• Fana

1-åring med uppsvälld mage! Celiaki?

Hej!

Vår 1-åring har rätt plötsligt fått alldeles uppsvälld mage. Den är hård som en ballong, det är alltså inte fett. Detta kom rätt snart efter att jag slutade kvälls- och nattamma henne.

Vi har även reagerat på att hon ständigt ber om mat. Hon pekar på skåpen och vill småäta för jämnan. Idag har hon tex dragit i sig bl.a. 3 bananer mellan måltiderna.

Skillnaden i kosten senaste tiden är att hon äter mer yoghurt än innan. 1-2 ggr/dag. Men uppblåst mage verkar inte vara lika vanligt vid mjölkproteinallergi som vid celiaki.

Någon med liknande erfarenhet eller bara tankar? Tacksam för svar!

• Svar på tråden 1-åring med uppsvälld mage! Celiaki?
  • Ego Lovers

Glutenintolerans ger inte uppsvälld buk utan kraftiga kräkning ibland med blod samt kraftig diarre som kan komma omedelbart eller upp emot 2-3 timmar efteråt.

• Ego Lovers

Du blandar ihop celiaki=glutenintolerans med mjölkallergi eller laktosintolerans=känslig mot mjölksocker

• Nafrung

Uppsvälld mage kan mycket väl vara glutenintolerans. Ts har helt rätt. Det finns andra symptom, men celiaki måste inte alls yttra sig som kräkningar.

Vår dotter fick uppsvälld buk när jag slutade amma. Hon hade förstoppningar och var svår med kosten, men mådde annars bra och gick upp i vikt. Men som sagt, magen oroade oss hela tiden. Först när hon var fyra, efter ett flertal läkarbesök, fick vi Diagnosen celiaki. Gå och ta test och stå på dig!! Nu med glutenfri kost är vår dotters mage näst intill normal.

• Fana

Tack för era svar!

Vad jag förstår det som så är laktosintolerans ovanligt bland så små barn. Men mjölkallergi kan det kanske vara då? En kompis till mig har celiaki och hon hade riktigt svullen buk som barn men sedan inga andra symtom än hudproblem, vilka ledde till diagnos först i tonåren. Hur kan det komma sig att det visar sig när man slutar amma? När slutade du amma Nagrung?

Svar på tråden 1-åring med uppsvälld mage! Celiaki?