• Lavelii

V 32/33 kejsarsnitt. Följas åt kring utveckling?

Hej alla!

Jag födde min son med kejsarsnitt i v 32+2 då man upptäckte dåligt flöde i navelsträngen, troligtvis pga extrem fostervattensmängd.

Detta är vårt första barn, som dessutom 3 dagar gammal fick opereras då han hade en delad matstrupe, därav mängden fostervatten.

Nu är dock lillen 2 mån imorgon och vi är hemma från sjukhuset efter 6 veckors vistelse. Inte en optimal start och jag förstår själv att man måste ge honom tid. Dels för att han är prematur men också för att hans första tid i livet kantats av operationer och otaliga röntgen och ultraljud och massa annat!

Men det vore ändå intressant att veta lite hur era prematurbarn utvecklats. Alltså när kunde han/hon lyfta huvudet, svarsleende, vända sig från mage till rygg osv.

Vår lille grabb har sedan födseln haft en väldigt styrka i kroppen. Alla läkare etc påpekade det hur ofta som helst. Speciellt om han blev arg så kunde han redan som 1-2 veckor gammal lyfta upp rumpan (tänk rumplyft vi gör för att träna upp våra rumpor haha) och han lyfte sitt huvud första gången med respirator tuben och hela köret vid 2 veckors ålder. Till min chock. Men har förstått att helt ovanligt är det inte. Möjligtvis lite ovanligt i och med alla slangar o tuber.

Lägger man honom på mage nu (han tycker inte så värst mkt om det) så lyfter han huvudet korta stunder. Och sen 1,5 vecka tillbaka så har han visat att han kan vända från mage till rygg.

Fästa blicken tycker jag att han gör men följa är lite svårare även om BVC tyckte att hon fick med honom vid 2 tillfällen att följa en kloss.

BVC sköterskan har öven vid två tillfällen påpekat att han ler. Inte med munnen men med ögonen och hon menar att det är så det startar. Någon som känner igen det? Vet när leendet med munnen brukar dyka upp om man kan se det i ögonen? Tycker ju att jag ser att det tindrar till mer i ögonen hos honom. Han är mer vaken nu också.

Ja kort och gott. Dela gärna med er. Alla barn är unika och utvecklas i sin takt oavsett prematur eller ej. Men som sagt kul att följas åt och kanske utbyta lite tankar och tips

Kan tillägga att lillen var beräknad 10/10. Så utifrån det är han 1 v gammal. Precis passerat fullgången.

• Svar på tråden V 32/33 kejsarsnitt. Följas åt kring utveckling?
  • Malin 845

Min systerson föddes v 32. Vattnet gick och värkarna gick inte att stoppa. Ut kom en kille på 2050 g och 44 cm. Han låg i kuvös med cpap och sen värmedyna, de var på sjukhuset i ca 1.5 månad. Idag är han en glad och pigg treåring med all energi i världen! Dock så är han efter i språket, då han inte pratar utan säger mer slumpmässiga ord. Men när de gått till logoped så kan det bli bättre, förhoppningsvis!

• Lavelii
    Malin 845 skrev 2015-10-17 08:44:48 följande:

Min systerson föddes v 32. Vattnet gick och värkarna gick inte att stoppa. Ut kom en kille på 2050 g och 44 cm. Han låg i kuvös med cpap och sen värmedyna, de var på sjukhuset i ca 1.5 månad. Idag är han en glad och pigg treåring med all energi i världen! Dock så är han efter i språket, då han inte pratar utan säger mer slumpmässiga ord. Men när de gått till logoped så kan det bli bättre, förhoppningsvis!

Ja, det finns stöd att få för det! Kul att höra att han är så pigg. Vår lille kille var bara 1560g när han föddes men 45 lång. Längdmässigt så är han över sin kurva medan han viktmässigt ligger under. Är inte förvånad dock. Nu i fullgången tid är han 3000g och jag var 2960 som nyfödd i fullgången tid. Så jag förväntade mig aldrig en liten bjässe

Tack för svar.
Svar på tråden V 32/33 kejsarsnitt. Följas åt kring utveckling?