• Skinny

    Flytt till London

    Vi ska flytta till London i juni/juli 2016. Har tre barn i skolåldern och vi kommer inte att kunna ha dom i svenska skolan eller i privatskola. Någon som har erfarenhet av den "vanliga" skolan i London. Vilka områden man ska söka sig till, om det är stor skillnad på skolorna m.m.

  • Svar på tråden Flytt till London
  • YokohamaNr2

    Hej!
    Jag bor i London med barn i skolåldern, äldsta är snart 9 och går i Y4 och yngsta är 6 och går i Y2

    Ja det är stor skillnad på skolorna och svårt att komma in på de bra, de har olika kriterier för att komma in och du måste sikta in dig på skolorna först och sen försöka skaffa boende så nära som möjligt. Du söker skola genom ditt borough (kommun)

    Det finns bra och dåliga skolor i alla områden så mitt råd är att först bestämma var i London ni vill bo, kolla tex pendlingstid till jobbet och välj efter det, sen kolla skolor i området. Statliga skolor kan också vara religiösa, CoE (Church of England) är protestantisk och sedan finns det också Catholic primaries. Religionsstyrkan varierar och vanligtvis är de katolska lite mer kyrkliga än CoE, men det är inte någon bibelskola vi talar om, de är fortfarande vanliga kommunala skolor.

    Det är även mycket svårare att komma in 'in year' alltså om skolåret redan har börjat så tänk på det. 

    Detta var primary schools, secondary schools är annorlunda. Hur gamla är barnen?

  • Vaniljkex

    Finns allt från bra till usla statliga skolor här, de bra är mycket svåra att få plats i, men man kan ju ha tur. Skolorna har sk catchment areas, som man måste bo inom för att komma i fråga. London är ju stort, och väldigt blandat socioekonomiskt, så kan inte tipsa om något särskilt område. Precis som Yokohama skriver, skulle jag oxå börja med commuten till jobbet,  t ex kolla på journeyplanner.tfl.gov.uk vad som verkar lämpligt i just ert fall, och börja leta skola därefter, när ni vet var ni skulle kunna bo. Ofsted publicerar inspektionsrapporter om skolor, som går att söka via deras hemsida, och många skolor publicerar dem nog oxå.

Svar på tråden Flytt till London