitter på någon sorts sanning.
    Så länge det Finland, Norge, Danmark, EU och världen gör påverkar oss, är det svårt att inte bry sig.

Din "sanning" är inte mer rätt än min. Jag tittar på hur verkligheten ser ut och är djupt oroad för Sveriges ekonomi, trygghet och framtid. Men jag hoppas självklart att jag har fel och att de som hävdar att detta löser sig, har rätt! Det vore ju det bästa. Men jag tror tyvärr inte att det är så.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (jösses) skrev 2015-10-16 21:53:27 följande:
    Så länge det Finland, Norge, Danmark, EU och världen gör påverkar oss, är det svårt att inte bry sig. Din "sanning" är inte mer rätt än min. Jag tittar på hur verkligheten ser ut och är djupt oroad för Sveriges ekonomi, trygghet och framtid. Men jag hoppas självklart att jag har fel och att de som hävdar att detta löser sig, har rätt! Det vore ju det bästa. Men jag tror tyvärr inte att det är så.

Jag lever också i Sverige och ser "verkligheten". Det står dig fritt fram att vara oroad över invandringen påverkan på ekonomi, trygghet och framtid, personligen är jag djupt oroad över oansvariga politiker med högerextrem agendor som väljer att lämna det parlamentarisk arbetet mitt under en pågående kris.
  • Anonym (jösses)
    seriösanvändare skrev 2015-10-16 21:45:52 följande:
    Problemet är att asylsystemet inte är anpassat för de mängder av människor som kommer nu, samt att de flesta som kommer redan har passerat X antal EU-länder eller andra säkra länder på vägen. Det är ju inte så att de flyr direkt från Libanon eller Turkiet till Sverige.

Det som skulle behövas för att det här ska fungera, är att EU inför något slags gemensamt mottagningssystem och sedan fördelar flyktingarna rättvist. Då kan vi få ett ordnat mottagande, humant för alla parter och inte minst för flyktingarna själva. Inte som nu - kaos. Inte heller kan flyktingarna själva tillåtas välja destinationsland om hundratusentals flyktingar i praktiken bara väljer några få länder. 
    Det där fattar jag inte heller. Varför tillåts flyktingarna själva välja destinationsland? Gäller inte Dublinförordningen alls längre eller???
  • SpanskaFlugan
    Anonym (jösses) skrev 2015-10-16 21:53:27 följande:
    Så länge det Finland, Norge, Danmark, EU och världen gör påverkar oss, är det svårt att inte bry sig. Din "sanning" är inte mer rätt än min. Jag tittar på hur verkligheten ser ut och är djupt oroad för Sveriges ekonomi, trygghet och framtid. Men jag hoppas självklart att jag har fel och att de som hävdar att detta löser sig, har rätt! Det vore ju det bästa. Men jag tror tyvärr inte att det är så.

Och du frågade om jag brydde mig om vad finnarna tycker och vill, inte vad de gör. De får tycka och vilja vad de vill, vad de faktiskt gör är det som påverkar omvärlden. Så ställ rätt fråga innan du klagar på svaret.
  • seriösanvändare
    SpanskaFlugan skrev 2015-10-16 22:01:09 följande:

Jag lever också i Sverige och ser "verkligheten". Det står dig fritt fram att vara oroad över invandringen påverkan på ekonomi, trygghet och framtid, personligen är jag djupt oroad över oansvariga politiker med högerextrem agendor som väljer att lämna det parlamentarisk arbetet mitt under en pågående kris.
    Det hänger ju ihop. Det politiska kaoset beror på krisen, som i sin tur beror på flyktingvågen osv.

Det är ju ingen slump att Decemberöverenskommelsen föll just nu och inte för ett halvår sen t ex.
  • seriösanvändare
    Anonym (jösses) skrev 2015-10-16 22:01:53 följande:
    Det där fattar jag inte heller. Varför tillåts flyktingarna själva välja destinationsland? Gäller inte Dublinförordningen alls längre eller???
    Dublinförordningen fungerar i praktiken inte. Men dagens kaos fungerar å andra sidan inte heller.
  • SpanskaFlugan
    seriösanvändare skrev 2015-10-16 22:04:01 följande:
    Det hänger ju ihop. Det politiska kaoset beror på krisen, som i sin tur beror på flyktingvågen osv. Det är ju ingen slump att Decemberöverenskommelsen föll just nu och inte för ett halvår sen t ex.

