Vilket namn gillar du bäst?
Som rubriken lyder vill jag veta vilket av dess lite ovanliga namn du gillar bäst.
Som rubriken lyder vill jag veta vilket av dess lite ovanliga namn du gillar bäst.
Det är förälderna som bestämmer hur namnet ska uttalas, Justin hade jag uttalat med J och Sky hade jag uttalat så som himmel på engelska. Så de behöver inte uttalas så så som på svenska. Tycker att man ska välja vilket namn man gillar, även om de kommer frän ett annat land. Jag tror några av dessa namn kommer bli vanligare i Sverige även om de är engelska.
problemet med en del av namnen är ju att de uttalas olika på engelska och svenska - etc J uttalas ju "Dj" på eng - men du kan ju inte förvänta dig att namnet uttalas så i Sverige - och då blir ju uttalet lite underligt i tex Justin.
Sky på svenska uttals ju som den tunna såsen sky - inte som himmel på engelska.
Ja, det är ju en del exempel - och jag tror man gör det lite onödigt svårt för ens barn om man väljer namn som uttalas olika....
Vill du gärna ha engelskklingande namn så finns ju flera namn som funkar både på sv och eng, tex;
Finn
Adam
Allan
Jonathan
Noel
Oliver
Ian
Så behöver de inte vara, jag tror föräldrar väljer de namn som de själv gillar och att unga föräldrar vågar välja annorlunda eller unika namn, jag tycker man ska få vilja vilken namn man själv gillar oavsett var ifrån de kommer. Vissa av dessa namn är t.ex karaktärer från filmer eller tv-serier som jag gillar, så varför skulle man inte kunna döpa sitt barn till dem bara för att namnen inte är vanliga här i Sverige?
Yngre föräldrar tenderar att oftare välja populärkulturnamn. Oftare blir man lite mer traditionell med år och utbildning. Ett ungt par kanske ger sitt första barn namnet Brandon, 10 år senare efter utbildning kanske samma föräldrar ger syskonet namnet Gustav.
Så populärkulturnamn tenderar att signalera unga föräldrar med låg utbildning, det finns forskning på detta. Bryr man sig inte om vad namnen konnoterar väljer man vad man vill!
Det är förälderna som bestämmer hur namnet ska uttalas, Justin hade jag uttalat med J och Sky hade jag uttalat så som himmel på engelska. Så de behöver inte uttalas så så som på svenska. Tycker att man ska välja vilket namn man gillar, även om de kommer frän ett annat land. Jag tror några av dessa namn kommer bli vanligare i Sverige även om de är engelska.
Detta var den dummaste kommentar jag någonsin läst.
det funkar ju tyvärr inte så - det finns ju uttalsregler i varje språk!
klart du kan ha åsikter hur du vill att barnets namn bör uttalas, men om det bryter mot vedertagna språkregler, så får ditt barn gå igenom livet och hela tiden få sitt namn uttalat fel - varför vill man utsätta sitt barn för det.........
varje gång ditt barn är på en aktivitet och det är dags för upprop - ska du då gå fram och säga till instruktören/läraren hur ni har tänkt att namnet ska uttalas....
Detta var den dummaste kommentar jag någonsin läst.
Edmund var heltbok. Resten var skräpnamn.
Edmund. För att det faktiskt låter som ett namn.
Edmund eller Caspian. Resten gillar jag inte.
Röstade på Edmund. Gillar det namnet.
De är väl bra att alla gilla olika namn. Annars skulle de förmodligen finnas typ flera i varje klass som heter lika och då får de oftas smeknamn, vi hade tre i vår klass som hette Viktor/Victor, Två Erik/Eric och Två Adam, vilket gjorde att de fick olika smeknamn istället. Därför gillar jag också lite mer unika och ovanligare namn. Och jag påpekar igen att de är föräldrarna som väljer hur man ska uttala namnet. Man kan t.ex lägga till ett H i namnet, för att få en annorlunda stavning, men vill ändå att de ska uttalas lika dant som utan H.
Jag heter Stephanie, uttalas stefaniiiiiiii med ett långt utdraget i, tror ni folk sa rätt när jag var barn?! Dem sa något sa antingen stääääfani eller stäffeni!! Men vet ni vad det var bara fröknar som inte heller gillade att jag var mörk sa dem! Om någon säger fel går inte jag och hänger upp mig över det, mina systrar som heter Emelie och Natalie uttalas också med utdragna i och inte ämmeli och natteli men dem mår bra ändå!!! Så man behöver inte ha utländska namn bara snälla människor runt omkring sig! ;)
Intressant lista med namn som här får kommentarer:
Edmund ett typiskt engelskt och därmed ytterst tjusigt namn som jag hoppas blir vanligare, ett konunganamn som passar utmärkt på även en bagare eller kopparslagare, tja på en riktig karl helt enkelt.
Caspian är också rätt tjusigt i och med att jag gillar Narnia och tycker att det också låter engelskt.
De andra låter emellertid ganska populärkulturellt amerikanska och det finns en naturligt aversion mot sådana namn i Sverige. Givetvis kommer de kanske bli som vilka namn som helst så småningom eftersom det uppenbarligen finns de som gillar dem men du får vara medveten om att det tar ett litet tag.
Brandon är helt okej faktiskt
Justin är väl också okej rent namn men är lite svårt uttalsmässigt, välj Justinus istället ;) Och dessutom tänker man lite väl mycket på andra Justin.
Jackson och Texas låter bara alldeles för mycket USA och unisex för min smak och Tellus, Riven, Helia och Sky har jag svårt att se som ståtliga namn.
Texas! På en tjej. Ascoolt ju!