• Äldre 17 Oct 20:48
    7623 visningar
    5 svar
    5
    7623

    Någon som har erfarenhet av att vara tillsammans med en döv?

    Hej jag är en pappa på33 år. Och jag har blivit tillsammans med en underbar tjej som är det bästa som har hänt mig. Nu min fråga? Finns det någon som är hörande och tillsammans med en döv , är tacksam för tips.

  • Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att vara tillsammans med en döv?
  • Äldre 22 Oct 20:16
    #1

    Jag hade en kortare relation med en döv kille, men det blev som ingenting och inte var det några problem. Jag ser dåligt och han hörde inget, men teckenspråk, ja, det kan jag lite. Hur är det med dig? Kan du teckenspråk?


    s
  • Äldre 25 Oct 12:02
    #2

    Inte varit tillsammans med, men blev kompis med en som är döv.

    Mitt tips är att ha papper och penna redo jämt för att kunna klara ut ev missförstånd, MEN verkligen anstränga dig för att lära dig teckenspråk. När du vet om ni kommer att bli seriösa så finns det kurser att gå på, som anhörig har du förtur om det är kö har jag för mig.

    Teckenspråk är rätt logiskt faktiskt Får man förklaringen bakom tecknen så kan det klarna, men var beredd på att om du tecknar med någon annan så kan du fatta noll iaf.
    Dels för att alla rör sig på sitt eget sätt men också för att det finns dialekter även i teckenspråk. Min vän tex är från Norrland och de tecknar blå genom att peka på näsan (för att den blir blå när det är så kallt tror jag) medan de döva här i Sthlmsområdet tecknar blå genom att peka på sitt öga.

    Många tecken är också lika så det gäller att vrida handen åt rätt håll. Törstig och kåt tex, de är rätt lika varandra och det kan bli rätt galet om man gör fel

  • Äldre 18 Mar 20:33
    #3

    Jag har vart ihop med en döv partner flera år, vad är det du undrar med specifikt? 

  • Äldre 18 Mar 20:34
    #4

    Det är en helt vanlig människa som fungerar precis som alla andra människor.

  • Äldre 19 Jul 12:37
    #5

    Hej. 
    Ja, jag kan teckenspråk för jag är hörselskadade man. Söker du en döv man eller? 

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att vara tillsammans med en döv?