Och då tycker SD att det är ansvarsfullt att lämna allt parlamentariskt arbete? De visar så tydligt att de enbart är ett enfrågeparti som inte tänker ta något som helst ansvar för Sverige. Bara de får tvinga igenom sin åsikt så skiter de i vad som händer med resten.
  • seriösanvändare
    SpanskaFlugan skrev 2015-10-16 22:17:39 följande:

Och då tycker SD att det är ansvarsfullt att lämna allt parlamentariskt arbete? De visar så tydligt att de enbart är ett enfrågeparti som inte tänker ta något som helst ansvar för Sverige. Bara de får tvinga igenom sin åsikt så skiter de i vad som händer med resten.
    Det klart att SD inte skulle kunna styra Sverige, det har de visat gång på gång att de inte har kompetens till. Men inte heller t ex MP skulle kunna styra Sverige, då de styr med hjärtat och inte med hjärnan.

Vad som behövs nu är en stark regering som vågar fatta pragmatiska och - vid behov - obekväma beslut. Det bästa skulle troligen vara en handlingskraftig samlingsregering tills det värsta har blåst över.

Sen har ju SD inget med Decemberöverenskommelsens sammanbrott att göra.
  • Gert

Sverige vaknar när SD bestämmer. Fram tills dess kommer vi få se samma destruktiva politik som vi har sett i minst 20 år.

Give ´em Hell!
  • nokitus
    Anonym (jösses) skrev 2015-10-16 21:46:44 följande:

Det handlar inte om att inte vilja hjälpa till, finland har inte möjlighet att hjälpa, en finanskris knackar på dörren, ekonomin går neråt.

Dock är ju verkligen någonting fel, om ordföranden för flykting och hjälporganisationen nada hope har gått ut med att hon tycker gränserna ska stängas.
  • K Markatta
    SpanskaFlugan skrev 2015-10-16 21:49:38 följande:
    Vad finnarna tycker och vill bryr jag mig inte om.
    Varför inte?
  • neutronen

De flyktingar från arabländerna som NU kommer är alla medleklass eller övre medelklass och pratar flytande flera språk. Dom kommer naturligtvis att bli en del av Löfvens påfyllning av de svenska folket, men kanske inte kommer att rösta på (S) när de väl får rösta. Lite tråkigt är att de länder de kommer från töms på läkare, ingenjörer, advokater, lärare och andra samhällsbärare, men bra för oss förstås, om vi bara kan *integrera* dem. Det blir ju billigare än att utbilda egna.

• Gert
    neutronen skrev 2015-10-17 00:46:06 följande:

De flyktingar från arabländerna som NU kommer är alla medleklass eller övre medelklass och pratar flytande flera språk. Dom kommer naturligtvis att bli en del av Löfvens påfyllning av de svenska folket, men kanske inte kommer att rösta på (S) när de väl får rösta. Lite tråkigt är att de länder de kommer från töms på läkare, ingenjörer, advokater, lärare och andra samhällsbärare, men bra för oss förstås, om vi bara kan *integrera* dem. Det blir ju billigare än att utbilda egna.

Jo säkert. Det är därför det behövs tolkar i många fall och vuxna pratar sämre engelska än svenska lågstadiebarn. Det kanske är därför de nyanlända vuxna ska börja i lågstadieklasser om utbildningsminister Gustav Fridolin får bestämma

Här kan du läsa lite mer om utbildningsnivåerna av de syriska flyktingarna.

www.tino.us/2015/10/norska-ssb-bekraftar-lag-utbildningsniva-bland-nyanlanda-syrier/

www.nrk.no/norge/eksperter_-syrere-kan-bli-vanskelig-a-fa-i-jobb-1.12586205

Jag förstår inte varför SVT måste ljuga så mycket.
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Finsk signalpolitik har lyckats - fler irakier stannar i Sverige