• Leffat

Dela arv, ska det verkligen ta så här länge?

Min familj håller på och delar ett arv efter min mormor. Hon gick bort redan 1994, men av någon anledning blev det aldrig delat och har kommit på tal först nu på senare år. En jurist är inblandad eftersom min mor och hennes bror inte kan enas om dödsboets uppdelning. Mammas bror har, utan mammas vetskap, använt upp över en halv miljon av dödsboets tillgångar till ett privat husbygge, avverkat ca 20 hektar av dödsboets skog utan mammas vetskap, gett "lån" från dödsboets konto till sina barn med mera. Samtidigt försöker han undanhålla tomtmark som hör till dödsboet och säger att han fått en massa andelar i hus och mark som gåva så länge deras mor ännu levde, och därför nu äger "allt", några papper på det kan han dock inte få fram. Med andra ord en hel del för den stackars juristen att reda upp, men nu har han hållit på i nästan fyra år, och någon lösning är väl inte i sikte direkt. Är det vanligt att såna här fall tar så lång tid? Jag förstår att det är krångligt, men det känns om om inget nytt händer nu riktigt.

• Svar på tråden Dela arv, ska det verkligen ta så här länge?
  • Anonym (helt ärligt)

Ja eftersom barnen inte fick det hela utrett och delat när det hände så blir det klart inte lätt för någon annan att reda ut nu.

Tyvärr blir det inte sällan så när det är mycket pengar och fastigheter inblandade, jag känner en till i samma sits men dödsfallet skedde förra året och man utreder där hur ett av barnen själv försett sig av förälderns tillgångar medan hen levde.

Men ni får väl sätta press på juristen eller kräva att ärendet lämnas över till ett annat ombud.

Svar på tråden Dela arv, ska det verkligen ta så här länge?