• Karinkurry

6 år dotter som inte är snäll mot sin bästis

Jag är ledsen över att idag ha fått höra att min dotter som blir 6 i december inte varit snäll mot en annan flicka i klassen som eg är den tjejen som hon är "närmast" även om bästis är ett lite starkt ord.

Mamman berättade idag om att sedan de började samma klass för 8 veckor sedan så har min dotter emellanåt gjort utfrysningskommentarer mot den andra tjejen. Denna andra tjejen har inte sagt tydligt ifrån till min dotter eller vuxen men till sin mamma. Exemplena hon kom med var skrämmande för ett så litet barn så det var inte kul att höra. Jag blir på ett vis chockad för hon har aldrig gjort så här förr men sedan skolan startade har hon varit väldigt svängig i humör och väldigt rädd för att bli utanför eller inte ha vänner på skolan och det är förutom läraren ingen vuxen på fritids som hon litar på än. Hon är eg förnuftig och förstår mycket och har mycket vänner. Jag trot dessa två tjejerna är ganska olika för min är väldigt leken och lite pojkflicka medan den andra är mer lugn i leken och väldigt tjejih. Men oavsett så här kan man ju inte göra! Nu har vi pratat med henne ovh det var tydligt att hon vet vad det handlar om men hon ville såklart inte prata om det men efter hand pratade vi lite och hon säger hon inte ska göra så igen. Men det känns ändå inte bra.. Är det tecken på att något är fel, otrygghet-ja, men är det mer än det som är vanligt? Är det denna övergången? Går det över? Har någon erfarenhet??

• Svar på tråden 6 år dotter som inte är snäll mot sin bästis
  • Anonym (abc)

Jag har varit (och är i viss mån fortfarande) på andra sidan i detta. När mitt barn och hennes bästis började förskoleklassen så fick bästisen fler nya vänner och om mitt barn fick en vän så slutade det alltid med att bästisen "tog" den vännen också. Och att det förekom kommentarer som gjorde min dotter ledsen och också försvårade för henne att få nya kompisar.

Vad jag skulle velat att den andra mamman gjorde är följande:

Säga till mig att alltid höra av mig om dottern var elak (nu har jag gjort det ändå, men bara när min dotter varit riktigt ledsen och inte för de mindre sakerna).

Frågat min dotter också om hon vill följa med hem och leka om hon hämtar sin dotter tillsammans med någon annan kompis. När jag hämtar min dotter och någon mer så lyckas den här tjejen alltid fråga min dotter och mig om hon får följa med också men frågar inte min dotter på samma sätt när hon själv har egna planer. Förhållandet blir helt enkelt väldigt ojämställt där andra tjejen alltid får vara med men min tjej bara när det leka hemma hos oss.

Prata med sin dotter om att inte skryta kring alla andra hon leker med till min dotter.

• Fru Ve

Ja be att den andra mamman ringer dig direkt om din dotter är elak. Och berätta detta för din dotter! Så hon vet att det kommer att "rapporteras" direkt om hon inte är snäll. Har varit med om att min 7-åriga son mobbats och det känns väldigt viktigt att man tar tag i problemet direkt. Jag lovar att det uppskattas mycket och att du får plus i kanten hos andra föräldrar och skolan om du som förälder engagerar dig i hur ditt barn beter sig. I vårt fall är det tyvärr ingen förälder som ringt oss eller bett om ursäkt trots att deras barn både slagit och kränkt vår son Rynkar på näsan Bl.a. sprutades kallt vatten på honom efter gympan i duschrummet. Skolan har tagit tag i problemet men det känns som om föräldrarna inte bryr sig speciellt.

Svar på tråden 6 år dotter som inte är snäll mot sin bästis